Oud 17-02-2009, 22:32
Artemist
Artemist is offline
Paar vragen naar aanleiding van universitaire studie psychologie in Nederland of België.

1. Voor de mensen die dit studeren, hoeveel uren/dagen heb je les per week? Ik wil dit vergelijken i.v.m een eventuele tweede studie erbij,
2. En wat zijn de verschillen per universiteit, waarop ligt de nadruk en wat is er wel of niet goed aan de studie in jouw ogen?

(3. Hoe makkelijk/moeilijk is het in de stad waar je studeert aan een kamer te komen/is het relatief duur/goedkoop?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2009, 09:11
Verwijderd
Ik studeer deeltijd psychologie aan de universiteit Leiden. (Naast een fulltime baan.) Deeltijd = 1/2 van voltijd, dus 1 a 2 vakken per blok. Heb tussen 2 en 4 uur college per week. Soms ook nog een werkgroep van 2 uur. Zelfstudie ligt zo rond de 4 tot 5 uur per week per vak. Werkgroepen kosten meestal ook zoveel tijd, maar aangezien de meeste werkgroepen niet verplicht zijn, volg ik ze niet.

Hoe het bij andere universiteiten is, weet ik niet. Ik begrijp van een vriendin dat de Erasmus universiteit veel verplichte werkgroepen heeft, en dat het veel plek heeft voor zinloze werkgroepjes, doe-dingen en andere HBO-achtige zaken.

Kamers in Leiden weet ik verder niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 11:35
Yerli
Yerli is offline
Bij elkaar opgeteld heb ik dit semester 17 uur per week college, waar van 8 uur aan hoorcolleges en daarnaast werkgroepen en een responsiecollege.

Zelf weet ik ook niet zo goed waar bij andere universiteiten de nadruk ligt, maar zover ik weet wordt in Nijmegen (Radboud Universiteit) licht de nadruk gelegd op onderzoek doen (hoewel het net zo goed kan zijn dat het op andere universiteiten net zo is). De stof is daarnaast erg breed qua onderwerpen. Je begint met het basisvak Algemene Inleiding. Daarna ga je verder met Brein, daarna Persoon en daarna Gedrag. Daarnaast heb je ook vakken zoals Methoden, Statistiek, Academische Vaardigheden en Onderzoekspracticum.
Dit is een link naar de studiegids, met alle algemene informatie over de opleiding: http://www.studiegids.science.ru.nl/.../psy/contents/

Kamers in Nijmegen is niet gemakkelijk maar ook niet erg moeilijk. Het is lastiger in Amsterdam en Utrecht, maar ze liggen hier echt niet voor het oprapen. Als je besluit in Nijmegen te gaan studeren, kan je ervoor kiezen je in te schrijven bij www.sshn.nl, doe dit zo snel mogelijk na je besluit (als je wilt) want ze delen je in op urgentie en inschrijfdatum. Daarnaast heb je natuurlijk kamernet.nl e.d. en kamers via via. Het verschilt, sommige mensen hebben meteen een kamer, anderen pas na een half jaar of langer.
Oud 20-02-2009, 17:04
light fighter
light fighter is offline
Momenteel heb ik aan de RUG negen uur college per week, drie hiervan zijn verplicht. Ik heb per blok vier vakken en daarvan zijn er meestal één of twee practicum vakken. De practica zijn altijd verplicht. Wat betreft tijd die je er aan kwijt bent ligt heel erg aan jezelf, de stof is niet moeilijk maar ik vind het wel veel.
Waar de nadruk opligt bij de RUG weet ik niet zo zelf. Het aanbod qua master is als volgt: Klinische ontwikkeling; sociale psychologie; arbeids en organisatiepsychologie en hersenen en gedrag.
Groningen is niet makkelijk qua kamers maar ook niet heel erg moeilijk. En qua kosten voor een kamer heb je ze in alle prijsklassen maar voor de goedkoopste kamers zit je wel verder van het centrum af.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2009, 00:30
martijn1985
martijn1985 is offline
kleine nuance: de master in Groningen heet Klinische & Ontwikkelingspsychologie. Niet klinische ontwikkelingspsychologie.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten