Oud 20-01-2013, 20:53
Drater
Drater is offline
Hallo

Ik krijg voor vakken zoals biologie, scheikunde en geschiedenis altijd hele grote lappen tekst, en probeer dan om te leren altijd een samenvatting te maken. Alleen altijd als ik samenvattingen maak, weet ik maar ongeveer 5 zinnen eruit te halen en zit ik nog met een heleboel regels

Heeft iemand misschien een paar tips hoe ik een goede samenvatting kan maken. Het zou heel erg fijn zijn als ik eens wist hoe ik een goede samenvatting kan maken.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2013, 21:35
Verwijderd
-> AS

Probeer de kern van de informatie op te schrijven. Dingen die je al weet hoef je niet op te schrijven. Bijvoorbeeld:

Amfolyten zijn zuren en basen die in water kunnen reageren. Afhankelijk van de kz en kb waarde ligt de reactie naar rechts of links. Een sterk zuur valt meteen uiteen in ionen in water. Hetzelfde geldt voor een sterke base.

Het dikgedrukte neem je dan over op papier. Misschien een slecht voorbeeld, maar zuren en basen reageren vanzelfsprekend in water (tenzij het een zuur/base is met een kz/kb lager dan 10^-14). Datzelfde geldt voor sterke basen/zuren.

Laatst gewijzigd op 20-01-2013 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 16:05
Jon
Jon is offline
http://www.scholieren.com/blog/2489/...n-samenvatting
Oud 21-01-2013, 20:36
Tink*
Tink* is offline
Bij Nederlands op je examen moet je ook een tekst samenvatten. Als je daarvoor oefent krijg je heel handige handvatten die je ook bij andere vakken samenvatten in kunt zetten. Vat bv. elke alinea samen in één kernzin. Die zin staat meestal al in de alinea zelf. Dichtgedrukte stukken kunnen daarbij helpen, maar dat is natuurlijk niet altijd zo in een boek. Bij geschiedenis zou je ook goed kunnen kijken naar oorzaak- gevolgrelaties, die zijn vaak belangrijk.
Oud 24-01-2013, 14:26
sergenboy
sergenboy is offline
Je kan ook een mindmap maken, helpt mij altijd en het werken met de verschillende kleuren geeft een goed overzicht en je gebruikt weinig tekst (het is wel handig om A3 papier daarvoor te gebruiken.)
oh ja ik zal de tekeningetjes laten zitten

http://www.bartvandenbelt.nl/mindmapping/

Laatst gewijzigd op 24-01-2013 om 14:38.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 14:27
sergenboy
sergenboy is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten