Oud 05-05-2003, 16:08
lovelysun
lovelysun is offline
Ik zit nu in Havo 4 en mn cijfers zijn op dit moment niet al te best.
Nu kan ik op zich mn cijfers nog wel ophalen, maar aan de andere kant heb ik echt zoiets van 'waarom'?

Dat komt meer doordat ik het gevoel heb dat als ik over zou gaan best wel eens zou kunnen zakken voor economie (denk ik net) en duits.

Wiskunde zou ik afsluiten, maar dat zou ik dan met een onvoldoende afsluiten. (ik ben altijd al slecht geweest in wiskunde)

Nu zit ik toch echt zo te twijfelen (ik twijfel altijd over alles, maar goed) zal ik nou mn best doen en proberen over te gaan? maar als ik over zou gaan, dan loop ik denk ik dat jaar met de gedachte van dan zak ik cker en dan zul je net zien dat bijna iedereen dan slaagt en ik zak, dus iedereen feest loopt te viere en ik gezakt zou zijn.

Nou zou ik ook gewoon kunnen blijven zitten , maarja, ik weet ook niet of dat wel zo goed is, want dan zit ik dat hele jaar maar een btje. wel zou ik veel dingen voor t komende jaar al kunnen doen waardoor t examenjaar heel makkelijk zou kunnen worden, maar toch, ik ben een late leerling, dus dan zou ik in havo 5 (asl ik zou blijven zitten) 18,5 jaar zijn. En ook mn vriendinnen gaan als t goed is allemaal over. k weet niet of dat nou wel zo leuk is.

Kortom: wat ik weet niet wat ik wil! Wat zouden jullie mij aanraden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2003, 16:14
Nona
Nona is offline
Probeer gewoon over te gaan. Als je dan volgend jaar je examens niet haalt, kan je dat jaar nog altijd overdoen. Misschien haal je het volgend jaar wel gewoon, dan was het zonde geweest om voor niets te blijven zitten!

Als je dan volgend jaar zakt, weet je in ieder geval dat het niet is omdat je het niet geprobeert hebt, en als je dit jaar blijft zitten is dat wel het geval!

Succes!
Oud 05-05-2003, 16:17
Balance
Balance is offline
sowieso zijn je vriendinnen denk ik al een reden, maar denk eens wat er gebeurt als je blijft zitten:
- je moet 4 havo over doen en zorgen dat je nu wel hoge cijfers haalt (= hard werken)
- je moet 5 havo alsnog hard werken, want dat is sowieso wel aan te raden in het examenjaar.

OF

- je werkt nu de laatste weken nog ff hard
- en je werkt in 5 havo d'r hard aan.

je zult hoe dan ook je best moeten doen, maar in het eerste geval 2 jaar (en zonder je beste vriendinnen) terwijl je in het tweede geval alleen nu nog hard moet knokken en dan volgend jaar nog. je krijgt waarschijnlijk nog zó veel cijfers voor je examen. dan kan je misschien duits of economie ook nog wel omhoog werken.
ik zou dus zeker nog ff je best doen. 't is zo zonde van een extra jaar! en MOCHT je zakken: dan doe je het jaar over en zit je in precies hetzelfde jaar als dat je zou zitten als je het nu al opgeeft. wat heb je dus te verliezen?
veel succes
Oud 05-05-2003, 16:18
Verwijderd
Hard je best doen. Je kunt beter proberen zo ver mogelijk te komen. Als je dan tijdens het examen onderuit gaat, heb je in ieder geval al 'n keer examen gedaan, dan slaag je de volgende keer hoogstwaarschijnlijk wel. Beter doen wat je kunt, dan 'calculerend' blijven zitten 'omdat het je toch niet lukt'.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:27
lovelysun
lovelysun is offline
Bedankt voor de reacties,! wel denk ik dat ik er wel ff bij moet zeggen (misschien dat dat wat handiger voor t antwoorden is) is dat ik vanaf de 1'e klas telkens op t nippertje ben overgegaan, daarom heb ik nu ook meer zoiets van waarom zal ik dit jaar dan niet blijven zitten zeg maar.

De rede waarom ik telkens op t nippertje ben overgegaan en dus telkens bijna was blijven zitten is dat ik t wel KAN, maar er niet veel aan doe, alleen als ik net slechte cijfers heb gehaald zeg maar, dan doe ik ineens heel erg mn best, totdat ik weer goeie cijfers haal, en dat ik dan weer denk van goh dat gaat weer goed, en dan doe ik er weer nix aan. Dus t gaat me op zich wel makkelijk af op school.

Dit jaar heb ik in totaal niet veel aan school gedaan, wel heb ik t gevoel dat t op zich goed gaat, alhoewel ik me met duits, economie en wiskunde wel beter zou moeten inzetten om voldoende te komen staan, maar zelf denk ik dat als ik zou blijven zitten, dat ik dan wel voldoende voor wiskunde zou komen te staan, en deze dus voldoende zou kunnen afsluiten, stel dat ik nu over zou gaan, dan zou ik wiskunde afsluiten met een 4,5 en dat cijfer zou dus op mn examenlijst komen te staan. En ook is t cker ( de leraar is er ook van overtuigt) dat ik als ik zou overgaan echt zou zakken voor mn duits, dat werkt vind ik zelf ook heeeel erg positief op mij = not! daarom weet ik t echt niet meer

Vandaar dat ik er zo ongeloofelijk over zit te twijfelen wa tnou t beste voor mij zou zijn, want ik vind t echt heel moeilijk!

Hebben jullie hier iets meer aan??
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 17:50
summer1986
summer1986 is offline
Ik denk dat je niet teveel met volgend jaar bezig moet zijn. Probeer deze laatste maanden nog hard te werken, en geniet dan lekker van je zomervakantie. Doe in de zomervakantie wat extra werk: oefen met dingen die je moeilijk vindt. Ik hoor ook vaak dat 4 havo eigenlijk zwaarder is dan 5 havo. Ik snap best wat je bedoeld, maar ik denk toch dat het 'gunstiger' is om in 5 havo te blijven zitten. Ten eerste omdat je alvast kunt oefenen met examens maken, en ten tweede omdat het jaar korter is.

Heel erg veel succes, en niet teveel piekeren!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:27
Verwijderd
Probeer je cijfers op te halen, als dat mogelijk is. En dan volgend jaar hard werken, het is niet zo'n lang jaar en je moet er iets voor over hebben. Anders moet je nog twee jaar hard werken.

Leraren denken soms dingen die niet kloppen. Ik zou op de mavo ook zakken voor Engels en voor Duits en ik had toch een 6 en een 8 op m'n diploma. En op de havo had ik ook een 6 voor Engels en een 8 voor Duits. Doe gewoon je best, meer kan je toch niet doen.

Neem desnoods de komende tijd nog bijles voor wiskunde, misschien kun je het nog iets ophalen?

18,5 in 5 havo is btwecht geen ramp ofzo, ik was ook 'ruim' 18,5 in 5 havo en ik was niet eens de oudste, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:40
holy_ann
holy_ann is offline
Een vriendin van mij zit nu in 5 havo en is vorig jaar op het nippertje over gegaan. Ze heeft het wel moeilijk en moet er hard voor werken, maar slagen doet ze bijna zeker. Dus als ik jou was zou ik er nu iets meer aan doen; volgend jaar heb je geen gewone proefwerken, alleen maar pta's en dan heb je dus veel meer tijd om er voor te leren. Ik zou zeggen; ga ervoor!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 15:28
Shadow X
Shadow X is offline
jou probleem is: je hebt er geen zin in.
Je zegt zelf dat je het wel kunt, maar dat je altijd te weinig hebt gedaan en dat komt gewoon omdat je een soort van lui bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten