Van vrijwel iedere angst kun je afkomen door stapje voor stapje steeds iets verder te gaan. Dus niet op één meter afstand gaan lopen janken, maar veel rustiger. Bijvoorbeeld eerst plaatjes van paarden bekijken en zorgen dat je rustige/vrolijk blijft, als je merkt dat het minder gaat, leg je het weer even weg, ontspan je weer, probeer je het opnieuw. Als je dat kan, dan ga je filmpjes over paarden kijken. Of van een afstandje naar paarden kijken. En dan steeds iets dichterbij, heel langzaam, terwijl je rustig en ontspannen probeert te blijven. Lukt het even niet, ga je weer terug, ontspan je, probeer je het opnieuw. Op die manier. Als het goed is moet het werken. :')
Ik was vroeger best bang voor paarden, maar niet extreem. Meer dat ik ze heel hoog en groot vond en liever niet zo in de buurt was. Niet zo erg als jij zegt, in ieder geval. Maar daardoor hoef jij je nog niet stom te voelen dat je er wel bang voor bent, er zijn zoveel mensen bang voor iets wat helemaal niet nodig is. Ik ben als de dood voor spinnen (wat heel veel mensen hebben) en er bestaan nog honderduizendmiljoen andere angsten die eigenlijk niet nodig zijn of niet in die mate.
|