Hoi allemaal,
Dit is een berichtje om jullie ideeën en voorstellen te vragen voor een bezoek van een adviesbedrijf aan middelbare scholen. Ik ben al 10 jaar geen scholier meer, dus ik zal wat moeite moeten doen om niet al te veel als een ouwe vent te klinken. Here goes…
Korte introductie
Tien jaar geleden begon ik met een bachelor geschiedenis, heb daarna een master bedrijfskunde gedaan in Parijs, en ben vervolgens in het bedrijfsleven verzeild geraakt.
Ik werk nu voor een adviesbureau, en samen met wat collega´s willen we graag ´iets terugdoen´ voor scholieren, maar we weten niet goed wat precies.
We hebben 1 dag om met scholieren te praten (of iets te doen) dat a) leuk is voor jullie (en voor ons, hopelijk…), b) nuttig is voor jullie, en c) waar wij goed in zijn. Het kan met ons werk te maken hebben, maar dat hoeft niet (werkende mensen zijn eigenlijk scholieren met meer ervaring - we dragen overhemden en bij hoge uitzondering een stropdas, maar daar houden de verschillen wel op).
Voor de eerste twee criteria reken ik op jullie meningen en ideeën, over het derde punt (waar wij goed in zijn) kan ik wel wat zeggen.
Over ons
De meeste mensen die bij ons werken zijn afgestudeerde ingenieurs en bedrijfswetenschappenstudenten. In ons werk helpen we bedrijven met grofweg twee dingen.
Het eerste is zorgen dat klanten meer kunnen doen met de machines, grondstoffen, mensen en (IT-)systemen die ze hebben. Dit is misschien wel interessant om over te praten, maar lijkt me niet heel nuttig voor jullie.
Het tweede is om deze mensen te helpen met implementeren van deze veranderingen, om mensen door zo´n verandering van hun werk heen te loodsen. Niet iedereen zit te wachten op een paar wijsneuzen die hen gaan vertellen hoe ze hun werk moet doen…
Dit heeft al iets meer te maken met jullie leven, omdat bij jullie ook van alles verandert (welke vervolgopleiding, uit huis gaan, liefde vinden en verliezen, het thuisfront verandert…).
Jullie input
The floor is yours: stel dat we bij jou op bezoek zouden komen, wat zou je dan willen horen?
Wat lijkt jou interessant en nuttig? Het kan iets te maken hebben met hoe je je het beste door verandering heen kunt slaan, maar ook over hele andere zaken: studeren, werken in het buitenland, feedback (terugkoppeling) geven (ook handig in relaties…), hoe te werken met je baas, collega’s of werknemers…
School is voor ons te lang geleden, dus we willen echt graag van jullie horen wat jullie interessant lijkt.
Praktische noot
Een bijsluiter om valse hoop te voorkomen:
We doen dit voor het eerst en kunnen dit jaar jammer genoeg maar naar 1 school per jaar gaan (of twee, beetje afhankelijk van hoe groot ons team uiteindelijk wordt). We zoeken momenteel naar een school, maar we kunnen er uiteindelijk maar 1 kiezen.
Open die sluisdeuren van je geest: waar zouden gastsprekers jou blij mee kunnen maken?
Alvast bedankt voor de reacties!
Paul
|