Oud 12-02-2002, 18:29
marlies
marlies is offline
zou je wat over zijn motieven etc. kunnen vertellen?
Oud 12-02-2002, 19:51
koelkastje
koelkastje is offline
Hier wat info over Mulisch, ik weet niet of je er wat aan hebt maar hier komt het:

Volgens Mulisch vind je in de mythologie antwoord op de vraag wat de drijfveer van de mens is. Voor hem zijn 2 mythe de belangrijkste: -Oedipoesmythe* en Orfeusmythe.
Hij ziet de mythe als een soort versteende geschiedenis: Gebeurtenissen: Beweging -> vast leggen opschrift -> steeds minder (doordat er meer bijkomt, dingen schappen): verstening -> Mythe.

*ff een verklaring bij die Oedipus (op encarta staat de mythe uitgelegd): de mens heeft de behoeft zijn vaders plaats in te nemen, zelf kinderen te verwekken en daardoor onsterfelijk te worden. Als je het algemener zegt: de mens wie zijn vader (god) wil vervangen: zelf god worden (en dus almachting en eeuwig).

Mulisch vind het schrijfporces alchemie; het schrijven is een experiment (net zoals bij alchemie) Het boek schrijft als het ware zichzelf. Misschien kotm uiteidenlijk aan het licht hoe de mythe werkt.

Hier zijn nog enkele ontwikkelingen van Mulisch als schrijver:
1950-1960: ontwikkeld in romans zijn visie (mythe enz.)
1960-1970: gaat geeingoyeerd (maatschappij gericht) schrijven, over o.a. politiek, oorlogmisdadigers enz.
1970-...: bouwt een al omvattende visie op de wereld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het is wat je zocht. Ik heb ook nog wat info over het boek de Aanslag, zoals de ontwikkeling van ANton steenwijk enzo. Zeg maar als je dat nodig hebt.
Oud 13-02-2002, 17:34
marlies
marlies is offline
Citaat:
koelkastje schreef:
Hier wat info over Mulisch, ik weet niet of je er wat aan hebt maar hier komt het:

Volgens Mulisch vind je in de mythologie antwoord op de vraag wat de drijfveer van de mens is. Voor hem zijn 2 mythe de belangrijkste: -Oedipoesmythe* en Orfeusmythe.
Hij ziet de mythe als een soort versteende geschiedenis: Gebeurtenissen: Beweging -> vast leggen opschrift -> steeds minder (doordat er meer bijkomt, dingen schappen): verstening -> Mythe.

*ff een verklaring bij die Oedipus (op encarta staat de mythe uitgelegd): de mens heeft de behoeft zijn vaders plaats in te nemen, zelf kinderen te verwekken en daardoor onsterfelijk te worden. Als je het algemener zegt: de mens wie zijn vader (god) wil vervangen: zelf god worden (en dus almachting en eeuwig).

Mulisch vind het schrijfporces alchemie; het schrijven is een experiment (net zoals bij alchemie) Het boek schrijft als het ware zichzelf. Misschien kotm uiteidenlijk aan het licht hoe de mythe werkt.

Hier zijn nog enkele ontwikkelingen van Mulisch als schrijver:
1950-1960: ontwikkeld in romans zijn visie (mythe enz.)
1960-1970: gaat geeingoyeerd (maatschappij gericht) schrijven, over o.a. politiek, oorlogmisdadigers enz.
1970-...: bouwt een al omvattende visie op de wereld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het is wat je zocht. Ik heb ook nog wat info over het boek de Aanslag, zoals de ontwikkeling van ANton steenwijk enzo. Zeg maar als je dat nodig hebt.
Heeeeeeel erg bedankt en dat over de Aanslag zou ik graag willen hebben
Oud 13-02-2002, 19:03
koelkastje
koelkastje is offline
Oke, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het stukje over de aanslag is misschien iets minder duidelijk dan dat van Harry Mulisch, ik zla het proberen om het zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

De Aanslag

Er zijn 4 verschillende catagorieen/genres waar je het boek ik kunt plaatsen.
1-Oorlogsroman
2-Psychologische roman
3-Filosofische roman
(4-Roman over het schrijven zelf)-> niet echt een soort genre, maar je kan het er in zien.

De eerste (oorlogsroman) is Atypisch, omdat het alleen de episode in 1945 de oorlog betreft. Mulisch 'kookt' een soep van allerlei door elkaar gehaalde ingredienten:
-De aanslag op Fake Krist
-De figuur in de donkere cel Hannie Schaft-> compagnons: Cor Rusman & Truus Overstegen.

*de namen di cursief zijn, zijn namen die een bepaalde betekenis hebben, ik zal nog ff kijken welke dat precies was, misschien dat je het zelf weet.

De 2e (Psychologische roman), gaat over de ontwikkeling van ANton Steenwijk. Anton verliest zijn ouders te vroeg, (kan zo dus niet goed volwassen worden). Hij krijgt vervangende 'ouders':
-Truus Coster -> saskia lijkt op haar (zijn 1e vrouw -> het oedipusmotief)
-Cor Takes
Omdat hij de oorlog niet meer wil kennen, krijgt hij psycho-somatische klachten.

de 3e (filosofische roman). Door het hele boek heen komen er veel filosofische vraagstukken, problemen, gedachtes aan de orde.

Het is ook nog zo dat de achternaam Steenwijk niet zomaar gekozen is, in het hele boek komt de steen weer terug (hard, koud, stijf), er komt een steen door de ruit, en zo gaat het verder (weet ff geen andere voorbeelden) En dan heb je het ook nog met ligt en donker, goed en fout.

Dit was het een beetje, het is niet echt heel veel en ik weet ook niet of je er wat aan hebt. (en ik hoop dat je het nog een beetje volgt)

doegie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten