Oud 17-10-2001, 12:59
fietje
fietje is offline
Ik heb altijd maandverband gebruikt, omdat mijn moeder beetje tamponfobie heeft, maar ja als kind wordt je daar natuurlijk ongemerkt mee opgevoed. Maar ik wil echt tampons gaan proberen... kben al wel 5 jaar ongesteld, maar nu wil ik gewoon echt het gaan proberen, alleen het lukt telkens niet... dan zit ik daar te pielen met dat ding, in bloed, kan de opening niet vinden en ... *zucht* iemand nog tips? of weet hoe het WEL lukt?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 13:20
waakmol
waakmol is offline
jah, lees dat boekje wat er altijd bij zit eens door, daar staan ook tips in! Bij mij lukt het gewoon oltijd wel, je kunt het ook proberen met een been op de rand van de wc, de andere gewoon op de grond!! Volgens mij staan op www.fancy.nl ook wel tips! Succes ermee!!!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 14:14
sofie3
sofie3 is offline
Fietje, gewoon naar je moeder luisteren en maandverband blijven gebruiken. Een vriendin van mij is aan TSS gestorven, de tamponziekte. Ik kan de bezorgdheid van je moeder dus goed begrijpen. Er leeft op dit forum zo'n beetje het idee dat je aan de tampons MOET want dat het anders zo vies en smerig is... maar in de praktijk gebruikt slechts 25% van alle vrouwen tampons. Niets van de commentaar hier aantrekken dus, en gewoon blijven maandverband gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 14:22
more.than.a.woman
more.than.a.woman is offline
oefen met tampons als je niet ongesteld bent, dan is het tenminste niet zo bloederig

en nog iets, als je regelmatig een schone tampon indoet kan er volgens mij weinig misgaan. dus doe gewoon wat je zelf wilt en laat je niet bang maken!
Oud 17-10-2001, 14:22
fietje
fietje is offline
die ziekte is wel ERG zeldzaam... en de kans erop is wel erg klein. Maar ik doe het niet omdat mensen uit mijn omgevind het zeggen ofzow hoor. Ik wil het gewoon zelf proberen zodat ik als het bij gelegenheden makkelijker is gewoon een tampon kunnen gebruiken.

en uh... het 'droog oefenen' wordt toch altijd afgeraden? dan zou het toch nog moeilijker gaan?

[Dit bericht is aangepast door fietje (17-10-2001).]
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 14:56
Begin altijd met de kleinste soort tampons. O.B. mini bijvoorbeeld. Kweenie of ze die met inbrenghuls hebben, want dat laatste wil ook nog weleens helpen.
Ik ben ook op mn 13e met mini begonnen en eigenlijk direct over gestapt op super (doe je een stuk langer mee ).
Droog oefenen is inderdaad af te raden, dat gaat heel moeilijk. Probeer het dus een keertje op je gemak, als je ongesteld bent. Er kan niks mis gaan en je kunt er zo lang over doen als je wilt. In het begin is het altijd ff aankloten, of je nu 12 of 17 bent
Zorg ervoor dat de tampon diep genoeg zit; gewoon doorduwen! Hij kan niet te diep komen, want daar zit een afsluiting. Niet bang zijn dus.
Het belangrijkst is dat je je ontspant. Probeer het bijv op je eigen kamer (met wat voorzorg, anders geeft het zo'n rotzooi) met een muziekje, de telefoon uit, enz. Klinkt stom maar werkt wel

Mijn moeder heeft ook een tampon angst, die vind eigenlijk alles wat dr lichaam binnenkomt eng (pilletjes slikken, bloedprikken, oorbellen, en dus ook tampons). Ze raadde het mij ooit af om tampons te nemen ('das eng hoor' en 'daar kun je dood aan gaan' ...), maar wat doet een opstandig pubertje van 13? Juist

Succes ermee, het is zoveel vrouwen voor jou al gelukt...

Cat (tevreden tampon gebruikster)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 14:57
choky
choky is offline
Citaat:
fietje schreef:

en uh... het 'droog oefenen' wordt toch altijd afgeraden? dan zou het toch nog moeilijker gaan?

dat lijkt mij ook
blijven proberen als je zelf wilt
bij mij lukte het ook niet direct...
(tot ik op surfkamp ging, toen moest ik wel )
Oud 17-10-2001, 15:10
Citaat:
sofie3 schreef:
Fietje, gewoon naar je moeder luisteren en maandverband blijven gebruiken. Een vriendin van mij is aan TSS gestorven, de tamponziekte.
Ik kan me dan zeker voorstellen dat je, als je een vriendin verliest aan zo'n ziekte, zelf ook geen tampons meer wil gebruiken! Maar onthou wel dat het zeer zeldzaam is en dat niet iedereen die ervaring ermee heeft!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 15:43
MissInguh
MissInguh is offline
Ik gebruik eigenlijk sinds kort pas tampons....en ik moet zeggen dat ik niks anders meer wil!!
Maar dat is voor iedereen verschillend...Het begin is denk ik altijd moeilijk...Begin in ieder geval met een mini..daarnaa kun je overstappen op bijv. normaal of nog een grotere.
Het inbrengen kun je denk ik beter proberen als je heel licht ongesteld bent. Bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van je menstruatie..tis gewoon ff oefenen.
succes! xxx moi
Oud 17-10-2001, 16:19
fietje
fietje is offline
ist makkelijkst om staan met 1 been omhoog, of wat vinden jullie het fijnst?

(kheb trouwens wel met inbrenghuls en mini om mee te beginnen)

Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 16:19
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
Ik HAAAT maandverband, iek! Nee echt, tampon is zoveel gemakkelijker en hygiënischer. Heb er ook ff over moeten doen voordat ik het kon gebruiken. Maar heb je al met inbrenghuls geprobeerd? Is plastiek en gaat gemakkelijk naar binnen na een tijdje. Als het echt niet lukt, leg je dan even op bed en ontspan je wat ofzow. Heb ik toen ook gedaan
Oud 17-10-2001, 16:44
Souris
Souris is offline
gewoon veel oefenen
bij het begin zat ik ook te kutten maar nu gaat het snel
en ontspannen is erg belangrijk
tja ik zit meestal gewoon op de plee en douw hem er in
hoef er nooit voor te staan of iets anders te doen
Oud 17-10-2001, 16:49
ekki
ekki is offline
TSS kan je volgens mij ook krijgen als je geen tampons draagt. volgens mij heb ik dat in de 'handleiding' die bij ob zit gelezen.

maarja, ik kan het ook mis hebben.
Oud 17-10-2001, 18:37
ArtemizZz
ArtemizZz is offline
Weetje, je moet gewoon tampons met inbrenghuls gebruiken. Voor je het weet zit-ie erin en je voelt er niks meer van !
Succes!
Oud 17-10-2001, 19:22
knuffelke
knuffelke is offline
ze zeggen dat die met een inbrenghuls makkelijker gaan, persoonlijk vind ik dat niet
Weet je, als je de eerste keer probeert en het lukt niet, smeer dan op het topje van de tampon een beetje vaseline, dan schuift die vanzelf naar binnen. een keer dat je der mee weg bent gaat het vanzelf hoor
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 19:24
beestje
beestje is offline
TSS komt ook voor bij mannen en kinderen, dus je kunt het inderdaad ook krijgen als je geen tampons gebruikt, maar de meeste gevallen van TSS komen inderdaad voor bij menstruerende vrouwen
Oud 17-10-2001, 20:39
femme
femme is offline
ik ben ook eerst begonnen met tampons met inbrenghuls... dat is ontzettend handig, en ik vond het in het begin nog al eng om de tampon er zelf 'in te duwen'... dus deed ik het maar zo... later ben ik overgestapt op gewone... doe het heel rustig en adem uit als je de tampon erin doet... dan ben je namelijk meestal minder gespannen..
succes ermee!
Oud 18-10-2001, 06:13
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
ik gebruik soms maandverband en zoms tampons scheelt net,vind ut altijd alleen goor om eruit te hale
Oud 18-10-2001, 09:17
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
ekki schreef:
TSS kan je volgens mij ook krijgen als je geen tampons draagt. volgens mij heb ik dat in de 'handleiding' die bij ob zit gelezen.

maarja, ik kan het ook mis hebben.

Heb ik ook gelezen ... de ziekte is erg zeldzaam, maar je kan het krijgen ook als je nooit tampons hebt gebruikt.

Oud 18-10-2001, 20:45
Stier17
Stier17 is offline
Als je de bijsluiter goed leest lees je ook dat sommige mensen die GEEN tampons gebruiken dat kunnen krijgen trouwens. Het is en blijft een zeer Zeldzame ziekte.

En inderdaad: gewoon een keer rustig de tijd ervoor nemen op je kamer ofzo. Hielp bij mij ook.
Oud 18-10-2001, 20:47
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
sofie3 schreef:
Fietje, gewoon naar je moeder luisteren en maandverband blijven gebruiken. Een vriendin van mij is aan TSS gestorven, de tamponziekte. Ik kan de bezorgdheid van je moeder dus goed begrijpen. Er leeft op dit forum zo'n beetje het idee dat je aan de tampons MOET want dat het anders zo vies en smerig is... maar in de praktijk gebruikt slechts 25% van alle vrouwen tampons. Niets van de commentaar hier aantrekken dus, en gewoon blijven maandverband gebruiken.
tamponziekte?? Wat is dat precies? Ik heb daar nog nooit van gehoord

Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 07:22
sofie3
sofie3 is offline
Voor de doorwinterde tampongebruiksters: zie http://critpath.org/~tracy/spot.html (staat ook info over TSS, is wel in het Engels). Iedereen moet dit gelezen hebben vind ik.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 07:33
Gwen.
Gwen. is offline
Ik kan het oowk niet, ik krijg dat ding er gwoon niet ingedouwt . Ik heb het 1 x met een inbrenhuls geprobeerd maar dat was echt een ramp. Niet alleen de tampon zat er in maar oowk een stuk inbrenghuls en da was niet fin .
Oud 19-10-2001, 07:40
Verwijderd
Citaat:
sofie3 schreef:
Voor de doorwinterde tampongebruiksters: zie http://critpath.org/~tracy/spot.html (staat ook info over TSS, is wel in het Engels). Iedereen moet dit gelezen hebben vind ik.
Zoals ze al zeiden, je kunt het ook krijgen als je geen tampons gebruikt. Je kunt ook je nek breken over een stoeprandje, maar je gaat toch ook de straat op? Idd als je iemand verloren bent aan die ziekte dan snap ik dat je er nog al sceptisch tegenover staat, maar het is zeldzaam dat iemand het krijgt, en om nou om die reden dan geen tampons te gaan gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 18:54
Verwijderd
je kunt beter pas met kleine (comfort) proberen als je echt ongesteld bent, en het beste gewoon op de wc zitten
en ik vind het gewoon veel fijner zitten dan maandverband, je merkt het minder

liefs xxx
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten