Oud 11-01-2012, 22:11
HelterSkelter
HelterSkelter is offline
Hallo,

Ik zit dus in 3 havo en moet dus binnenkort een richting kiezen. Ik ben er echter nog niet helemaal achter welk beroep ik later zou willen doen, ook nog niet een precieze richting. Ten eerste wil ik graag iets met muziek doen, zoals in een bandje spelen. Geld verdien je er echter niet snel mee. Ik heb altijd gehoord dat je een plan B moet hebben en beroepen met onverwachte problemen of 'mysteries' lijken me erg interessant. Voorbeelden: Politierecherche, archeologie, psychologie.. Zijn er nog wat beroepen waar veel spanning of mysterie mee gepaard gaat? Eigenlijk dus gewoon het tegenovergestelde van saai in een grijs kantoortje zitten. Het hoeft niet geweldig veel geld op te leveren, maar iets interactiefs, sociaal en 'mysterieus'
Als iemand tips heeft wil ik ze zeker horen
PS: Ik zou het niet erg vinden om na de hbo nog de universiteit te doen. Een jaartje extra is niet heel erg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2012, 06:32
Em.
Em. is offline
Hm, ik wist het ook niet, en heb toen NT+NG gekozen, en daar kan ik nu alles mee doen (behalve de 1 of 2 studies waar je dan Latijn of Grieks voor nodig hebt ). Ik weet niet of het ook zo is op havo (ik doe vwo) maar dat zou misschien ook een idee zijn? Dan kun je na je 5 havo nog alles doen.
Oud 12-01-2012, 09:54
Verwijderd
'Een jaartje extra is niet erg', nee dat lijkt me niet, maar in heel veel gevallen is het niet zomaar 'een jaartje extra'

Anyway, je bent echt nog heel erg jong. Doe een N-profiel en denk er nog een tijdje over na. Mysteries klinken briljant, maar wees erop bedacht dat je beeldvorming nu ietwat scheef is. Een rechercheur gaat niet in zijn eentje een mysterie oplossen maar is ook gewoon heel veel bezig met vormzaken. Een archeoloog gaat niet aan een stuk door zitten afstoffen om te weten te komen waarom die ene farao nou zo vroeg overleed. En in bijna elke studie zit wel iets van een mysterie. Passende oplossingen zoeken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2012, 21:22
Ro S
Ro S is offline
Ik begrijp uit je omschrijving dat je op zoek bent naar een soort CSI-achtige baan. Ik wil je niet teleurstellen, ik ben er vrij zeker van dat ik niet de eerste ben die je dit zegt, maar dat soort programma's is echt vreselijk misleidend. Je kunt het beste even kijken naar een realistische opleiding.

Als je dan toch detective wilt worden dan kun je misschien beter eerst gewoon even kijken wat dat inhoudt:
http://www.nti.nl/Hobby--en-vrije-ti...Detective.aspx

Archeologie is absoluut een leuke wetenschap als je ook daadwerkelijk iets ''vindt.'' Doe je dit niet, ongeveer 95% van de tijd, dan is archeologie ongeveer het saaiste wat er bestaat. Met een klein kwastje op je knieen in de blubber is vast niet wat je je voorstelt bij spanning en mysterie.

(sorry voor stereotypering...)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2012, 23:21
Verwijderd
Even ter compensatie, als archeoloog ben je niet alleen maar bezig met opgravingen. Het is niet dat je als je naar je werk gaat je standaard buiten zit met een kwastje, het is ook het verder onderzoeken naar de gevonden onderwerpen.

Verder, wat Lusi zegt. Elke studie gaat gepaard met zijn eigen mysterie. Kies een zo breed mogelijk profiel zodat je veel opties beschikbaar houdt, en kijk over een jaar nog maar eens verder. Je kunt ook even langsgaan bij jullie decaan, om een test te maken over waar precies je interesses liggen, en welke studies daar bij passen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 01:25
HelterSkelter
HelterSkelter is offline
Bedankt voor alle tips! Fijn dat er zulke behulpzame mensen zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten