Oud 27-03-2008, 15:55
Chantal1984
Chantal1984 is offline
Beste medestudenten,

Na een aantal gespreken met toekomstige studenten die volgend collegejaar willen gaan studeren in België heb ik besloten om een site hiervoor in te richten. Op deze site vind je alles over het Belgisch schoolsysteem, financiering, zorgverzekering, kamers, werk, openbaar vervoer en andere handige informatie.

Momenteel zijn nog niet alle onderwerpen beschreven maar na 2 april zal dit wel het geval zijn.

Ik heb geregeld contact met diverse instanties in Nederland en België. Mocht je dus nog vragen hebben dan kun je altijd contact opnemen!!

Groetje
Chantal Schinkels

ps: ik studeer zelf aan de universiteit Antwerpen richting TEW bedrijfskunde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2008, 23:00
Verwijderd
Goed initiatief

Ik was vorig jaar begonnen met de studie criminologie in Leuven, maar na een half jaar ben ik daarmee gestopt. De verschillen tussen het Nederlandse- en Belgische leersysteem waren voor mij te groot. Veel informatie op je site is erg herkenbaar en zeer handig voor de nieuwe studenten.

Misschien nog een tip; het is handig om een Belgische rekening te openen. Dan kun je met je Belgische bankpas in alle winkels betalen (oa Proton). Ik kan de KBC bank aanraden, vriendelijke mensen en er zijn verder geen kosten aan verbonden.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2008, 14:26
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Goed initiatief

Ik kan de KBC bank aanraden, vriendelijke mensen en er zijn verder geen kosten aan verbonden.
Tot je 25e is dat gratis daarna moet je wel gewoon betalen.

Maar goed, ik vind het inderdaad ook een goed initiatief.
Ik studeer zelf ook sinds dit jaar in Antwerpen (KDG). Het was vooral in het begin veel zoeken. Maar gelukkig zijn de Belgen aardig en behulpzaam en weet je al gauw wat je allemaal moet kunnen/ hebben/ bezitten/ etc.

Op de site staat het volgende vermeld: "Het machtig zijn van de Franse taal is heel erg belangrijk." Het is handig dat je de Franse taal kent, maar is zeker niet erg belangrijk. Zelf ken ik maar 1 zinnetje heb het echter ook nog nooit hoeven te gebruiken. Misschien is de Franse taal wel handig als je in Brussel of Wallonië zit!

Enne als je gaat inschrijven bij de gemeente moet je ook €5,- betalen (tenminste dat is Antwerpen zo).

Qua vervoer heb ik ook nog een tip. Zet er bijvoorbeeld informatie bij over de Buzzy Pazz (zie www.delijn.be) Ook zeer handig voor studenten die binnen Vlaanderen zich met bus/tram/metro verplaatsen.

Oja, tot slot. Ik vind het echt goed dat er zoiets op internet staat. De toekomstige studenten hoeven dan tenminste niet zo irritant alles te gaan zoeken...
Oud 30-03-2008, 04:23
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Handig, thanks!

Laatst gewijzigd op 31-03-2008 om 13:10.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 13:13
Verwijderd
Topic opgeschoond.

Dit topic zien wij door de relevantie niet als reclame, alhoewel het wel fijn zou zijn wanneer Chantal1984 ook op andere plaatsen zou gaan deelnemen aan het forumverkeer.
Overige tips voor mede-studenten die in het buitenland gaan studeren mag je hier posten.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 09:57
studente_812
studente_812 is offline
Hoi, hoi ik heb een vraag ik wil graag in sep.2008 in Belgie richting criminologie stud.
Ik heb nog steeds geen duidelijkheid hoe ik het beste kan doen met inschrijven etc.
Ik hoop zo snel mogelijk antwoord van je te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 20:44
Loveley
Loveley is offline
Naar welke universiteit ga je? Want als je - bijvoorbeeld - naar de KU Leuven gaat, dan staat het er wel duidelijk op hun website vermeld. Daar moet je eerst vooraf inschrijven op internet en je daarna definitief inschrijven op hun Studentenadministratie. Daarvoor moet je naar Leuven zelf gaan. ^^ Maar ik geloof wel dat de meeste universiteiten zo werken! =) Maar normaal staat dat op de website van de universiteit waar je naar toe wilt gaan..

[Schiet me niet af als ik er naast zit :A:]
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 20:37
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:

[Schiet me niet af als ik er naast zit :A:]
*poof*

nee geintje je hebt gelijk.. zo werkt het (vrijwel) op alle uniefs
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: