I LOVE Kofi Annan!

(zie artikel)
Castro en Bush in één ruimte? Uitgesloten
(Van onze redactie buitenland)
AMSTERDAM - De Cubaanse leider, Fidel Castro, heeft de VN-top over armoede in de Mexicaanse stad Monterrey onverwacht verlaten. Over de reden daarvan tastten de vertegenwoordigers van de vijftig rijkste landen aanvankelijk in het duister, maar al gauw werd duidelijk dat de komst van de Amerikaanse president, George W. Bush, vandaag, er iets mee te maken had.
Castro zelf zei gisteren: ''Ik vraag u allen mij te willen excuseren, want er is door mijn aanwezigheid hier een situatie ontstaan die mij noopt terug te keren naar mijn land.''
Het was een ingewikkelde manier om te zeggen dat de Amerikaanse president de organisatoren van de VN-top te verstaan had gegeven dat hij zich niet in één ruimte wenste op te houden met de Cubaanse leider.
Ricardo Alarcon, de voorzitter van het Cubaanse parlement, ging evenmin in detail in op het plotselinge vertrek van Castro, maar zei wel over Bush: ''Het is zijn probleem en ik laat het aan zijn psychiater over om hem ermee te helpen.''
Eerder hekelde Castro in een voor zijn doen ongekend kort betoog de inspanningsverplichting die de 22 rijkste landen met elkaar hebben afgesproken om de armoede in de wereld in 2015 met de helft te hebben teruggedrongen. De rijke landen waren meesters van een 'moorddadig' economisch systeem dat miljarden mensen tot armoede had gedreven.
''De bestaande economische wereldorde,'' zei Castro, zoals altijd in legeruniform gestoken, ''bestaat uit een systeem van plundering en uitbuiting waarvan er in de geschiedenis geen tweede voorbeeld is. Het Westen regeert de rest van de wereld omdat het gedurende eeuwen hele continenten heeft leeggeroofd.''
De nieuwste berekeningen die gisteren in Monterrey bekend werden, tonen aan dat er minstens honderd miljard dollar nodig is om de armoedegrens in 2015 tot het afgesproken niveau terug te dringen.
''We leven in één wereld, niet in twee,'' benadrukte VN-secretaris-generaal Kofi Annan nog eens.
De afspraak van de 22 rijkste landen heeft sinds de aanslagen van 11 september nieuwe urgentie gekregen, zei Annan verder. Velen zijn sindsdien het verband gaan zien tussen armoede en terrorisme. ''Niemand,'' zei Kofi Annan, ''kan zich sinds 11 september confortabel of veilig voelen terwijl zovelen in de wereld lijden.''
In de aanloop naar de VN-top maakte president Bush bekend dat hij het budget voor de bestrijding van de armoede extra wil verhogen. De Verenigde Staten worden al langer bekritiseerd over hun zuinigheid op dit gebied; het Amerikaanse hulpbedrag is amper éénderde van wat alle EU-landen aan ontwikkelingshulp uitgeven.
Aanvankelijk wilde Bush bovenop het huidige budget van tien miljard nog eens vijf miljard dollar extra aanwenden, verspreid over drie jaar. De Europese Unie geeft, ter vergelijking, over dezelfde periode 25 miljard dollar extra. Inmiddels is het bedrag aanzienlijk verhoogd tot 1,6 miljard dollar in 2004, 3,3 miljard in 2005 en vijf miljard dollar in 2006.
De Amerikaanse regering heeft daaraan wel de voorwaarde gesteld dat het geld alleen voor speciale doelen wordt gebruikt en dat het niet in handen komt van corrupte leiders. ''Ik ben niet geïnteresseerd in het ondersteunen van corruptie,'' zei Bush. ''Als een regeringsleider geld steelt, dan zal hij dat niet doen uit onze fondsen doen en hopelijk uit geen enkel ander fonds.''
De jongste opstelling van de Amerikaanse regering heeft op de VN-top waardering gewekt, in het bijzonder het inzicht dat terrorisme niet alleen bestreden kan worden met militaire, diplomatieke of economische middelen, maar dat door het bestrijden van armoede ook een voedingsbodem van het terrorisme wordt weggenomen.
© Het Parool, 22-3-2002