Oud 20-01-2002, 13:37
jonasvanh
jonasvanh is offline
heeft er iemand info over de delles attische zeebond en consoorten
zo vlug mogelijk reageren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2002, 13:43
Onbekende
Onbekende is offline
Ik denk dat je meer succes hebt bij je zoekactie als je zoekt bij: Delisch-Attische Zeebond. Ik twijfel namelijk aan het bestaan van de delles attische zeebond.
Ik kan je er weinig over vertellen: alleen dat het een soort verbond was tussen Delos en Athene en nog wat andere steden/eilanden (?) en dat Athene steeds meer de macht naar zich toetrok en eigenlijk de leider ervan werd toen het de staatskas had gestolen en gebruikte voor de eigen stad.
Maar waarschijnlijk was je zelf ook al zover met het vinden van informatie. Meer weet ik er niet van.
Oud 22-01-2002, 13:10
Lateralus
Lateralus is offline
de dellisch-attishe zeebond was een verbond tussen Athene en nog een aantal kleine stadsstaatjes tijdens de peloponesische(tegen Sparta dus) oorlog. het was een militair en geen economisch verbond. Athene garandeerde de vrijheid en veiligheid van de andere stadsstaten in ruil voor trouw aan het Atheense systeem, ook mochten de andere steden athene niet later weer gaan dwarsbomen. het is dus eigenlijk vroeg-imperialisme van de atheners.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 13:26
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
System of a Deftone schreef:
de dellisch-attishe zeebond was een verbond tussen Athene en nog een aantal kleine stadsstaatjes tijdens de peloponesische(tegen Sparta dus) oorlog. het was een militair en geen economisch verbond. Athene garandeerde de vrijheid en veiligheid van de andere stadsstaten in ruil voor trouw aan het Atheense systeem, ook mochten de andere steden athene niet later weer gaan dwarsbomen. het is dus eigenlijk vroeg-imperialisme van de atheners.
Niet helemaal waar. De Delisch-Attische Zeebond was een verbond van Athene en een aantal eilanden dat gericht was tegen de Perzen, niet tegen Sparta. Alle leden waren gelijkwaardig. Er was bepaald dat elk lid een bepaalde bijdrage in de strijd tegen de Perzen zou leveren, ofwel schepen, ofwel geld om schepen te bouwen en bemannen; als een land zich b.v. verplicht had om vijf schepen te leveren, kon het ervoor kiezen in plaats daarvan geld te betalen voor tien. Steeds meer leden besloten vrijwillig om geen schepen met bemanning te leveren, maar Athene daarvoor te betalen. Athene verdiende er flink aan. Zo kon in Athene het idee ontstaan dat de betalende leden een soort van onderdanen waren.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:59
Hannibal
Hannibal is offline
Dellisch Attische Zeehond?
Is dat een oude vorm van Seabert?
Oud 23-01-2002, 21:50
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Dellisch Attische Zeehond?
Is dat een oude vorm van Seabert?

Haha Ik las eerst ook Zeehond..maar het is dus een b.

Oud 24-01-2002, 14:48
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Haha Ik las eerst ook Zeehond..maar het is dus een b.

Maar goed dat het er niet in jouw handschrift stond dan hè?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten