Oud 03-12-2002, 11:02
Artemis
Artemis is offline
Even denken hoe ik mijn mening hier juist kan formuleren..

De mensheid is enorm overheersend ten opzichte van andere diersoorten, dat is een feit.
Nou wil ik jullie mening; is de mensheid te overheersend?
D.w.z. vinden jullie dat het natuurlijke evenwicht weer hersteld zou moeten worden of vinden jullie het wel prima zoals de mensheid zich op het moment ontwikkelt en steeds meer 'de macht' overneemt?

(Misschien niet helemaal helder? Indien niet: vraag opheldering )
Oud 03-12-2002, 11:55
legatus
legatus is offline
Citaat:
is de mensheid te overheersend?
Konijnenplaag? Wespenplaag? Er zijn niet voor niets woorden bestaande uit een dier en het woord: plaag.
Oud 03-12-2002, 14:06
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk dat het in de aard van de mens ligt om te overheersen, dat we daartoe het vermogen hebben en dat we dat ook mogen gebruiken, zolang we geen misbruik van andere soorten en ander leven op aarde maken. En het lijkt er op dat dat steeds meer gebeurt tegenwoordig. Misschien is de mensheid niet TE overheersend, maar op een verkeerde manier overheersend.

Maarre, wat vind jij ervan? Want dat staat er helemaal niet bij... Opheldering, dus
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 17:01
purplerose
purplerose is offline
nou het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. misschien isset wel zo dat het juist de bedoeling van de natuur was dat de mens zo inteligent en overheersend wer, dan is de mens natuurlijk niet te overheersend want dat kan dan niet, maar als het niet de bedoeling was dan is de mens wel te overheersend, want we vernietigen de wereld zowat met al onze vervuilingen enzo, dusja hte s maar hoe je het bekijkt he...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 19:03
Tsasil
Tsasil is offline
Ik denk niet dat de mensheid overheersend is, dat denken we alleen.

De kakkerlak bijvoorbeeld. Misschien kunnen ze niets doen om ons uit te roeien, maar het is hoogst waarschijnlijk dat dit insectje ons zal overleven. Ze zijn zelfs bestand tegen een kernbom.

ps. Ik denk wel dat we ons wat minder mogen gedragen alsof we overheersend zijn.
Oud 03-12-2002, 19:34
Optima
Optima is offline
overheersen in de zin van macht: ja, maar dit is gerechtvaardigd. Wij zijn de dieren met de hoogste intelligentie en zelfbewustzijn en daarmee vind ik het geoorloofd dat wij deels de aarde als ons bezit zien. We moeten echter hierbij niet vergeten dat ze in bruikleen is en daarbij ook rekening moet worden gehouden met lagere levensvormen. Een soort voogdijgedachte

overheersen in de zin van aantal: ja, maar dit is negatief. Er zijn VEEL TE VEEL mensen op aarde, de bevolkingsgroei is gigantisch en daardoor word de levensstandaard onder druk gezet.

stel je voor, 6 miljard olifanten is toch ook teveel van het goede
Oud 03-12-2002, 19:48
Hannibal
Hannibal is offline
Alle bezit is collectief
Oud 03-12-2002, 19:52
Optima
Optima is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Alle bezit is collectief
Ik heb mijn konijn anders nooit horen klagen dat ze haar hok wil uitbreiden met de tuin.
Oud 03-12-2002, 20:35
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
Optima schreef:
Ik heb mijn konijn anders nooit horen klagen dat ze haar hok wil uitbreiden met de tin.
Die accepteert namelijk dat de tuin toch wel van haar is, daar hoeft ze dus niet over te klagen.
Oud 03-12-2002, 20:42
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Die accepteert namelijk dat de tuin toch wel van haar is, daar hoeft ze dus niet over te klagen.
bovendien snapt een konijn nog niet hoe ie moet klagen
Oud 03-12-2002, 20:56
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
[SAC]Artemis schreef:
bovendien snapt een konijn nog niet hoe ie moet klagen
Ook dat niet, daar issie te verlicht voor
Oud 04-12-2002, 15:30
Kip187
Kip187 is offline
Nou ik denk dat het maar eens tijd word dat we verhuizen met zijn allen. Denk dat we het meer verdienen om op bijvoorbeeld een grote maan te wonen. Kennen we tenminste alleen maar rotsen slopen.

We kunnen namelijk moeilijk met +-6 miljard lui, zelfonderhoudende boeren worden. Al zou ik wel graag zo'n gemeenschap willen bouwen....

ach ik ben het zo eens met de stelling,TE OVERHEERSEND, alleen het enige wat je eraan kan doen is: FOEI zeggen. Verder komen de meeste mensen toch niet.
Oud 07-12-2002, 16:29
hybrid_b
hybrid_b is offline
Nee,
In de natuur (overal dus) geld alleen het recht van de sterkste en kan een soort die dus zo strerk is dat geen enkele andere soort tegen hem opkan dus doen wat ie wil, En elke diersoort zou zich gigantish uitbreiden tot dat er teveel zijn als ze geen natuurlijke vijanden meer zouiden hebben en genoeg voedsel.
Een evenwicht in de natuur is de grootste onzin die ik oioit gehoord word want die is er niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten