Open dagen bezoeken kan zeker nooit kwaad, maar meestal zijn die in de periode van januari tot maart ongeveer.
Verder organiseren sommige scholen meeloopdagen, dat heb ik zelf ook eens gedaan en het geeft een heel realistisch beeld van de opleiding en de school maar dat is wel iets wat je moet gaan doen als je al een beetje weet welke richting je op wil.
Daarnaast kun je altijd bij een bedrijf vragen of je een dagje mag kijken als je ongeveer weet wat je wil, sommige scholen verplichten je ook om op snuffelstage te gaan.
Maar ik denk dat wij hier in dit topic niet zo even jou kunnen vertellen welke opleiding je wil doen, dat zul je echt zelf moeten bepalen en moeten overleggen met ouders,vrienden, leraren etc.
Wat wel nuttig kan zijn is bepalen wat je absoluut niet wil, zo wilde ik niet de hele dag stilzitten op kantoor, en op die manier kun je al een aantal beroepen afstrepen die het niet gaan worden.
Ook kun je eens een lijstje maken van wat nou typisch jou is, bijvoorbeeld eigenschappen, interesses etc.