Oud 15-09-2009, 21:36
stedated
stedated is offline
Hallo,
Ik heb een heel moeilijke zoekopdracht en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
we moeten de schakelaars weten de vinden? Hopelijk goeie zelfstandige mensen hiero!
4lampen, 4 schakelaars,

Schakelaar 1 = Enkelpolig
Schakelaar 2 = /
Schakelaar 3 = /
Schakelaar 4 = /

1. Met Schakelaar 4 moet men kunnen omschakelen van lamp C op D en omgekeerd,
2. Met Schakelaar 3 moet men kunnen omschakelen van lamp B met C op D , dit is afhankelijk van de stand van schakelaar 4
3. Met Schakelaar 2 moet men kunnen omschakelen van lamp A met lamp B,C of D, dit is afhankelijk van der stand van schakelaars 3 en 4
4. Met schakelaar 1 kan men 1 van de lampen a,b,c of d inschakelen, dit is afhankelijk van de stand van de schakelaars 2,3 en 4
5. deze oefening kan nooit 2 lampen tegelijk laten branden, schakelaar 1 schakelt alles af

Alstublieft help mij, ik moet het in de praktijk uitvoeren en tekenen,
als jullie mij verder helpen met welke schakelaars ik moet hebben en op welke lamp ik ze aansluit lukt het mij wel ! maar zijn er wel mensen die dit snappen ?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2009, 01:06
Verwijderd
Ja, ik begrijp het denk ik wel. Je zit met een soort van hotelschakeling.

1. De eerste stap lijkt me duidelijk; je moet kunnen schakelen tussen lamp C en D. Eén snoer van de spanningsbron naar de schakelaar 4, van de schakelaar 4 naar lamp C en D (bijvoorbeeld uit = lamp C aan; aan = lamp D aan) vervolgens een stroomdraad van lamp D naar spanningsbron en van lamp C naar spanningsbron en je schakeling is compleet.
2. Toevoegen aan 1: tussen de spanningsbron en schakelaar 4 schakelaar 3 en lamp B. Eén snoer van de spanningsbron naar schakelaar 3. Van schakelaar 3 snoer naar Lamp B en naar schakelaar 4. (bijvoorbeeld: Schakelaar 3 uit = Lamp B aan, Schakelaar 3 aan is Schakelaar 4 uit (en andersom natuurlijk)). Schakelaar 4 kiest weer voor Lamp C en D; zie 1.)
3. idem dito toevoeging van schakelaar 2 en de lamp A aan 2.
4. Schakelaar 1 toevoegen aan 3. DUS, Er gaat een snoer van je stroombron naar schakelaar 1, van schakelaar 1 naar schakelaar 2. [van schakelaar 1 ook een snoer terug naar je spanningsbron]. Van schakelaar 2 naar Lamp A en naar schakelaar 3. [van lamp A terug naar de spanningsbron] Van schakelaar 3 een snoer naar lamp B en schakelaar 4 [van lamp B ook weer een snoer terug naar je spanningsbron] Van schakelaar 4 naar lamp C en lamp D. Van lamp C terug naar je spanningsbron en van lamp D een apart snoer terug naar je spanningsbron.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 13:41
stedated
stedated is offline
Citaat:
Ja, ik begrijp het denk ik wel. Je zit met een soort van hotelschakeling.

1. De eerste stap lijkt me duidelijk; je moet kunnen schakelen tussen lamp C en D. Eén snoer van de spanningsbron naar de schakelaar 4, van de schakelaar 4 naar lamp C en D (bijvoorbeeld uit = lamp C aan; aan = lamp D aan) vervolgens een stroomdraad van lamp D naar spanningsbron en van lamp C naar spanningsbron en je schakeling is compleet.
2. Toevoegen aan 1: tussen de spanningsbron en schakelaar 4 schakelaar 3 en lamp B. Eén snoer van de spanningsbron naar schakelaar 3. Van schakelaar 3 snoer naar Lamp B en naar schakelaar 4. (bijvoorbeeld: Schakelaar 3 uit = Lamp B aan, Schakelaar 3 aan is Schakelaar 4 uit (en andersom natuurlijk)). Schakelaar 4 kiest weer voor Lamp C en D; zie 1.)
3. idem dito toevoeging van schakelaar 2 en de lamp A aan 2.
4. Schakelaar 1 toevoegen aan 3. DUS, Er gaat een snoer van je stroombron naar schakelaar 1, van schakelaar 1 naar schakelaar 2. [van schakelaar 1 ook een snoer terug naar je spanningsbron]. Van schakelaar 2 naar Lamp A en naar schakelaar 3. [van lamp A terug naar de spanningsbron] Van schakelaar 3 een snoer naar lamp B en schakelaar 4 [van lamp B ook weer een snoer terug naar je spanningsbron] Van schakelaar 4 naar lamp C en lamp D. Van lamp C terug naar je spanningsbron en van lamp D een apart snoer terug naar je spanningsbron.

is wel redelijk moeilijk uitgelegd en klinkt het voor mij nog altijd een raadsel,
zou je het kunnen gemakkelijker maken met

Stroom gaat naar schakelaar 1, ( en dan aftakken ) zo uitleggen zou echt handig zijn en ook welke schakelaars ik moet gebruiken! want moet een beetje het beeld hebben van de instalatie,

en moet stroomkringschema,leiding,bedrading tekenen dusja
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 17:26
Verwijderd
DUS, Er gaat een snoer van je stroombron naar schakelaar 1, van schakelaar 1 naar schakelaar 2. [van schakelaar 1 ook een snoer terug naar je spanningsbron]. Van schakelaar 2 naar Lamp A en naar schakelaar 3. [van lamp A terug naar de spanningsbron] Van schakelaar 3 een snoer naar lamp B en schakelaar 4 [van lamp B ook weer een snoer terug naar je spanningsbron] Van schakelaar 4 naar lamp C en lamp D. Van lamp C terug naar je spanningsbron en van lamp D een apart snoer terug naar je spanningsbron.

Dit is dus je complete schakeling. Lijkt me toch niet zo moeilijk? Teken het gewoon uit op een blaadje. Doe je een opleiding voor elektra in huizen? Of is dit meer electro techniek (kleine schakelingetjes?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten