Oud 20-04-2002, 17:42
r1bow
r1bow is offline
Ik zat is te denken he... waarom hebben wij zo'n vreselijke wereld? iedereen moord elkaar maar uit terwijl het toch allemaal maar mensen zijn, ze moorden hun eigen soort maar uit, laten hun eigen soort verhongeren en pas als ze zelf ook in de problemen komen grijpen ze in.. en alleen in hun voordeel... errug toch...

naa nou dacht ik dus, als mensen uit bijvoorbeeld nederland (die het goed hebben, altijd te eten hebben, geld hebben, huis enz) nou als die nou naar die arme landen gaan, en daar gaan helpen. helpen met die mensen een goed onderkomen te geven, plantages aan gaat leggen enzovoorts, dan helpen ze wat ze kunnen. En zou de wereld wat rooskleuriger worden want dan gebeuert er ieder geval iets goeds!

Dan zou je zeggen, dat kost veel te veel geld.. wie doet dat nou vrijwillig? nou als iedereen nou en perfecte wereld wil creeeren, een wereld waarin iedereen wat voor elkaar overheeft. Dan heb je dit ook wel voor je medemens over. En waarom moet alles geld kosten, als iedereen nou diensten uitvoert voor anderen hoeft het toch niets te kosen? want zelfs goud.. in principe betaal je alleen maar de mensen.. wat die ervoor willen betalen en wat zij r voor moeten doen enzo..

Als geld nou niet bestond en mensen zouden wat voor elkaar over hebben dan zouden er toch geen problemen meer zijn? op den duur dan..??

BIG QUESTION!! hoe denken jullie hierover?
Oud 20-04-2002, 18:20
Silindistani
Silindistani is offline
Dat dit een wel erg naive droom is.

Als iedereen mens slim en onafhankelijk zou zijn, dan zouden de problemen er in de eerste plaats niet eens zijn...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 18:25
alienx
alienx is offline
niet alle mensen willen die perfecte wereld, als mensen zich goed in hun vel voelen en van alles voldoende hebben dan proberen ze die situatie te behouden. Trouwens, veel mensen hebben zelf nooit genoeg, waarom dan denken dat ze iets aan anderen zouden geven?

enz...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 17:26
r1bow
r1bow is offline
omdat iedereen dan gelukkig kan zijn... en ergens ligt toch wel een rem.. ooit is de mens toch wel verzadigd? of blijft hij altijd en altijd maar meer willen? wij hebben bv al 10x meer dan iemenad in een ontwikkelingsland... en die mensen leven toch ook nog? dus je gaat echt niet dood als je nu stopt met denken van ik wil meer en meer en meer....

en als je nou het geld en tijd enzow die je daarmee bespaart uitgeeft an die mensen in de ontwikkelingslanden is iedereen gelijk... Toch?
Oud 21-04-2002, 17:44
Angar D'annari
Angar D'annari is offline
Ik vind dat je ideetje een beetje erg veel van de leer van Marx weg heeft, het communisme dus. Deze ideologie klonk ook heel erg mooi, maar je weet wat er in de SU en China gebeurd is. Sommige mensen (de meeste mensen) hebben meer profijt bij het kapitalistische systeem dan bij een ander, dus dit soort dingen werkt nu eenmaal niet.
Oud 21-04-2002, 18:27
r1bow
r1bow is offline
k heb het sowieso niet bedoeld als de leer van marx want inderdaad dat ging helemaal niet goed, maar op zich... het is ook geen realistisch plan, maar als je het nou zo bekijkt,... dan is geld eigenlijk toch stom.. zonder geld en als iedereen nou goede bedoelingen had zou de perfecte wereld ontstaan...
Oud 21-04-2002, 18:49
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
r1bow schreef:
k heb het sowieso niet bedoeld als de leer van marx want inderdaad dat ging helemaal niet goed, maar op zich... het is ook geen realistisch plan, maar als je het nou zo bekijkt,... dan is geld eigenlijk toch stom.. zonder geld en als iedereen nou goede bedoelingen had zou de perfecte wereld ontstaan...
Dan zou een hele saaie wereld ontstaan waar nooit iets te beleven viel.

"Hoe hoger de pieken, hoe dieper de dalen" werkt namelijk twee kanten uit.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 18:58
r1bow
r1bow is offline
maar niemand zou onder doen aan elkaar.. en hongersnood zou men niet meer kennen...
Oud 21-04-2002, 19:09
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
r1bow schreef:
maar niemand zou onder doen aan elkaar.. en hongersnood zou men niet meer kennen...
Iedereen zou dan hetzelfde zijn, niemand hoeft meer competitie te voeren en niemand kan meer zijn geweten strelen door 100 gulden te geven aan kansarme kindjes in afrika die het inderdaad o zo kut hebben.

Het is allemaal leuk en wel om die 3e wereld landen te helpen, maar veel beter is het gewoon de oorzaak van die armte aan te pakken. Dat is heel simpel gewoon de uitbuiting van de rijke landen en dictatoren die al het geld gewoon in hun eigen zak steken terwijl de inwoners huilen dat ze het zo slecht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 19:15
r1bow
r1bow is offline
dus dan zeg je ook dat die dictatoren gelijk behandeld moeten worden en hun geld netjes aan de goede bestemde doelen moeten geven... wat dus betekend dat iedereen gelijk behandled wordt, en er iets aan de 3e wereldlanden wordt gedaan. Maar dan wordt de wereld saai zeg je net

Hoe kan de wereld nou saai zijn als iedereen het even goed heeft? dan gaan ze zich op een hobby storten of steeds willen proberen de wereld nog iets beter te maken
Oud 21-04-2002, 19:42
Verwijderd
Mensen willen helemaal geen perfecte wereld creeren. Ik in elk geval niet. Veel te veel moeite.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 20:00
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
r1bow schreef:
dus dan zeg je ook dat die dictatoren gelijk behandeld moeten worden en hun geld netjes aan de goede bestemde doelen moeten geven... wat dus betekend dat iedereen gelijk behandled wordt, en er iets aan de 3e wereldlanden wordt gedaan. Maar dan wordt de wereld saai zeg je net

Hoe kan de wereld nou saai zijn als iedereen het even goed heeft? dan gaan ze zich op een hobby storten of steeds willen proberen de wereld nog iets beter te maken
Ik zei twee dingen:
1. Ik wil helemaal niet dat iedereen gelijk behandelt wordt
2. Je kan beter dictatoren afzetten dan gaan helpen op het land
Staan dus los van elkaar

Als iedereen het even goed heeft kan je niet meer relativeren.
Shakespear: "I want dispair, i want agonizing pain, i want misery, i want to LIVE"

Als je zo nodig iedereen gelijk behandelt wil hebben dan moet je gewoon alle vormen van politiek afschaffen en alle wetten overboord gooien. Ziedaar: absolute gelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 20:00
bambykill
bambykill is offline
Voor dat we verder kletsen wil ik even meedelen dat een perfecte wereld gigantisch relatief is. Voor de een is een perfecte wereld pas perfect als iedereen elkaar uitmoord. (om maar even een voorbeeld te noemen)

En wat je zegt over het gegeven dat welvarende mensen de armen moet helpen. In dit geval had je natuurlijk ook gewoon om kunnen keren. Wat als we hen helemaal nooit hadden geholpen en gewoon met rust hadden gelaten. Dan wisten ze niet eens wat geld was, was de dood niet erg, Aids?

Ik vind dat we de arme landen al genoeg hebben verkloot. We moeten het wel goedmaken, maar zeur dan niet over leningen en geef dat geld gewoon want zonder de westerse beschaving was de hele derde wereld nog lang en gelukkig geweest.
Oud 21-04-2002, 21:20
ABrules
ABrules is offline
Mensen streven naar geluk.

Een vraagje voor jouw, wat betekent geluk nog voor jou als je geen ellende kent??
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 16:21
Verwijderd
Iedereen heeft z'n eigen behoeftes.
Bijna niemand in Nederland zou hieraan mee willen werken, o.a. omdat ze zelf gelukkig (is relatief, ik bedoel: voldaan in hun behoeftes) zijn.
En zoals al vaker hier wordt gezegd, de perfecte wereld is ook relatief.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 17:10
r1bow
r1bow is offline
[Das dan toch een hele egoistische gedachte? zo van wij hebbben het goed, laat die andere maar stikken en verhongeren, want dan gebeurt er nog is wat in de wereld? Dat is dan toch helemaal niet eerlijk?

Als er een perfecte wereld zou zijn, waarin iedereen het geod heeft, dan is iedereen al gelukkig en dan leven ze niet alleen maar voor zichzelf maar ook voor anderen.. Zo van die hebben het niet goed, wij wel laten we ze helpen.. (zal nooit gebeuren, maar het is wel raar om er bij stil te staan)

Een betere wereld begin bij jezelf.. ook al is het misschien geen realistische gedachte, je kan het toch wel een klein beetje realiseren door voor andere klaar te staan en mensen die het moeilijk hebben te helpen voor zover je dat kan (ook financieel). En als iedereen dat zou doen, zou de wereld er al veel beter uit zien..
Oud 22-04-2002, 17:18
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
r1bow schreef:
[Das dan toch een hele egoistische gedachte? zo van wij hebbben het goed, laat die andere maar stikken en verhongeren, want dan gebeurt er nog is wat in de wereld? Dat is dan toch helemaal niet eerlijk?
Het leven is niet eerlijk jongen.

Citaat:
Als er een perfecte wereld zou zijn, waarin iedereen het geod heeft, dan is iedereen al gelukkig en dan leven ze niet alleen maar voor zichzelf maar ook voor anderen.. Zo van die hebben het niet goed, wij wel laten we ze helpen.. (zal nooit gebeuren, maar het is wel raar om er bij stil te staan)
Relativeren dringt nog niet helemaal door geloof ik. Maargoed, als iedereen voor anderen zou leven dan leeft niemand meer voor zichzelf, wat dus inhoud dat je VAN anderen moet leven. Het resultaat is een wereld waarin iedereen VAN elkaar leeft omdat niemand meer voor zichzelf kan zorgen.

Citaat:
Een betere wereld begin bij jezelf.. ook al is het misschien geen realistische gedachte, je kan het toch wel een klein beetje realiseren door voor andere klaar te staan en mensen die het moeilijk hebben te helpen voor zover je dat kan (ook financieel). En als iedereen dat zou doen, zou de wereld er al veel beter uit zien..
Als wij ons NOG meer met de derde wereld gaan bemoeien, dan komt het er uiteindelijk op neer dat de dictatoren daar parasiet gaan spelen van ons. Wij hebben het daar al genoeg verneukt, laten wij ons op onze eigen problemen richten en onze handen van die landen aftrekken. Dat houdt dus ook in alle schulden kwijtschelden en de bedrijven die daar opereren uit onze naam aan hun schenken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 15:45
Isa
Isa is offline
Citaat:
silindistani schreef:
Maargoed, als iedereen voor anderen zou leven dan leeft niemand meer voor zichzelf,

je kunt toch ook wel gewoon voor jezelf en tegelijk voor anderen leven? ik leef gewon voor mezelf maar als iemand hulp nodig heeft en ik kan het hem of haar geven dan doe ik dat. dat wil absoluut niet zeggen dat ik voor die ander leef.

wat dus inhoud dat je VAN anderen moet leven.

o? en dat doe jij nu niet zeker? mensen zijn geen solitary animals
en werken met elkaar samen. jij leeft om te beginnen van je ouders die jouw sowieso geleerd hebben om voor jezelf te zorgen, stel je 's vor dat je ouders je vanaf je geboorte alleen hebben laten overleven. dat kan niet, zo werkt de menselijke geest niet, dan sterf je ook meteen.
hoe denk je dat je aan het huis komt waar je nu in leeft? dat komt doordat mensen al een oneindigheid lang samenwerken en zo langzamerhand onze cultuur ontwikkeld hebben zoals die nu is.
face it, jij kunt niet in je eentje overleven en ik ook niet en 99.9 procent van de mensen ook niet.
je kunt het natuurlijk wel leren van anderen. van bosjesmannen ofzo.

Het resultaat is een wereld waarin iedereen VAN elkaar leeft omdat niemand meer voor zichzelf kan zorgen.
welcome to THIS world, want zet een willekeurig mens uit deze maatschappij in de natuur of zorg ervoor dat datzelfde mens niet langer met anderen kan samenwerken en die is zo dood.
ik vind dat je een erg vreemd en onjuist beeld hebt van de ideale wereld die de topic-starter heeft beschreven.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 15:51
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:

Ik zei twee dingen:
1. Ik wil helemaal niet dat iedereen gelijk behandelt wordt

en waarom niet?

Shakespear: "I want dispair, i want agonizing pain, i want misery, i want to LIVE"

ach ja, dat is echt zo'n domme kut opmerking van iemand die alles heeft wat zijn hartje begeert. zo iemand die niet emottioneel kan denken maar alleen verstandelijk.
als je eenmaal echt ook maar een klein beetje despair of agonzing pain hebt wil je dat direct kwijt, hoe kom je erbij, of hoe komt shakespear erbij dat pijn en wanhoop leven is???
agonizing pain verdooft je helemaal zodat je helemaal niet meer leeft. stel jezelf 's ff bloot aan je allergrootste angst, dan zul je zulke dingen niet meer zeggen.
[/b]
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 16:02
*fledermous*
*fledermous* is offline
pff wat een naastenliefde...

die droom zal niej verwezenlijkt worden..en dat is maar goed ook......

Ik leef niej zo op van die linkse dromen..

Ik word er zelfs niets beter van als ik een ander help, dus waarom zou ik daar dan ook maar een poging tot doen..
Oud 23-04-2002, 20:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:
pff wat een naastenliefde...

die droom zal niej verwezenlijkt worden..en dat is maar goed ook......

wat is daar zo goed aan?

Ik leef niej zo op van die linkse dromen..

wat is dan de rechtse versie van een ideale wereld volgens jou?

Ik word er zelfs niets beter van als ik een ander help, dus waarom zou ik daar dan ook maar een poging tot doen..

je bent niet de enige op de wereld.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 21:45
An
An is offline
nouw ik vind het sowieso beetjuh dom wat je zegt....no offense!!!

maarre er bestaat geeneens een perfecte wereld, Want alles alles in een wereld zo goed is heb je dta helemaal niet door omdat je het niet kan vergelijken met niet-goede dingen...dus dan weet je helemaal niet dta het goed is....
blablabla ik kom er niej uit, maar vinnut wle onzin wat je zegt
Oud 24-04-2002, 09:31
Verwijderd
Dat is ook onzin, want een perfecte wereld hoeft niet zonder dingen te zijn die je als niet-goed zou kunnen opvatten.
Het een heeft het ander nodig en dat maakt het juist perfect.

Je moet het wel in proporties zien, dus het kan een stuk minder f*cked up dan het nu is. En daar is niet eens de afschaffing van geld voor nodig. Geld heeft nooit problemen veroorzaakt, hebzucht en onzichtbaarheid van geldstromen wel.
Wanneer de mens inzicht en wijsheid verwerft zal de wereld zich vanzelf verheffen.

Zo spreek ik.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 10:19
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
je kunt toch ook wel gewoon voor jezelf en tegelijk voor anderen leven? ik leef gewon voor mezelf maar als iemand hulp nodig heeft en ik kan het hem of haar geven dan doe ik dat. dat wil absoluut niet zeggen dat ik voor die ander leef.
Maar dat heeft de topic starter wel voor ogen. Als je iemand helpt dan zal hij op den duur afhankelijk worden van jou hulp, als je samenwerkt om een groter doel te bereiken worden jullie beiden er beter van.

Citaat:
o? en dat doe jij nu niet zeker? mensen zijn geen solitary animals
en werken met elkaar samen. jij leeft om te beginnen van je ouders die jouw sowieso geleerd hebben om voor jezelf te zorgen, stel je 's vor dat je ouders je vanaf je geboorte alleen hebben laten overleven. dat kan niet, zo werkt de menselijke geest niet, dan sterf je ook meteen.
hoe denk je dat je aan het huis komt waar je nu in leeft? dat komt doordat mensen al een oneindigheid lang samenwerken en zo langzamerhand onze cultuur ontwikkeld hebben zoals die nu is.
face it, jij kunt niet in je eentje overleven en ik ook niet en 99.9 procent van de mensen ook niet.
je kunt het natuurlijk wel leren van anderen. van bosjesmannen ofzo.
Ik zei ook niet dat het nu ook al niet zo is. En ik zei ook helemaal niet dat ik dit zo'n geweldige samenleving vind.

Citaat:
welcome to THIS world, want zet een willekeurig mens uit deze maatschappij in de natuur of zorg ervoor dat datzelfde mens niet langer met anderen kan samenwerken en die is zo dood.
ik vind dat je een erg vreemd en onjuist beeld hebt van de ideale wereld die de topic-starter heeft beschreven.
Ik vind van niet.

Citaat:
en waarom niet?
Omdat niet iedereen gelijk is.

Citaat:
ach ja, dat is echt zo'n domme kut opmerking van iemand die alles heeft wat zijn hartje begeert. zo iemand die niet emottioneel kan denken maar alleen verstandelijk.
als je eenmaal echt ook maar een klein beetje despair of agonzing pain hebt wil je dat direct kwijt, hoe kom je erbij, of hoe komt shakespear erbij dat pijn en wanhoop leven is???
agonizing pain verdooft je helemaal zodat je helemaal niet meer leeft. stel jezelf 's ff bloot aan je allergrootste angst, dan zul je zulke dingen niet meer zeggen.
Fijn dat jij mij zo goed denkt te kennen. De mens is een mens en blijft een mens. En een mens kent liefde, maar net zo goed haat. De mens kent geluk, maar net zo goed pijn. Verstoor je dat evenwicht dan verlies je je menselijkheid.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 22:14
kers
kers is offline
volgens mij bestaat er geen perfecte wereld, mensen maken eenmaal fouten, niks mis mee, als we er maar van leren van wat we denken dat we fouten hebben gemaakt. de volgende drie filmpjes is zeker een aanrader om naar te kijken
http://www.realitymovies.tk dikke knuffels
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten