Oud 27-04-2009, 11:40
cuneo
cuneo is offline
hey hallo, ik ben 18 jaar oud en woon sinds kort weer bij thuis, maar werd door 2 mensen gevraagd om mee op vakantie te gaan deze zomer.
dus. 2 verschillende vakanties. punt is. dat mijn ouders het niet goed vinden en dat ik maar met 1 persoon op vakantie mag omdat ik in de vakantie MOET werken, om achterstallige rekeningen te betalen. ik zit niet meer op school(september weer) en ben nu hard opzoek naar een baan. kan iemand mij meer info geven hierover, want ik ben immers 18 jaar, dan mag ik toch zelf bepalen of ik wel of niet op vakantie ga?
greetz
cuneo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2009, 11:51
This_is_it
This_is_it is offline
het lijkt mij dat als je thuis woont je ook rekening dient te houden met de regels die je ouders opstellen....
Daarbij geef je zelf aan geen baan te hebben, geen studie te volgen en achterstallige rekeningen open te hebben staan...
Denk je dan serieus zelf dat het verstandig is om 2x op vakantie te gaan?

in het kort: je ouders hebben imo gelijk
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 11:55
cuneo
cuneo is offline
Citaat:
het lijkt mij dat als je thuis woont je ook rekening dient te houden met de regels die je ouders opstellen....
Daarbij geef je zelf aan geen baan te hebben, geen studie te volgen en achterstallige rekeningen open te hebben staan...
Denk je dan serieus zelf dat het verstandig is om 2x op vakantie te gaan?

in het kort: je ouders hebben imo gelijk
Ik heb eerst een jaar op mezelf gewoond maar vanwege de ''krediet crisis'' werd het hele uitzendbureau waar ik werkte ontslagen. Tel daarbij nog eens een rekening van €378,02 op van de bibliotheek omdat zij mijn adres wijziging niet hadden ontvangen en een jaar lang boetes bleven sturen voor een te laat ingeleverd boek. ( ja serieus zoveel geld, en een deurwaarder) en dan nog eens Eten, Drinken, Huur, Onverwachte uitgaven.

Ja dan krijg je wel wat rekeningen.

Maar voor beide vakantie's hoef ik niks te betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 11:57
Adore
Adore is offline
Je ouders kunnen je tot niets verplichten, je bent 18 en dus volwassen. Je mag wettelijk gezien ook vakanties afsluiten.

Maar: tot je 21e zijn je ouders je zorg verplicht. Zij hebben dus zorgplicht en ik kan me best voorstellen dat zij geen zin hebben in jouw betalingsachterstanden. Want als je 18 bent kun je ook volwassen genoeg worden gezien om zelf voor je kosten op te draaien.
Ik weet niet waarom je achterstanden hebt, maar die kun je in alle gevallen beter aflossen.

Omdat je niet studeert zou je momenteel veel kunnen werken, plus dat je weinig vaste lasten hebt als je nog thuis woont, dus mogelijk is daardoor de achterstand gauw weggewerkt en kun je mee op twee vakanties.

Dus, neem je verantwoordelijkheid, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 12:09
cuneo
cuneo is offline
Citaat:
Je ouders kunnen je tot niets verplichten, je bent 18 en dus volwassen. Je mag wettelijk gezien ook vakanties afsluiten.

Maar: tot je 21e zijn je ouders je zorg verplicht. Zij hebben dus zorgplicht en ik kan me best voorstellen dat zij geen zin hebben in jouw betalingsachterstanden. Want als je 18 bent kun je ook volwassen genoeg worden gezien om zelf voor je kosten op te draaien.
Ik weet niet waarom je achterstanden hebt, maar die kun je in alle gevallen beter aflossen.

Omdat je niet studeert zou je momenteel veel kunnen werken, plus dat je weinig vaste lasten hebt als je nog thuis woont, dus mogelijk is daardoor de achterstand gauw weggewerkt en kun je mee op twee vakanties.

Dus, neem je verantwoordelijkheid, zou ik zeggen.
ja precies, ik ben al hard bezig, nu op internet zoeken, want het regent nogal hard, maar inderdaad. De achterstanden kwamen omdat ik op mezelf heb gewoond maar zijn ook in te halen, ik heb daar alleen even tijd voor nodig. en ja.. heel typerend, hard werken en doorzetten
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 13:15
T_ID
T_ID is offline
Je hebt schulden (achterstallige betalingen) en je overweegt om op vakantie te gaan?

Je hebt een veel elementairder probleem dan dat je ouders het niet eens zijn met je verkeerde prioriteiten.
Oud 27-04-2009, 13:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
Maar voor beide vakantie's hoef ik niks te betalen.
Bij elke vakantie komen kosten kijken. Of het gehele verblijf nou voor je betaald wordt of niet, je geeft toch geld uit wat je thuis niet uit zou geven. Dus niet erg verstandig nee, als je toch al een betalingsachterstand hebt.
Oud 27-04-2009, 13:46
cuneo
cuneo is offline
het zijn geen grote achterstanden, ik heb het zo weggewerkt, dat is juist het punt...

ps. ik kwam hier met de vraag of mijn ouders mij kunnen verbieden op vakantie te gaan, niet om slap gepraat aan te horen over wat ik wel en niet moet doen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 14:02
Verwijderd
Je ouders kunnen je juridisch niet verbieden om op vakantie te gaan. Ze kunnen echter ook besluiten je kost en inwoning te laten betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 16:17
This_is_it
This_is_it is offline
Citaat:
het zijn geen grote achterstanden, ik heb het zo weggewerkt, dat is juist het punt...

ps. ik kwam hier met de vraag of mijn ouders mij kunnen verbieden op vakantie te gaan, niet om slap gepraat aan te horen over wat ik wel en niet moet doen.
denk dat je het antwoord zelf ook al wel wist dan toch?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 17:09
Ivo
Ivo is offline
Als die achterstanden echt zo klein zijn, zorg dan dat je die voor de zomer hebt weggewerkt. Moet kunnen, toch?

Neem desnoods vanaf morgen 6 krantenwijken of ga achter een vuilniswagen aanhollen. Het kan nooit een groot probleem zijn voor een 18 jarige om werk te vinden. Of het leuk en dik betaald werk is, dat is een ander verhaal... Maar je moet er wat voor over hebben als je op vakantie wil.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 17:17
Skater13
Skater13 is offline
Albert Heijn?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 17:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik ben immers 18 jaar, dan mag ik toch zelf bepalen of ik wel of niet op vakantie ga?
ja. je ouders mogen je niet vasthouden, opsluiten of een boete geven. dus in dat opzicht kunnen ze je niets verbieden nee. voor de wet ben je vrij om te doen en laten wat je wil.

maar wat is het je waard? de relatie met je ouders zal niet verbeteren als je zomaar vertrekt.
Oud 27-04-2009, 20:24
Verwijderd
Als je niet wil dat je ouders je regels geven moet je niet thuis gaan/blijven wonen. Laat je ouders zien dat je betrouwbaar bent en betaal je schulden af, misschien veranderen ze dan van gedachten.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 11:22
Verwijderd
Als je nu zorgt dat je die betalingsachterstand voor de zomer hebt weggewerkt, dan zijn je ouders blij en kan jij rustig op vakantie. Misschien moet je een baantje nemen dat je niet echt leuk vindt, maar goed, dat lijkt 't me wel waard. Je ouders kunnen je natuurlijk niet verbieden op vakantie te gaan, maar aangezien je bij je ouders woont, lijkt 't me het handigst ze te vriend te houden
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 13:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kunnen ze het verbieden nee, niet echt natuurlijk, want op welke grond dan he?
Maar, als je wel gaat zal de band met je ouders verslechteren en kunnen ze denken van bekijk het lekker ga weer op jezelf wonen en zoek het uit met je achterstanden.

Daarnaast acht ik hetgeen van de bibliotheek ook hun fout en zou ik daar eens gaan praten, want als zij een adreswijziging niet verwerken en daardoor extra kosten maken, vind ik dat zij een deel van de kosten gewoon voor hun rekening moeten nemen. Maar of je daar juridisch een poot om op te staan hebt weet ik niet.

Werk 40 uur 4 weken lang en je hebt tegen 5 euro per uur al 800 euro, is dat nog niet genoeg neem je er een tweede baantje bij en dan werk je maar even 55 uur per week, je word er op je 18de niet slechter van. Als je het maar niet te lang doet
Oud 28-04-2009, 15:32
Verwijderd
Citaat:

Daarnaast acht ik hetgeen van de bibliotheek ook hun fout en zou ik daar eens gaan praten, want als zij een adreswijziging niet verwerken en daardoor extra kosten maken, vind ik dat zij een deel van de kosten gewoon voor hun rekening moeten nemen. Maar of je daar juridisch een poot om op te staan hebt weet ik niet.
Ik denk het niet. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat een adreswijziging aankomt bij de bibliotheek. Als je dan geen bevestiging krijgt dan kan je er nog eens achteraan bellen of het gelukt is. Hoewel er ook voorbeelden zijn van uitspraken in het consumentenrecht die van mening zijn dat de verkoper moet zorgen dat de koper de factuur ontvangt en dat deze daarbij naar het juiste adres worden gestuurd. Overigens is 378 euro wel een hoop geld, waarvan ik de redelijkheid sowieso betwist, daarnaast zou het zomaar eens kunnen zijn dat de vordering verjaard is. Stel de boete is 2 euro per week, dan zou de boete na 2 jaar 208 euro zijn. Wat verhoging, rente, en deurwaarderkosten erbij zou zomaar op 378 euro uit kunnen komen.

Stel dat je inderdaad 2 jaar niets hebt gehoord van de bibliotheek dan denk ik dat je goede kans maakt om de vordering verjaard te laten verklaren, ondanks dat zij aanmaningen hebben gestuurd naar een verkeerd adres. Al weet ik niet precies hoe het zit met een bibliotheekdienst als consumentenkoop.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 19:34
Balance
Balance is offline
Is een bieb uberhaupt verplicht om herinneringen te sturen dan?
Ik vind het sowieso je eigen verantwoordelijkheid dat jij een boek op tijd terug brengt.
Oud 30-04-2009, 12:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Stel dat je inderdaad 2 jaar niets hebt gehoord van de bibliotheek dan denk ik dat je goede kans maakt om de vordering verjaard te laten verklaren, ondanks dat zij aanmaningen hebben gestuurd naar een verkeerd adres. Al weet ik niet precies hoe het zit met een bibliotheekdienst als consumentenkoop.
En waarom zou dat verjaren als het een geldige vordering is? De normale termijn voor dat soort dingen is vijf jaar (3:307 BW), en twintig jaar als de bieb rechtsvordering heeft. Met de juiste incassostappen is dat bovendien te rekken tot in de eeuwigheid.

Bovendien is foutieve incasso door toedoen van de consument (bijvoorbeeld te bedonderd zijn om een adreswijziging door te geven) reden om dergelijke termijnen uit te stellen. Het is niet alsof je als je vijf jaar onvindbaar bent opeens alle rekeningen van voor die tijd niet meer hoeft te betalen.

Bovendien, als de bibliotheek een incassobureau moet inschakelen kan het snel oplopen.

Overigens is wel een adreswijziging sturen, die door een fout van de bibliotheek niet verwerken, en daarna boetes geven niet noodzakelijk een reden om de vordering te laten vervallen. De bibliotheek heeft nog steeds recht op openstaande boetebedragen, en alle verhogingen die erop volgden als de TS nog steeds materiaal van de bibliotheek in bezit heeft. Alleen de incassokosten voortkomende uit het opsporen waar de TS woont (bijvoorbeeld GBA's aanvragen) voor rekening van de opdrachtgever.
Oud 30-04-2009, 13:53
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Volgens mij gaat het hier om een openstaande boete en niet om een boek dat nog altijd in het bezit is, maar goed daar gaat het niet om. Maar ik zou niet precies weten hoe het qua wetgeving en kansen in mekaar zou zitten.
Oud 30-04-2009, 17:45
Verwijderd
Citaat:
En waarom zou dat verjaren als het een geldige vordering is? De normale termijn voor dat soort dingen is vijf jaar (3:307 BW), en twintig jaar als de bieb rechtsvordering heeft. Met de juiste incassostappen is dat bovendien te rekken tot in de eeuwigheid.
Dat zijn de normale termijnen inderdaad. In geval van een consumentenkoop is de verjaringstermijn 2 jaar. En zoals ik al toevoegde moet je dan inderdaad niets meer van de bibliotheek (of een vertegenwoordiger daarvan) horen, anders gaat de termijn van 2 jaar opnieuw in.
Citaat:

Bovendien is foutieve incasso door toedoen van de consument (bijvoorbeeld te bedonderd zijn om een adreswijziging door te geven) reden om dergelijke termijnen uit te stellen. Het is niet alsof je als je vijf jaar onvindbaar bent opeens alle rekeningen van voor die tijd niet meer hoeft te betalen.
Ik ben het met je eens hoor, maar zoals ik al zei zijn er uitspraken die aangeven dat het de verantwoordelijkheid is van de verkoper dat de facturen op het juiste adres aankomen.
Citaat:

Overigens is wel een adreswijziging sturen, die door een fout van de bibliotheek niet verwerken, en daarna boetes geven niet noodzakelijk een reden om de vordering te laten vervallen. De bibliotheek heeft nog steeds recht op openstaande boetebedragen, en alle verhogingen die erop volgden als de TS nog steeds materiaal van de bibliotheek in bezit heeft.
Uiteraard is de prestatie altijd nog opvraagbaar, echter bij verjaring hoeft daar niet meer aan voldaan te worden. De prestatie blijft echter altijd staan, maar is niet meer afdwingbaar, dat is het idee van verjaring.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten