Oud 03-02-2009, 22:31
SacredRose
SacredRose is offline
mijn natuurkunde leraar heeft mij een 1 gegeven voor mijn herkansing.
hij heeft mij een 1 gegeven omdat ik dat schoolexamen met een potlood gemaakt heb.
nou is mijn vraag mag dit zomaar?
ik weet wel dat ik het centraal examen niet met potlood mag maken. maar geld hetzelfde voor gewone schoolexamens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2009, 08:52
Nona
Nona is offline
Natuurlijk mag je toetsen niet met een potlood maken, dat mag bij geen enkele toets. Je zou achteraf dingen kunnen veranderen en voor een hoger cijfer kunnen gaan klagen.

Je cijfer hoort echter een reflectie te zijn van je prestaties, niet van je stommiteiten die buiten je kennis van de leerstof om gaan. Daarom zou ik zeker vragen om nog een herkansing; natuurlijk hoor je geen extra herkansing te krijgen, maar de manier van becijferen nu sluit niet aan bij de doelen van een school. Mocht hij dit absoluut niet willen, stap dan naar je decaan. Leg uit wat de situatie is en vergelijk de manier van becijferen nu met de informatie die uit cijfers gehaald zou moeten worden, bijvoorbeeld bij instellingen voor vervolgonderwijs. Wees hierbij wel professioneel; een berg van kritiek of zo zielig mogelijk willen lijken zal je waarschijnlijk niet helpen, als je decaan een beetje verstandig is.
Oud 04-02-2009, 17:55
weetweinig
weetweinig is offline
Iedere school heeft een examenregelement. Daar moet je maar in kijken. Waarschijnlijk staat erin dat je alle toetsen met pen moet maken.
Dat betekent dus dat je leraar gelijk heeft. Maar ik vind het wel heel flauw van hem.
Zelf heb ik ook wel eens iets met potlood gemaakt en daar ben ik niet op afgerekend.
Oud 05-02-2009, 22:40
Verwijderd
Wij mochten ook nooit met potlood schrijven, ook geen typ-ex gebruiken en ook niet met rode pen schrijven. Maar mja... hij had 't ook kunnen nakijken, er een kopietje van kunnen maken en klaar, dan had je 't ook niet kunnen veranderen. Ik zou toch met hem gaan praten, want een 1 is wel meteen érg streng.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 10:25
Verwijderd
Ik zou met hem praten. Bij ons mocht het niet, alleen grafieken moesten met potlood i.p.v met pen. Maar deze maatregel is wel erg extreem. Heb je je toets al onder ogen gezien of enkel het cijfer medegedeeld gekregen? Ik zou naar de teamleider / examencommissie stappen als je er met de docent zelf niet uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 14:34
Kitten
Kitten is offline
Misschien mag het wel, maar ik zou het heel flauw vinden.

Ik zou in zo'n geval denk ik dingen die ik als fout zie, onderstrepen of een paar letters over trekken, zodat duidelijk is wat er nu staat. Of zelfs een kopietje maken, als je de leerling niet vertrouwd. Of je kan de leerling even op een aparte tafel zetten waar hij/zij geen potlood bij mag hebben...
Oud 06-02-2009, 15:44
Slaapkopf
Slaapkopf is offline
Het mag eigenlijk niet nee.
Maarj, dan voor een schoolexamen een 1 geven is wel lullig .
Oud 07-02-2009, 18:57
Martiño
Martiño is offline
Ik vraag me trouwens af waarom je niet gewoon met een pen geschreven hebt? Niet vervelend bedoeld, maar toen ik nog op de middelbare school zat werd het er zo'n beetje ingestampt dat je de SE's altijd met een pen moest maken, en ik kan me niet voorstellen als je je pen bent vergeten tijdens je SE er niemand was die je een pen kon lenen.
Oud 09-02-2009, 21:42
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Natuurlijk mag je toetsen niet met een potlood maken, dat mag bij geen enkele toets. Je zou achteraf dingen kunnen veranderen en voor een hoger cijfer kunnen gaan klagen.

Je cijfer hoort echter een reflectie te zijn van je prestaties, niet van je stommiteiten die buiten je kennis van de leerstof om gaan. Daarom zou ik zeker vragen om nog een herkansing; natuurlijk hoor je geen extra herkansing te krijgen, maar de manier van becijferen nu sluit niet aan bij de doelen van een school. Mocht hij dit absoluut niet willen, stap dan naar je decaan. Leg uit wat de situatie is en vergelijk de manier van becijferen nu met de informatie die uit cijfers gehaald zou moeten worden, bijvoorbeeld bij instellingen voor vervolgonderwijs. Wees hierbij wel professioneel; een berg van kritiek of zo zielig mogelijk willen lijken zal je waarschijnlijk niet helpen, als je decaan een beetje verstandig is.
Waarom naar je decaan? Wat heeft die er mee te maken?
Je had nog beter geen herkansing kunnen maken, voor niet ingeleverd werk mag je namelijk geen 1 geven.
Oud 10-02-2009, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Waarom naar je decaan? Wat heeft die er mee te maken?
Je had nog beter geen herkansing kunnen maken, voor niet ingeleverd werk mag je namelijk geen 1 geven.
Waarom zou je voor niet ingeleverd werk geen 1 mogen geven?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:06
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Waarom zou je voor niet ingeleverd werk geen 1 mogen geven?
omdat dat bij wet geregeld is
Oud 11-02-2009, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Nooit van gehoord.

Maar goed, dan heb je geen 1 voor die herkansing, maar een herkansing maak je niet voor niets neem ik aan, dus wat heb je dan aan het niet inleveren?

En sowieso; dan heb je geen cijfer, wat héb je daar aan? Stel je hebt twee toetsen, je levert de eerste in en je haalt een 10, de tweede lever je niet in (en dus krijg je er geen cijfer voor, ook geen 1), dan haal je gemiddeld een 5 (want 10/2). Dan zou ik liever een 1 hebben gehad, want dan haal je gemiddeld een 5,5.

Laatst gewijzigd op 11-02-2009 om 11:26.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 11:23
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Als je iets niet inlevert, is het geen herkansing en behoud je je herkansing dus. Ik zou met die docent om de tafel gaan. Niet gaan schreeuwen en schelden, maar gewoon een degelijk gesprek.
Oud 11-02-2009, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Als je iets niet inlevert, is het geen herkansing en behoud je je herkansing dus. Ik zou met die docent om de tafel gaan. Niet gaan schreeuwen en schelden, maar gewoon een degelijk gesprek.
Zo werkt het écht niet, wij hadden op mijn school gewoon een vast aantal herkansingen, je kon echt niet aankomen met 'ik lever het niet in en dus behoud ik mijn herkansing'. Dat zou mooi zijn Als jij gewoon aanwezig bent bij een herkansing (of een tentamen) en je levert niets in, dan mag je 't echt niet zomaar over doen ofzo
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Nooit van gehoord.

Maar goed, dan heb je geen 1 voor die herkansing, maar een herkansing maak je niet voor niets neem ik aan, dus wat heb je dan aan het niet inleveren?

En sowieso; dan heb je geen cijfer, wat héb je daar aan? Stel je hebt twee toetsen, je levert de eerste in en je haalt een 10, de tweede lever je niet in (en dus krijg je er geen cijfer voor, ook geen 1), dan haal je gemiddeld een 5 (want 10/2). Dan zou ik liever een 1 hebben gehad, want dan haal je gemiddeld een 5,5.
In dat geval heb je wel een cijfer (0).
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 20:44
Verwijderd
Citaat:
In dat geval heb je wel een cijfer (0).
Dat is waar, maar dat geeft al aan dat het systeem niet kan kloppen, want dan zou niemand meer een toets gaan inleveren na ooit een mooi cijfer gehaald te hebben
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 21:51
Nona
Nona is offline
Sinds wanneer is 0 een geldig cijfer?
Oud 12-02-2009, 00:39
Femic
Femic is offline
Citaat:
Welke wet en welk artikel?
Oud 12-02-2009, 12:25
Multilot
Multilot is offline
Geen idee, maar als je een rechtzaak erover aanspant, zou de leerling winnen.
Oud 12-02-2009, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Hoe weet je dat zo zeker? Volgens mij mag de school dat zelf weten. Als je een toets moet maken, maar 'm niet inlevert (terwijl je wel aanwezig was), zie ik niet in waarom de school geen cijfer zou mogen geven. Hetzelfde geldt voor werkstukken die je in moet leveren maar niet inlevert; niet voldoen aan de deadline (of het nu het einde van een tentamen is of een deadline voor een werkstuk) mag volgens mij best als concequentie hebben dat je een 1 haalt voor dat onderdeel.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 14:05
Assie483
Assie483 is offline
Citaat:
Sinds wanneer is 0 een geldig cijfer?
Volgens mijn mentor is dat inderdaad geen geldig cijfer.
Bij mij op school geven ze voor spieken, niks inleveren maar wel aanwezig zijn, telaat inleveren etc. gewoon een 0,1 aangezien dat dan weer wel geldig blijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 16:11
Verwijderd
Een 0 is inderdaad geen geldig cijfer, maar wel een cijfer en aangezien ze volgens Multilot geen cijfer zouden mogen geven, zou een 0 ook niet mogelijk zijn.
Die 0,1 is trouwens wel heel slim
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 17:21
Femic
Femic is offline
Citaat:
Nou niet met zo'n argument. Ja, mevrouw de rechter, ik weet zeker dat het bij wet niet mag. Welke wet? Ja, dat weet ik niet hoor. Maar ik heb wel gelijk!

Kortom: ik geloof het niet zo, totdat ik gezien heb waar het geregeld is.
Oud 13-02-2009, 11:09
Nona
Nona is offline
Gelukkig hoeft een middelbare scholier niet zo vaak een wetboek uit te leggen aan een rechter.
Oud 13-02-2009, 12:42
Femic
Femic is offline
Nee, maar Multilot zegt 'als je een rechtszaak aan zou spannen, zou je winnen', zonder daar enige grondslag voor te geven. Dat lijkt me een beetje uit de lucht gegrepen.. Zo van, 'ooit ergens gehoord op een borrel en ik ga er maar vanuit dat het waar is'.
Nogmaals, ik zeg niet dat het niet waar kan zijn, maar in dat geval geldt toch wel 'eerst zien, dan geloven'...
Oud 14-02-2009, 11:22
Verwijderd
Bij ons op de TU/e is de 0 wel een geldig cijfer, is er een soort regel dat je op de middelbare school minimaal een 1 moet krijgen?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2009, 13:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bij ons op de TU/e is de 0 wel een geldig cijfer, is er een soort regel dat je op de middelbare school minimaal een 1 moet krijgen?
Op mijn middelbare school was dat wel mogelijk. Als je je naam niet invulde ging er een punt vanaf, en dat punt was dus van 0 naar 1. Een klasgenoot die toch al wist dat hij van school af moest won dus een keer een weddenschap door lager dan een 1 op zijn rapport te staan, door bij een toets één fout antwoord in te vullen, zijn naam niet in te vullen, en weg te gaan.

Het stond er echt daarna, rapportgemiddelde voor dat vak: 0,8.

Maar goed, iedereen die niet zo volslagen krankjorum was, kreeg dus minimaal een 1.
Oud 16-02-2009, 21:41
SacredRose
SacredRose is offline
ik ben naar de afdeling geweest en heb daar overlegt met iemand
. en die zei dat hij een kopie ging maken en dat de leraar dat na moet kijken.
dus ik krijg binnekort gewoon mijn cijfer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten