Oud 12-05-2011, 11:32
BusinessLady
Alleen voor de mensen die net als ik M&O hebben en maandag daar dus al meteen mee beginnen
Hebben jullie je al goed voorbereid? En ik vraag me echt af of ik de enige ben die er echt een hard hoofd in heeft..
Vooral hefbomen en dividendpercentage berekeningen snap ik helemaal niets van. Misschien toch wat weinig opgelet
Iemand nog tips?
Advertentie
Oud 12-05-2011, 15:12
tom122
Ik heb maandag ook M&O, en ik denk dat het echt een drama gaat worden..
Maar jij hebt het over hefbomen, maar in mijn boek staat daar niets over, wat is dat dan?(a)
Oud 12-05-2011, 15:57
MPMDEVRIES
Citaat:
Alleen voor de mensen die net als ik M&O hebben en maandag daar dus al meteen mee beginnen
Hebben jullie je al goed voorbereid? En ik vraag me echt af of ik de enige ben die er echt een hard hoofd in heeft..
Vooral hefbomen en dividendpercentage berekeningen snap ik helemaal niets van. Misschien toch wat weinig opgelet
Iemand nog tips?
hefboomeffect: invloed die REV ondergaat van het verschil tussen RTV en IVV
formule: REV=RTV+(RTV-IVV)*VV:EV
RTV-IVV= interestmarge
VV:EV=hefboomfactoor
REV=rentabiliteit eigen vermogen
IVV=intrestpercentage vreemd vermogen
RTV= rentabiliteit totaal vermogen
positief hefboomeffect REV}RTV IVV{RTV
Oud 12-05-2011, 23:00
_WhiteMark
_WhiteMark is offline
Volgens mij krijg je bij hefbomen de formules erbij die je moet gebruiken. En dividendberekeningen zijn voor het eerst dit jaar. Ik verwacht maximaal 1 of 2 vragen daarover; wij hebben het trouwens ook niet uitgebreid behandeld.
Oud 13-05-2011, 10:47
SweetNizzie
Hey lotgenoten,

Op schoolsamenvatting staat er een goede samenvatting van ongeveer 50 pagina's. Er staan ook voorbeeldsommen bij.

http://www.schoolsamenvatting.nl/wp-...menvatting.pdf

verder zou je de voorbeeldopgaven in je boek kunnen bestuderen, en aan de theorie zou ik niet teveel aandacht besteden, want daar wordt niet veel over gevraagd en bovendien ken je het meeste wel. Ik zou wel een oefenexamen maken om aan de vraagstelling te wennen, en zo kun je, eventueel met het boek ernaast, makkelijk uitvinden wat je nog eens extra moet leren.

veel succes!!!
Oud 13-05-2011, 13:29
BusinessLady
@SweetNizzie bedankt voor de link, die samenvatting is erg handig om door te nemen.
Ik heb al oefenexamens van vorig jaar gemaakt, voor tijdvak 1 een 7.7 en tijdvak 2 een 7.5 maar toch maak ik me druk.
Het examen M&O is dit jaar anders dan voorgaande jaren.. hebben wij weer pff.
Ik ga echt duimen en hopen dat er niks over dividendpercentages en hefbomen in komt, al weet ik bijna zeker dat dit wel het geval is Dus ik ga maar weer even met mijn neus in mijn lesbrief en hopen dat ik er nog iets van ga begrijpen
Good luck y'all.
Oud 14-05-2011, 12:46
EEF~
EEF~ is offline
Hoezo is M&O dit jaar anders???
Oud 14-05-2011, 12:57
BusinessLady
Geen idee, misschien willen ze het lastiger maken ofzo.. Ik snap het hefboomeffect nu wel redelijk, dividendpercentage niet..
Oud 14-05-2011, 14:17
rick--1993
rick--1993 is offline
Hefboom effect etc. staat op een extra blaadje wat er dit jaar bij is gekomen.

Overigens ben ik niet bang voor het M&O examen. Ik sta een 8 en had voor de oefenexamens tussen de 8 en 9,6. Engels daarintegen...
Oud 16-05-2011, 09:31
SweetNizzie
Hey mensen,

Ik wil niet vervelend doen ofzo maar dat hefboomdingetje waar jullie het over hebben is GEEN examenstof, heb het gechekt bij o.a. LAKS en examenblad,

veel succes strakjes!!!
Oud 16-05-2011, 10:03
rick--1993
rick--1993 is offline
Is wel examenstof, zie artikel 16.14.
Oud 16-05-2011, 10:03
BusinessLady
Dat meen je niet. dan heb ik het dus echt voor niets geleerd Succes iedereen vandaag!!
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten