Oud 14-04-2003, 20:31
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Ik wilde (ik weet niet of t al gevraagd is) de stelling centraal stellen; Moeten we om godsdienstige feestdagen vrij krijgen?
Ik vind van niet, niemand weet meer wat de betekenis van bv Goede Vrijdag is. En denk eens aan al die immigranten! Zij hebbben bv de Islam als geloof en op Suikerfeest is het toch ook geen Nationale vrije dag? Als we het doen moet het voor iedere Godsdienst of Levensbeschouwing gelden. Aangezien we dan bijna elke dag vrij zouden hebben kunnen we toch beter willekeurig vrije dagen vastleggen. Wij hebben trouwens in Nederland geen staatgodsdienst,dus de vlieger van; Wij zijn Christenen gaat niet op. Ben benieuwd naar jullie reacties.....
Oud 14-04-2003, 20:41
Verwijderd
Ik vind van wel. Hoe meer vrij, hoe beter. Doe maar gelijk de islamitische feesten er ook bij.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:13
mleen
mleen is offline
hmm.. ik denk alleen voor de mensen die dat geloof aanhangen. Bij je school, en misschien ook wel bij je werk, moet je opgeven wat voor geloof je hebt.

maar eigenlijk wil ik wel vrij houden met goede vrijdag en pasen etc.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:51
sublime
sublime is offline
ik vind dat religieuze feestdagen helemaal afgeschaft moeten worden. tenminste, men mag daar wel aan doen, maar buiten het 'publieke leven', dus niet op school of werk

ben sowieso voor afschaffing van bijzonder onderwijs bv. scholen zouden les moeten geven vanuit algemene normen en waarden en daarbij ook algemeen onderwijs moeten geven over de belangrijkste religies.

volgens mij voorkom je op die manier ene heleboel problemen en bovendien krijgt iedereen op school dezelfde basis kennis mbt religie en levensbeschouwing. tzou imo de multiculturele samenleving ten goede komen.

btw, de vrije dagen die je nu hebt, pasen enzo, gewoon verdelen voor vakanties, bv maand lang wintervakantie... en bevrijdingsdag en koninginnedag wel gewoon... dat zijn nationale dingen... die zijn juist weer 'bindend'. denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:18
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 14-04-2003 @ 21:31:
Ik wilde (ik weet niet of t al gevraagd is) de stelling centraal stellen; Moeten we om godsdienstige feestdagen vrij krijgen?
Ik vind van niet, niemand weet meer wat de betekenis van bv Goede Vrijdag is. En denk eens aan al die immigranten! Zij hebbben bv de Islam als geloof en op Suikerfeest is het toch ook geen Nationale vrije dag? Als we het doen moet het voor iedere Godsdienst of Levensbeschouwing gelden. Aangezien we dan bijna elke dag vrij zouden hebben kunnen we toch beter willekeurig vrije dagen vastleggen. Wij hebben trouwens in Nederland geen staatgodsdienst,dus de vlieger van; Wij zijn Christenen gaat niet op. Ben benieuwd naar jullie reacties.....
Onze hele maatschappij is op Christus gericht, op de zijkant van de gulden stond "God zij met u" en bij rechtspraak moet je ook beloven de waarheid te spreken met een bijbel (of doen ze dat alleen in de V.S. ?) anyway, Sinds de ontzuiling heeft het Christelijk leven inderdaad steeds minder betekenis gekregen in ons dagelijks leven. Ik geloof zelf wel in Jezus en voor mij hebben deze dagen wel een hele diepe betekenis. Ik geloof echter ook in democratie, dus als de meerderheid voor afschaffen is....
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 07:06
Acire
Acire is offline
De christelijke feestdagen moeten blijven!
Het overgrote deel van Nederland is christelijk of heeft een christelijke achtergrond. Hoe kun je dan die feestdagen zomaar wegdoen? En de betekenis van Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zul je vast wel op school met levensbeschouwing leren! De 2e paasdag (zo ook 2e pinksterdag en 2e kerstdag) hebben echter geen betekenis. Maar zo´n dagje meer vrij is natuurlijk heerlijk!
Oud 15-04-2003, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Acire schreef op 15-04-2003 @ 08:06:
De christelijke feestdagen moeten blijven!
Het overgrote deel van Nederland is christelijk of heeft een christelijke achtergrond. Hoe kun je dan die feestdagen zomaar wegdoen? En de betekenis van Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zul je vast wel op school met levensbeschouwing leren! De 2e paasdag (zo ook 2e pinksterdag en 2e kerstdag) hebben echter geen betekenis. Maar zo´n dagje meer vrij is natuurlijk heerlijk!
Het overgrote deel is nogal gekrompen, de laatste tijd... Dat is geen goed argument.

En, leonkorn - op de bijbel zweren, inderdaad, ik geloof dat ze dat nou ook nog doen. Of op God zweren. Maar als je niet gelooft, betekent dat toch niets? Dan mag je dus gerust meineed plegen...

Ik vind het zonde van tijd en geld om die vakanties nog weer te veranderen (en dat zeg ik als rasechte atheist ). Waarom moeilijk doen? Vakanties houden we toch wel, wat maakt het nou uit wanneer?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 10:33
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef op 14-04-2003 @ 22:51:
ik vind dat religieuze feestdagen helemaal afgeschaft moeten worden. tenminste, men mag daar wel aan doen, maar buiten het 'publieke leven', dus niet op school of werk

ben sowieso voor afschaffing van bijzonder onderwijs bv. scholen zouden les moeten geven vanuit algemene normen en waarden en daarbij ook algemeen onderwijs moeten geven over de belangrijkste religies.

volgens mij voorkom je op die manier ene heleboel problemen en bovendien krijgt iedereen op school dezelfde basis kennis mbt religie en levensbeschouwing. tzou imo de multiculturele samenleving ten goede komen.

btw, de vrije dagen die je nu hebt, pasen enzo, gewoon verdelen voor vakanties, bv maand lang wintervakantie... en bevrijdingsdag en koninginnedag wel gewoon... dat zijn nationale dingen... die zijn juist weer 'bindend'. denk ik.
volledig mee eens!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 11:13
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-04-2003 @ 11:31:
En, leonkorn - op de bijbel zweren, inderdaad, ik geloof dat ze dat nou ook nog doen. Of op God zweren. Maar als je niet gelooft, betekent dat toch niets? Dan mag je dus gerust meineed plegen...
Volgens mij mag je zelf kiezen of je op de Bijbel zweert. Laten we het hopen, want het is natuurlijk belachelijk een niet-christen zoiets te laten doen.

Wat betreft de vrije dagen: die moeten vooral blijven, zolang een redelijk deel van de bevolking christen is. Je kunt niet zeggen dat alleen christenen vrij krijgen; dat zou discriminatie op grond van geloof betekenen. Misschien is het een idee om mensen een aantal vakantiedagen toe te kennen, die ze dan zelf mogen inplannen?
Oud 15-04-2003, 11:30
Verwijderd
Natuurlijk moeten die feestdagen blijven. Ze hebben een bepaalde betekenis voor mensen, dus je kunt ze niet zomaar afschaffen.

Bovendien levert het ons sowieso een vrije dag op. En daar kan ik geen genoeg van krijgen
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 17:00
pvm
pvm is offline
1. Als je niet gelooft hoef je niet te zweren, maar mag je ook gewoon de belofte doen. Je zegt dan dus "Ik beloof" in plaats van "Zo ware helpe mij God almachtig".

2. De Nederlandse cultuur is een christelijke cultuur. Op tal van terreinen bepaalt het Christendom nogsteeds de gang van zaken (ookal realiseren we dat ons niet zo sterk). De Islam kan zich niet beroepen op dergelijke sterke worteling in de Nederlandse samenleving. Alleen daarom al zouden er geen Islamitische feestdagen ingevoerd moeten worden. Daarnaast zijn er meer mensen die enige vorm van het Christendom aanhangen dan er Islamieten zijn.

3. Als we dan toch besluiten Christelijke feestdagen af te schaffen, laten we dan beginnen met kerstmis. Voor veel mensen is dit verworden tot het 'feest der consumptie'.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 18:28
Avidell
Avidell is offline
Ik denk dat het gewoon handig is deze feesttijden aan te houden. Het is allemaal wel leuk als iedereen op de de zelf uitgekozen dag vrij is, maar brengt allemaal gezeik met zich mee. Hoewel mensen dus niet weten wat het betekent is het toch een dag vrij en dat is het belangrijkste. De christelijke feestdagen zijn eigenlijk al de algemene feestdagen geworden. Om dit weer om te zetten vanwege verschillende religies. Dan begrijp je er op een gegeven moment niks meer van. Mensen die dan niet op hun werk komen met het argument: Oh, ging pasen niet meer door

Citaat:
vergeet niet dat er ook andere schoolsoorten in het bijzonder onderwijs is. Zoals b.v. dalton scholen, die vanuit kritiek op het systeem van de openbare scholen is begonnen en dit wordt dan weggegooid, omdat jij het nut er niet van in ziet.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 18:37
sublime
sublime is offline
Citaat:
Avidell schreef op 15-04-2003 @ 19:28:

vergeet niet dat er ook andere schoolsoorten in het bijzonder onderwijs is. Zoals b.v. dalton scholen, die vanuit kritiek op het systeem van de openbare scholen is begonnen en dit wordt dan weggegooid, omdat jij het nut er niet van in ziet.
woh dat zou wat zijn, dat iets afgeschaft wordt omdat ík er het nut niet van in zie, de ideale wereld

maar opzich heb je wel een punt ja, maar wat ik bedoel is vooral religieus beinvloed onderwijs. alhoewel ik eigenlijk wel ben voor onderwijs op één lijn, waarin je van alle 'onderwijsmethoden' de goeie dingen stopt. maar das denk een beetje een te ideaal beeld..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 19:56
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Ok ik ben op zich niet tegen onze Christelijke maatschappij, maar we houden geen rekening met andere culturen, die een aanzienlijk deel uitmaken van onze maatschappij en in zekere mate ook recht hebben op hun feesten. Integreren is een vereiste, maar dat kan ook prima als we hen hun vrije dagen voor feesten geven. Dit levert dus het probleem op dat je iedere dag haast vrij krijgt, daarom ben ik tegen de godsdienstige vrije dag. O en dat de maatschappij zo Christelijk is valt ook wel weer mee, wie gaat er hier nou nog naar de kerk?
Oud 15-04-2003, 19:58
pimomes1987
pimomes1987 is offline
En waarom zou het anders verdelen van de vrije dagen afbreuk doen aan de maatschappij? T is gewoon ff wennen..... En we moeten denk ik ook open staan voor een verbreding van onze cultuur met die van immigranten,dit levert toch weer een tolerantere maatschappij op?
Oud 15-04-2003, 19:58
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:

Oud 15-04-2003, 20:44
gevaar
gevaar is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 15-04-2003 @ 12:13:
Je kunt niet zeggen dat alleen christenen vrij krijgen; dat zou discriminatie op grond van geloof betekenen.

op bepaalde feestdagen van niet westelijke geloven krijgen alleen de aanhangers van dat geloof vrij. laatste dag van suikerfeest is er volgens mij 1 van. is dit dan geen discriminatie?

Citaat:
Misschien is het een idee om mensen een aantal vakantiedagen toe te kennen, die ze dan zelf mogen inplannen?
dit idee is nooit haalbaar. Misschien dat je het per school kan regelen of per regio in nederland. Maar per lering per klas gaat veelste ver. hoe gaat het dan met de lesroosters per jaar. docenten die de ene les dit bespreken. moeten die bepaalde stof herhalen elke les? dat gaat niet lukken en ik vind het zelf ook te gek voor woorden.

per school of per regio zou wel kunnen/haalbaar zijn
Oud 15-04-2003, 20:50
gevaar
gevaar is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 15-04-2003 @ 20:58:
En waarom zou het anders verdelen van de vrije dagen afbreuk doen aan de maatschappij? T is gewoon ff wennen..... En we moeten denk ik ook open staan voor een verbreding van onze cultuur met die van immigranten,dit levert toch weer een tolerantere maatschappij op?
helemaal mee eens. maar om de de nederlandse/westerse achtergrond niet te vergeten moet daar dus wel goed naar worden gekeken het hoeft niet 1 op 1 te zijn. dat gaat veel te ver en dat kan in de toekomst ook nog gebeuren. stap voor stap gaat meestal veel beter dan in1x
Oud 16-04-2003, 09:05
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
gevaar schreef op 15-04-2003 @ 21:44:
op bepaalde feestdagen van niet westelijke geloven krijgen alleen de aanhangers van dat geloof vrij. laatste dag van suikerfeest is er volgens mij 1 van. is dit dan geen discriminatie?

Nee, dit is juist terecht, omdat christenen ook vrij krijgen op hun feestdagen.

Citaat:
dit idee is nooit haalbaar. Misschien dat je het per school kan regelen of per regio in nederland. Maar per lering per klas gaat veelste ver. hoe gaat het dan met de lesroosters per jaar. docenten die de ene les dit bespreken. moeten die bepaalde stof herhalen elke les? dat gaat niet lukken en ik vind het zelf ook te gek voor woorden.

per school of per regio zou wel kunnen/haalbaar zijn
Ik zat niet zozeer aan scholen te denken, maar aan mensen die al aan het werk zijn. Natuurlijk moet het inplannen van vakantiedagen gebeuren in overleg met hun baas, maar ik denk toch dat het wel te realiseren is. Ook nu al mogen veel mensen zelf weten wanneer ze hun vakantiedagen opnemen. Waarom niet hetzelfde doen met feestdagen?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten