Oud 27-03-2012, 18:56
uoliM
uoliM is offline
Ik had even een vraagje over stoppen met je studie.
Als je na een jaar of zo stopt met je studie Psychologie, en het jaar daarop een andere studie wilt gaan doen, moet je dan heel veel geld betalen?
Ik hoor namelijk best vaak dit soort verhalen, maar hoe het precies zit weet ik niet. Ik heb wel het idee dat je veel beter moet nadenken over je studiekeuze dan vroeger.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2012, 19:42
Verwijderd
Je hebt 4 jaar om je bachelor te halen. Stop je dus na een jaar met Psychologie, heb je nog 3 jaar om je volgende studie te halen. Voor elk half jaar dat je over die 4 jaar heenzit, betaal je 1500 euro. Je kan trouwens wel (meestal?) de vakken die je hebt gehaald bij Psychologie in de vrije keuze van je nieuwe studie zetten om zo minder lang bezig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 15:36
brands
brands is offline
Dat klopt volgens mij niet helemaal wat jij zegt TythorZeth.

Je bent gestopt of je gaat nog stoppen. Dan heb je zeg maar 1 jaar gebruikt van je studiefinanciering en heb je nog recht op 3 jaar studiefinanciering. Dit is off-topic.

Normaal gezien heb je 5 jaar om je bachelor te halen die 4 jaar duurt, je mag dus 1 jaar uitlopen met je studie. Begin je bijvoorbeeld aan jaar 6 van de studie dan hoef je pas die extra collegegeld te betalen voor lang studeerders. Dus dan zou je die andere opleiding in 4 jaar moeten halen om niet extra te hoeven betalen.
Oud 30-03-2012, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt volgens mij niet helemaal wat jij zegt TythorZeth.

Je bent gestopt of je gaat nog stoppen. Dan heb je zeg maar 1 jaar gebruikt van je studiefinanciering en heb je nog recht op 3 jaar studiefinanciering. Dit is off-topic.

Normaal gezien heb je 5 jaar om je bachelor te halen die 4 jaar duurt, je mag dus 1 jaar uitlopen met je studie. Begin je bijvoorbeeld aan jaar 6 van de studie dan hoef je pas die extra collegegeld te betalen voor lang studeerders. Dus dan zou je die andere opleiding in 4 jaar moeten halen om niet extra te hoeven betalen.
De duur van een bachelor is bijna altijd (zo ook bij Psychologie) 3 jaar op de uni. Ik ben gestopt met mijn studie dit jaar, ik zat in het eerste jaar. Nu moet ik mijn volgende studie in 3 jaar halen, anders moet ik per half jaar 1500 euro betalen. Dit heeft niets te maken met studiefinanciering, ik moet die boete betalen omdat de overheid een deel van mijn collegegeld betaalt en zij willen dat deel niet langer dan 4 jaar betalen.
Ik heb 3 maanden studiefinanciering gekregen en heb dus nog 4 jaar minus 3 maanden (= 45 maanden) studiefinanciering over. Dat is dus wel iets anders.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 17:04
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je zit inderdaad wel met de langstudeerdersboete. Ik zou voordat je definitief voor een nieuwe studie kiest, met een studiebegeleider praten om erachter te komen of de studie ook in drie jaar te halen is. Nog niet zo heel lang geleden zijn alle bachelors aan de universiteiten op drie jaar gezet. Er zijn dus studies waar je eigenlijk gewoon vier jaar voor nodig hebt. De langstudeerdersboete houdt hier geen rekening mee.
Oud 30-03-2012, 17:06
Verwijderd
Als je nou nu stopt dan kun je werken en alvast die 1500 of 3000 euro bij elkaar sprokkelen, dan heb je daar straks geen last meer van
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 20:06
brands
brands is offline
@TythorZeth: Wat je zegt nu is inderdaad wel goed, maar dacht dat het om een HBO bachelor ging, en dan heb je inderdaad nog maar 4 jaar om je studie af te ronden.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten