Ben jij voor of tegen de digiborden op school?
Voor- Tegen-
De Smartboards e.d. zijn een stuk veelzijdiger dan de schoolborden van vroeger. Ze zijn echter, in sommige gevallen waar je vlug iets wilt tekenen, wat onhandig. Het is dus slim om d'r altijd nog een whiteboard naast te hebben. Dat is ook iets wat ik van m'n mede-studenten (docentenopleiding) hoor.
Ben je voor of tegen het digitaliseren van het onderwijs?
Voor- Tegen-
Schoolboeken zijn natuurlijk tijdloos en ze zijn heerlijk te lezen. Maar veel sheets en presentaties mogen wat mij betreft digitaal worden gemaakt. Da's nog een voordeel van die Smartboards: de docent kan aan het einde van de les al zijn tekeningen en uitleg en notities rondmailen naar de klas, in de vorm van een PDFje. Fantastisch!
Denken jullie dat de leerkrachten het toekomstige onderwijs aankunnen?
Ja- Nee-
Er komen constant nieuwe docenten bij die van meet af aan al zijn opgeleid met de nieuwe ICT hulpmiddelen. En ook de oude rotten in het vak zijn om te trainen, zodat zij er mee kunnen werken. Ik zie de toekomst wat dat betreft positief in, ook al kunnen de oude rotten soms wat klagen
Zullen de vergoedingen hoger worden per leerling, of zullen ze hetzelfde blijven?
Ja- Nee-
Als je bedoelt: zal de staat meer gaan betalen? Ja. Als je bedoelt dat schoolgeld duurder wordt? Ja. Waarom? Voor vanwege de inflatie

En niet per se van wege de ICT hulpmiddelen. Weet je wat een goed schoolbord kost?!
Denkt u dat er meer thuis les wordt gegeven als er allemaal computers zijn, of gewoon ouderwets op school leren.
Thuisles-
School-
School gaat niet alleen maar om het lesgeven en les krijgen. School gaat om de sociale interactie tussen docent en leerling. School gaat om de sociale banden tussen leerlingen. Samen, als groep, leer je veelzijdiger en gemakkelijker dan in je eentje. Je ziet de dingen vaak ook eens van een andere kant.
Daarnaast is het gewoon leuk om met vrienden op school te zitten.
Zal de kwaliteit van het onderwijs:
Verbeteren- Slechter worden-
Hetzelfde blijven-
Kwaliteit is een ontastbaar en moeilijk meetbaar iets. We doen al eeuwen ons best in het onderwijs en, hoewel er natuurlijk een stijgende lijn te zien is in hoeveel en wat men allemaal leert, denk ik niet dat we kunnen zeggen "Wauw, wat is het over X jaar veranderd zeg!".
Zal de computer de leraren vervangen?
Ja-
Nee-
Zeer zeker niet. De computer is er nog lang niet aan toe om te kunnen functioneren als een mens. Hij kan niet denken en kan dingen niet op verschillende manieren uitleggen. De computer is en blijft nog steeds een stuk gereedschap, dat door de mens in wordt gezet.
Zal de economie er vanaf hangen?
Ja- Nee-
Ik snap je vraag niet. Waarvan moet de economie afhangen?
Hoe kijken jullie naar het onderwijs in de toekomst?
Ik denk dat we de komende decennia gewoon nog met zijn allen naar een schoolgebouw gaan om daar samen te werken aan een opleiding. De werkvormen zullen met de jaren zeker gaan veranderen, maar school blijft uiteindelijk school.