![]() |
|
Amnesty SMS-t ze vrij
Martelmethodes worden wereldwijd steeds geavanceerder. De manieren om ze te bestrijden ook. Amnesty International zag de mogelijkheden van sms en wierf in Nederland in geen tijd 15.000 deelnemers die nu razendsnel actie voeren als er ergens ter wereld iemand onterecht opgepakt wordt. Anneke Bosman, campagne-coördinator in Nederland, zag een dubbele aanleiding om hun, toch vrij trage, schrijf-ze-vrij campagnes een nieuw elan te geven: “We zijn voortdurend op zoek naar snellere actiemiddelen want marteling vindt vaak plaats in de eerste dagen na de arrestatie. Om mij heen zag ik hoe sms een echte opmars kende, iederéén gebruikte het, en ik heb het ene aan het andere gekoppeld. Het is niet alleen snel, het sluit ook aan bij de tijdsgeest van de jongeren. Ze willen wel iets doen voor de wereld maar hebben geen zin in ellenlange vergaderingen.” De bedoeling is om 25.000 medewerkers warm te maken voor het project. De campagne ging in april 2001 van start en werkt volgens een eenvoudig principe: je stuurt een “inschrijvings”-smsje naar het amnesty-nummer en zo eens in de twee weken krijg je dan een actie op je gsm. Door dit bericht met “ja” te beantwoorden onderschrijf je de actie. Alle namen en telefoonnummers komen in een speciale database terecht die wordt gebruikt om een protestfax naar de betreffende regering te ondertekenen. In 30 procent van de gevallen levert dit direct resultaat op en wordt de gevangene vrijgelaten, niet meer gemarteld of gered van executie. [/b]Jullie meningen over deze "sms-toestanden" om dierenleed tegen te gaan???[/b] ( Bron )
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|