Het liefst ga ik om de maand naar de tandarts om alles te laten controle (Better Safe Than Sorry!!!) maar door de hedendaagse crisis ben ik al 3(!) maanden niet geweest. Alles ging goed, totdat ik een paar dagen geleden op een hele harde cracker beet. Het resultaat, een scherpe, brandende pijn in mijn linker ondertand. Ik hoopte dat het na enkele dagen beter ging, maar als klap op de vuurpijl beet ik recent met dezelfde tand op een cashewnoot. ik verging van de pijn! De kamikaze noot was werkelijk met een enorme, ondoordringbare kracht afgevuurd door mijn rechter bovenkies en raakte het doelwit, mijn toch al fragile tand. Ik belde meteen de tandarts, die vertelde geen plaats te hebben!? Geen plaats voor mijn dode tand, onmogelijk! Ik heb toen elke dag om zeven uur 's avonds gebeld (Ik weet uit ervaring dat de secretaresse dan een biologisch chocolaatje eet voordat ze de kliniek afsluit) en na een paar dagen was het raak! Ik had eindelijk een afspraak
Een paar weken geleden had de tandarts toch plaats voor mij gemaakt, zodat ik mijn verhaal kon doen. Ik ging naar de tandarts, een incapabele man van boven de 50, die mij vertelde dat mijn tand inderdaad (!) los zat. Ik natuurlijk helemaal in de paniek, zegt hij dat hij er op het moment niets aan kan en zal door de corona crisis! Ik vroeg meteen aan de desbetreffende arts of hij geen uitzondering kon maken, zegt hij; 'Mevrouwtje, niet zo hard op de nuts knabbelen'. Ik kon hier geen passend antwoord op verzinnen, maar deze man kan geen tandarts zijn! Ik werd niet serieus genomen en ik voelde mij ook vreselijk! Ik vroeg dus meteen om een second opinion en ik kreeg een nog bottere vrouw! Ik leg haar mijn hele situatie uit, zegt ze; 'Ga maar weer naar huis, wanneer je tand verkleurt bel je maar weer!' Ik ben dus nu razend, wat een slechte tandarts... Ik heb hierna een paar weken doorgebracht zonder aan mijn tand te denken, totdat het noodlot gisteren toe ieder geval, gisteren was het dus helaas weer raak
Gisteren was ik mijn tanden aan het poetsen, schiet de borstel van het elektrische mormel af! Ik helemaal in paniek, dat monster is niet meer uit te zetten! Resultaat; mijn tand heeft het laatste duwtje in de rug gehad, en is nu naar mijn idee blauw geworden! Een blauwe tand, en dat terwijl ik nog maar 32 ben! Ik mijn tand goed bestudeerd en deze is nu fragieler en donkerder dan mijn andere tanden! Ik raakte helemaal in paniek, wat als er geen wortelkanaalbehandeling meer mogelijk is! De hele nacht liggen googelen, gelukkig heeft een ene Suzy* mij goed geholpen, een ode aan deze vrouw! Fantastisch!
Vandaag voor de vijfde keer de tandarts gebeld, krijg ik een hele botte assistente aan de telefoon die mij vertelt dat ik geen spoed geval ben! 'Een blauwe tand hoeft geen spoedgeval te zijn' Dat is het dus wel! Ik heb vanochtend Suzy* nog even gesproken, zijn is het helemaal met mij eens, aanpakken die boel! Helaas denkt de tandartsenpraktijk hier anders over, ik ben nu op de zwarte lijst gezet, de telefoon gaat niet eens meer over!
Suzy* en nog een paar van mijn vriendinnen hebben toen net zo lang naar de praktijk gebeld totdat ze opnamen. Fantastisch, ik heb nu een afspraak voor 22 Juni! Ik vrees (Suzy* en ik hebben onderzoek gedaan) dat er geen andere optie meer is dan een amputatie voor mij gehele tand, en dan zit ik dus vast aan een kroon of dergelijke. De Nederlandse tandzorg is werkelijk belabberd en zonder Suzy* en de fora had ik het werkelijk niet gehaald!
Dit is louter mijn visie op de (belachelijke) Nederlandse tandzorg,
Roane
*Suzy is een alias voor mijn vriendin, die een homeopatische kliniek runt en niet met haar echte naam op een forum wil komen.
|