Oud 10-05-2012, 09:00
gamebro
gamebro is offline
Ik huur dus een studio met alles inbegrepen. Maar het schijnt dus dat electriciteit maar tot een bepaalde mate. Dat staat inderdaad ook in mijn contract en dat te veel gebruik de huurder bij moet gaan betalen. Ik was inderdaad bereid om in de eerste paar maanden bij te betalen als de huurbaas er iets van zij.

Nu komt mijn huurbaas pas aanzetten dat ik teveel electriciteit gebruik..voor anderhalf jaar lang! En dat heeft zij tot nu toe niks van gezegd omdat ze te druk had. Nu gaat ze nog berekenen hoeveel ik moet gaan bijbetalen..maar kan zij dat zomaar doen? Ik bedoel normaal waarschuw je iemand per maand hierover toch? En ik kan in mijn studio niet zien hoeveel stroom ik gebruik, noch krijg ik afschrift daarvan. Als ze dat gelijk had gezegd was ik wel voorzichtiger met stroomgebruik, maar nee, ze wacht er anderhalf jaar op terwijl ik nietsvermoedend te veel gebruik.

Laatst gewijzigd op 10-05-2012 om 09:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2012, 11:33
Verwijderd
Iets soortgelijks gehad destijds met mijn huurbaas. Gewoon zeggen dat het onzin is en dat je niet betaald. Had hij er maar eerder mee moeten komen óf het niet zo vaag moeten beschrijven in een contract.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 12:07
hookee
hookee is offline
Laat 'r ook maar eens met getallen komen, wat staat in het contract? Hoeveel kWh /maand mag je gratis gebruiken?
Wat was de tellerstand bij het intrekken? Wat is 'ie nu?
Tenzij je een zonnestudio hebt of de hele winter met elektrische kachels verwarmt zal het stroomverbruik bij normaal verbruik niet echt "bijzonder" zijn, dat mag ze dan aantonen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 13:59
Axel11
Axel11 is offline
Ten eerste: wat hookee zegt. Je huisbaas moet sowieso aantonen dat je meer hebt gebruikt dan waarvoor je betaald hebt. Dus de (eind)afrekeningen moet ze laten zien, incl. evt. berekeningswijzen. Dat is de eerste stap!

Ten tweede: nee, je huisbaas hoeft niet te waarschuwen. Sterker nog: je huisbaas mag tot 5 jaar terug eisen dat je bijbetaalt.

Ten derde: echter, in dit geval is het huurcontract in strijd met de wet... Maar voordat je een procedure hierover begint, zou ik beginnen bij de eerste stap! Als dat niet lukt, wil ik het hier best verder uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 17:21
gamebro
gamebro is offline
Ik heb het hele contract doorgenomen en het enige wat ik er kan over vinden is in het rijtje vaste kosten: "voor electriciteit (verbruik max 200kW per maand) 30,00 Euro (bij meerverbruik 0,15 Euro/kW)"

Ik huur echter de studio samen met mijn vriendin en heb er geen verstand van hoeveel wij gebruiken en wat "normaal" is. We hebben vaak de computer aan en vriendin gebruik vaak de oven bij het koken. De standard kachel doet het niet, dus ik had inderdaad een elecktrisch kachel voor de winter gekocht, hij staat echt niet 24/7 aan of zo(we zouden flauw vallen als dat zo was) Maar ja, zowiezo als er over zo lange tijd er niks van word gezegd door de huurbaas, namen we aan dat ons gebruik acceptabel was.

Wat ik trouwens ook aso vind, is dat er vele mankementen zijn in ons studio(bijv. kachel en doorbel doet het niet sinds dag 1) en dat ze dat maar steeds "vergeet" aan te pakken en wij er nooit moeilijk over deden.

Laatst gewijzigd op 10-05-2012 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 17:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
Op internet vind ik dat een gemiddeld verbruik voor een tweepersoons huishouden 3000 kWh per jaar is (dus per maand 250 kWh). Dus op zich kan het best dat jullie met z'n tweeën over die 200 heen gaan.

Ik zou inderdaad vragen naar (een kopie van) de afrekening.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 18:17
hookee
hookee is offline
Citaat:
(bijv. kachel en doorbel doet het niet sinds dag 1)
Kijk, daar hebben we iets; als de kachel het niet doet moet jij de elektrische inschakelen, maar, ze moet het natuurlijk wel weten.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 19:42
gamebro
gamebro is offline
Ja, een beetje rond gekeken hier en ik kwam er dus echter achter dat een zo'n beetje alles dat voor hitte zorgt flinke deel energie verbruikt, van boiler, oven tot de elektrische kachel inderdaad. Dus mischien waren we toch niet zo duurzaam met het energie gebruik en namen iets te vaak een bad. Maar toch, mijn probleem is nog steeds dat de huurbaas er zo laat mee kom met de mededeling, 3-4 maanden later, ok, maar zeker niet 1,5 jaar+ wachten, terwijl wij zelf op geen enkel manier het energie gebruik kan controleren.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 21:34
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja, een beetje rond gekeken hier en ik kwam er dus echter achter dat een zo'n beetje alles dat voor hitte zorgt flinke deel energie verbruikt, van boiler, oven tot de elektrische kachel inderdaad. Dus mischien waren we toch niet zo duurzaam met het energie gebruik en namen iets te vaak een bad. Maar toch, mijn probleem is nog steeds dat de huurbaas er zo laat mee kom met de mededeling, 3-4 maanden later, ok, maar zeker niet 1,5 jaar+ wachten, terwijl wij zelf op geen enkel manier het energie gebruik kan controleren.
Zeg het tegen je huisbaas, maar als die niet wil luisteren: in Nederland mogen huisbazen er tot 5 jaar later nog mee komen.

Vraag gewoon de rekeningen op, zoals al is gezegd hier.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 22:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat ze er nu pas mee komt is niet zo gek. Waarschijnlijk heeft ze nu pas de eindafrekening gehad. Normaal gesproken betaal je elke maand een voorschot en krijg je na een jaar een kaart om de meterstanden op te geven zodat ze je definitieve verbruik vast kunnen stellen en aan de hand daarvan een eindafrekening kunnen sturen.
Oud 11-05-2012, 07:01
hookee
hookee is offline
Citaat:
..en namen iets te vaak een bad.
Normaal wordt water verwarmd met een gasketel / geiser, tenzij je ook nog een close-in boiler (zoals in de keuken) hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 15:43
Ivo
Ivo is offline
Het is heel normaal dat de verhuurder hier pas mee komt nadat het boekjaar verstreken is en de afrekening is opgemaakt. Dus ja, dat het meer dan een jaar duurt voordat je hier voor het eerst mee geconfronteerd wordt is heel normaal.

Elektrisch verwarmen kost ontzettend veel stroom. Je zal dus een flink verbruik aan elektriciteit hebben.

Daarentegen is je verbruik aan warmte of gas waarschijnlijk heel laag. Als je ook voor het verbruik hiervan een voorschot betaald, dan moet het door jou te veel betaalde voorschot OOK worden verrekend! Je krijgt dat geld dus terug. Onder aan de streep heb je dus kans dat het allemaal wel meevalt.

Ook van de eventuele andere servicekosten moet je een gespecificeerde afrekening krijgen. Denk aan bijvoorbeeld TV/internet of schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimten (trappenhuis bijvoorbeeld). Onderhoud en gemeentelijke belastingen mogen NIET worden doorberekend aan de huurder!

Als je alleen een afrekening krijgt van de elektriciteitskosten, dan moet je dus direct bezwaar maken tegen het eventueel door jou te betalen bedrag en daarbij verzoeken om een fatsoenlijke afrekening van alle servicekosten. Verhuurders proberen namelijk nog wel eens onterecht aan servicekosten te verdienen door de posten waarvan het voorschot te hoog is niet in de jaar-afrekening te vermelden.

In hoeverre heb jij de verhuurder (schriftelijk danwel per e-mail!) op de hoogte gesteld dat de kachel het niet doet? En is de kachel jouw eigendom of eigendom van de verhuurder? Als het een 'losse' gaskachel is kan het namelijk zijn dat deze officiëel niet bij de woning hoort en dan is het onderhoud/vervangen ervan voor rekening van de huurder. Vraag dus na van wie de kachel is. En zorg dat de verhuurder deze repareert als deze aangeeft dat de kachel bij de woning hoort.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 15:46
Ivo
Ivo is offline
@ hokee: Wanneer in een woning geen CV combi-ketel aanwezig is gebeurt het nogal eens dat ook het douche/badwater middels een grote elektrische boiler wordt verwarmd. Voordeel hiervan ten opzichte van een geiser is dat geen luchtaanvoer en afvoer van verbrandingsgassen nodig is, hetgeen nog wel eens lastig is aan te leggen wanneer een bestaand pand wordt verbouwd/opgesplitst in appartementen of studio's. Ook in wijken met stadsverwarming wordt het water vaak elektrisch verwarmd, omdat de woningen helemaal geen gasaansluiting hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Ik huur dus een studio met alles inbegrepen. Maar het schijnt dus dat electriciteit maar tot een bepaalde mate. Dat staat inderdaad ook in mijn contract en dat te veel gebruik de huurder bij moet gaan betalen. Ik was inderdaad bereid om in de eerste paar maanden bij te betalen als de huurbaas er iets van zij.

Nu komt mijn huurbaas pas aanzetten dat ik teveel electriciteit gebruik..voor anderhalf jaar lang! En dat heeft zij tot nu toe niks van gezegd omdat ze te druk had. Nu gaat ze nog berekenen hoeveel ik moet gaan bijbetalen..maar kan zij dat zomaar doen? Ik bedoel normaal waarschuw je iemand per maand hierover toch? En ik kan in mijn studio niet zien hoeveel stroom ik gebruik, noch krijg ik afschrift daarvan. Als ze dat gelijk had gezegd was ik wel voorzichtiger met stroomgebruik, maar nee, ze wacht er anderhalf jaar op terwijl ik nietsvermoedend te veel gebruik.
Ik snap het probleem niet? Je weet dat jij moet betalen en je wilt hier van afwijken? Jij kan toch ook jou elektriciteitmeter bekijken, rekenen en berekenen wat je zou moeten betalen?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 09:53
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Ik snap het probleem niet? Je weet dat jij moet betalen en je wilt hier van afwijken? Jij kan toch ook jou elektriciteitmeter bekijken, rekenen en berekenen wat je zou moeten betalen?
Zoals ik zei, daar heb ik helemaal geen toegang tot. Elektriciteit meter geld voor het hele gebouw waar ik woon, en er zit een slotje op. Hetzelfde geld voor de afschriften en rekeningen.

En ook irritant is: ik heb mijn huurbaas proberen te bellen en te mailen, maar ik krijg dus helemaal geen antwoord. Nut zit ik alsnog te stressen van hoeveel het wordt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 10:39
Verwijderd
[QUOTE=gamebro;32532523]Zoals ik zei, daar heb ik helemaal geen toegang tot. Elektriciteit meter geld voor het hele gebouw waar ik woon, en er zit een slotje op. Hetzelfde geld voor de afschriften en rekeningen.

Ja, ik lees nooit heel het topic. Alsnog zou hij dit moet bewijzen. Vraag ook eens alles op en is het verbruik op basis van jou of is die algemeen?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 11:19
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zoals ik zei, daar heb ik helemaal geen toegang tot. Elektriciteit meter geld voor het hele gebouw waar ik woon, en er zit een slotje op. Hetzelfde geld voor de afschriften en rekeningen.

En ook irritant is: ik heb mijn huurbaas proberen te bellen en te mailen, maar ik krijg dus helemaal geen antwoord. Nut zit ik alsnog te stressen van hoeveel het wordt.
Je hebt sowieso recht op de afschriften en rekeningen. Als je die niet krijgt, hoef je niets te betalen.

Ik begrijp dat je huisbaas jou nog geen rekening heeft gestuurd. Dan zou ik zeker niet stressen. Wacht nou maar rustig af.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 11:56
Linda Prins
Linda Prins is offline
Niet om iets, maar is er een maximum aan stroomverbruik per maand of per jaar of wanneer dan ook afgesproken in het contract?, ik bedoel het is wel leuk en aardig dat je huisbaas vind dat je teveel zou hebben gebruikt, maar als conctractueel een maximum getal ontbreekt om aan te tonen wanneer er teveel is gebruikt aan stroom. tja dan wordt het wel heel moeilijk om te weten wanneer je wel of niet teveel stroom hebt verbruik. het draaid allemaal om de getallen. Het draaid allemaal om de getallen. Als die afspraak schriftelijk ontbreekt sta je sterk.succes

Laatst gewijzigd op 12-05-2012 om 11:56. Reden: kleine aanvulling
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 12:03
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Niet om iets, maar is er een maximum aan stroomverbruik per maand of per jaar of wanneer dan ook afgesproken in het contract?, ik bedoel het is wel leuk en aardig dat je huisbaas vind dat je teveel zou hebben gebruikt, maar als conctractueel een maximum getal ontbreekt om aan te tonen wanneer er teveel is gebruikt aan stroom. tja dan wordt het wel heel moeilijk om te weten wanneer je wel of niet teveel stroom hebt verbruik. het draaid allemaal om de getallen. Het draaid allemaal om de getallen. Als die afspraak schriftelijk ontbreekt sta je sterk.succes
Blijkbaar 200 kWh per maand, zie zijn post.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 16:27
Verwijderd
Als jij meer hebt gebruikt dan waarvoor je hebt betaald, dan zul je moeten bij betalen. Die 1,5 jaar is helemaal niet bizar lang, meestal geef je 1 maal per jaar de meterstanden door, dus dan wordt pas bekend of je meer (of minder) hebt verbruikt dan vooraf werd ingeschat.
Je hebt inderdaad wel recht op inzage in een (gespecificeerde) rekening (dus hoeveel is er precies gebruikt, hoeveel kost dat, wat heb je al betaald via de huur, etc).

Het feit dat de deurbel het niet doet etc staat hier los van, maar daar moet je huisbaas natuurlijk wel iets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 17:31
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Je hebt sowieso recht op de afschriften en rekeningen. Als je die niet krijgt, hoef je niets te betalen.

Ik begrijp dat je huisbaas jou nog geen rekening heeft gestuurd. Dan zou ik zeker niet stressen. Wacht nou maar rustig af.
Je hebt recht op een gespecificeerde jaar afrekening en recht op INZAGE in de originele afschriften en rekeningen die aan de verhuurder zijn gestuurd. Die inzage hoeft de verhuurder je echter pas te geven nadat je daar zelf een verzoek om hebt gedaan. Het is dus absoluut niet zo dat je niet hoeft te betalen als de verhuurder bij zijn verzoek om bedrag X te betalen geen kopieën van de rekeningen van het energiebedrijf heeft gedaan.

Wel moet de verhuurder bij zijn verzoek duidelijk maken waarop de eventueel extra te betalen kosten gebaseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 17:45
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je hebt recht op een gespecificeerde jaar afrekening en recht op INZAGE in de originele afschriften en rekeningen die aan de verhuurder zijn gestuurd. Die inzage hoeft de verhuurder je echter pas te geven nadat je daar zelf een verzoek om hebt gedaan. Het is dus absoluut niet zo dat je niet hoeft te betalen als de verhuurder bij zijn verzoek om bedrag X te betalen geen kopieën van de rekeningen van het energiebedrijf heeft gedaan.
Zoals ik eerder al postte moet huurder daar inderdaad om verzoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten