Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik denk namelijk dat de mens daartoe niet in staat is. Op het moment dat de relatie met iemand alleen in zijn nadeel werkt, zal hij deze beeindigen en de gevoelens ook verdringen. Alleen al uit zelfbehoud, dat is menselijk, tenzij je een idioot bent ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Het bestaat wat mij betreft niet. Bijna onvoorwaardlijk kan wel, maar dan ga je al veel te ver, vind ik. Zodra je altijd van iemand blijft houden, ook al is de persoon in kwestie een lelijke sadist geworden zonder IETS waar jij van kan houden, dan is het geen houden van maar afhankelijk zijn van (of iets anders dergelijks).
Ach ja laat maar.. :/
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maarre " gevoelens verdringen" wil volgens mij meer zeggen dat je jezelf voor de gek houdt dan dat die gevoelens er niet meer zijn. |
![]() |
|
Tuurlijk bestaat dat niet. Onvoorwaardelijke liefde betekend namelijk dat de ander je alles mag aan doen, en dat jij toch van die ander blijft houden.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Wat mijzelf betreft. Ik denk dat ik wel altijd van mijn zusje zal houden, no matter wat she does. Maar ik weet niet of dat onder het hoofdstukkie valt wat jij nu eigelijk bedoeld.
Voor iemand anders buiten je familie voel je namelijk toch iets anders. Als m'n vriendin, waar ik toch al niet onvoorwaardelik verliefd op ben, bij mij iets onvergevelijks zou flikken, dan zou dat toch dermate afbreuk kunnen hebben op ons liefdesleven. Je zou je daarnaast kunnen afvragen of het ooit heeft bestaan. Als je al die fantstische verhalen uit de middeleuwen moet geloven enzo. Maar ik denk dat de menselijke psyche en vooral die in de westelijke wereld op dit moment veel te egocentrisch is om nog aan ware liefde te voldoen. We kunnen het gewoon niet meer. Het is uitgesorven. Daarom worden er ook zo veel films en boeken over gemaakt. Onder het genre romantiek. Het zou beter passen onder het kopje: SF
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij is iedere relatie, iedere verhouding een manifestatie van onversneden ware liefde. Het maakt dan niet meer uit of de liefde je ouders, je partner, je vriend(in), een zakelijke relatie, of wie dan ook betreft. Ja, ik durf te stellen dat de liefde in elke relatievorm waar is. Het enige verschil is de mate van ware liefde die je de ander toekent. Bij het geven van liefde, geef je iets wat niet kan opraken. Het verschil tussen liefde voor je ouders, je partner, een vriend(in), of een zakelijk contact, is de hoeveelheid liefde die je geeft. Misschien een beetje abstract, maar zo zie ik het. Het heeft te maken met mijn Godsbeeld. Denk er maar eens over na, misschien vind je deze visie toch wel plausibel, afgezien van dat Godsbeeld. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik ben het er dus wel mee eens dat ware liefde bestaat, maar ik weet niet of die ook onvoorwaardelijk is. Maar nogmaals; ik vind de stelling uitermate irrelevant: ik denk dat niemand ooit onvoorwaardelijke liefde mee zal maken, en daarom is het niet interessant om uit te zoeken of het bestaat.
Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 04:01. |
![]() |
|
Eens, naieve personen, kinderen en ouders hebben dit makkelijk. Een beetje "achterdochtige" of nuchtere personen -kunnen- dit precies een beetje minder, maar dan weer slimmere dromerige types wel.
Volgens mij KAN iedereen het wel, maar staat iedereen er anders tegenover, niet iedereen zoekt het ook. Ik voel momenteel veel voor iemand, maar tegen deze liefde onverantwoordelijk wordt... Dat duurt nog wel ff. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) De ware liefde is altijd volledig. Zelfs als je ervan afneemt, dan blijft zij toch volledig. Zij is niet te meten met menselijke maten. Ik sprrek dus niet over gedeeltelijke liefde, maar over de mate waarin wij het als gevolg van onze gesteldheid klaarspelen om die volledige liefde op de ander over te dragen. Dat is iets heel anders. 3) Nee, want je geeft altijd 100% ware liefde. Alleen de mate waarin je die geeft, varieert. Aan je ouders bijvoorbeeld 80%, aan je partner 90%, aan je vrienden 40% - percentages uitsluitend ter illustratie. 4) Dit is bekrompen. Of je gedachte nu terecht is of niet, het zou een zware verarming betekenen als er geen mensen meer waren die het interessant vinden om uit te zoeken of iets wel of niet bestaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien komen we tot een beter antwoord als we proberen te definiëren wat 'voorwaardelijke liefde' dan wel niet is, aangezien iedereen claimt onvoorwaardelijke liefde te kunnen bieden. Wat is voorwaardelijke liefde? De enige definitie die ikzelf voor onvoorwaardelijke liefde kan formuleren is de volgende: Onvoorwaardelijke liefde is die affectie jegens een ander mens, waarvan de continuďteit niet afhankelijk is van het voortbestaan van de onderliggende verhouding. Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 16:43. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Hoe onvoorwaardelijk ben je in je liefde / vriendschap? JustTalk | 33 | 14-05-2014 19:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Psychologie |
[Stelling]: Houden van is onvoorwaardelijke liefde Gothic | 21 | 27-06-2002 16:39 |