Oud 12-06-2003, 17:21
Fantôme
Fantôme is offline
mijn vader heeft dus (weetie sinds vandaag) jicht.
ik heb wat dingen over jicht opgezocht op het internet, waar ik dus tegenkwam dat het een vorm van reuma is
maar bij reuma zie ik altijd van die mensen voor me die amper kunnen lopen e.d. is dat bij deze vorm ook zo?!
-xx-
Oud 12-06-2003, 17:25
Verwijderd
Ik kan ook nog wel lopen, hoor. (Over het algemeen dan. )

Maar goed, of dat zo is verschilt heel erg in de mate waarin iemand het heeft ed... Jicht is heel vervelend en vooral heel pijnlijk...maar op zich valt er wel mee te leven, denk ik. Mijn 'schoonvader' had het ook, tot hij één of andere thee (kamboucha oid) ging drinken, nu is ie er helemaal van verlost.

En je ziet je vader toch ook en of hij nog kan lopen ed?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 17:26
Fantôme
Fantôme is offline
juh, maar kan zoiets niet erger worden.
hij kreeg de 'verschijnselen' pas sins een paar dagen terug.
Oud 12-06-2003, 17:37
Verwijderd
http://www.reumaliga.be/vrlijich.htm

Misschien heb je er iets aan?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 18:27
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2003 @ 18:37:
http://www.reumaliga.be/vrlijich.htm

Misschien heb je er iets aan?
jah, daar had ik al gekeken ja.
toch bedankt.
over dat lopen, hij kan het wel, maar heel moeilijk.
Oud 12-06-2003, 18:29
Qimm
Qimm is offline
Jicht komt in aanvallen ook, mijn vader heeft het heel erg in zijn voeten. Het komt doordat zouten zich afzetten in de gewrichten en dat veroorzaakt de pijn.
Oud 12-06-2003, 18:32
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Qimm schreef op 12-06-2003 @ 19:29:
Jicht komt in aanvallen ook, mijn vader heeft het heel erg in zijn voeten. Het komt doordat zouten zich afzetten in de gewrichten en dat veroorzaakt de pijn.
ja, dat had ik gelezen ja. en het komt ook vooral daar voor (bij de voeten) en bij vrouwen ook vaak in de knieen ed
Oud 12-06-2003, 18:43
saartjeh
saartjeh is offline
Nou reuma betekend niet altijd dat je nie meer kan lopen. Ik heb t zelf ook, maar lopen kan ik (meestal iig) wel. Hoe dat met jicht zit weet ik nie eig, dus kan k je vdr nie mee helpen. Maar wel kut dat je vadr da heeft *knuffie* Wel lief btw dat je gelijk info ovr gaat opzoeken enzow op inet en gaat vragn wat t inhoud enzow. Nou, sterkte drmee,

Liefs, Sara.
Oud 12-06-2003, 18:58
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 12-06-2003 @ 19:43:
Nou reuma betekend niet altijd dat je nie meer kan lopen. Ik heb t zelf ook, maar lopen kan ik (meestal iig) wel. Hoe dat met jicht zit weet ik nie eig, dus kan k je vdr nie mee helpen. Maar wel kut dat je vadr da heeft *knuffie* Wel lief btw dat je gelijk info ovr gaat opzoeken enzow op inet en gaat vragn wat t inhoud enzow. Nou, sterkte drmee,

Liefs, Sara.
naja, ik schrok gewoon een beetje, toen ik tegenkwam dat het een vorm van 'reuma' was. dan klinkt het toch gelijk een stuk erger. en als ik dan ook zie hoe hij loopt enzo. en hij heeft nog vet een pijn terwijl hij al 3 pijnstillers heeft genomen... naja, dan ga ik wel info zoeken ja....
jij ook sterkte.
Oud 12-06-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 12-06-2003 @ 19:58:
naja, ik schrok gewoon een beetje, toen ik tegenkwam dat het een vorm van 'reuma' was. dan klinkt het toch gelijk een stuk erger. en als ik dan ook zie hoe hij loopt enzo. en hij heeft nog vet een pijn terwijl hij al 3 pijnstillers heeft genomen... naja, dan ga ik wel info zoeken ja....
jij ook sterkte.
't blijft hetzelfde, hoor. Maar 'reuma' klinkt voor veel mensen 'bekender' en vaak nemen mensen het dan serieuzer ed...want reuma is tenslotte een 'echte ziekte' (niet om jou, meer in het algemeen). Je kent het zeg maar een beetje, je hebt er een beeld bij, bij jicht niet of iig minder ed.

Wat voor pijnstillers slikt hij? Gewoon paracetamol of iets zwaarders? Anders moet ie event. aan de dokter zwaardere vragen...ik kan bv ook de hele dag door paracetamol slikken, maar dat helpt idd weinig/niks.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 19:09
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2003 @ 20:05:
't blijft hetzelfde, hoor. Maar 'reuma' klinkt voor veel mensen 'bekender' en vaak nemen mensen het dan serieuzer ed...want reuma is tenslotte een 'echte ziekte' (niet om jou, meer in het algemeen). Je kent het zeg maar een beetje, je hebt er een beeld bij, bij jicht niet of iig minder ed.

Wat voor pijnstillers slikt hij? Gewoon paracetamol of iets zwaarders? Anders moet ie event. aan de dokter zwaardere vragen...ik kan bv ook de hele dag door paracetamol slikken, maar dat helpt idd weinig/niks.
nee, het is een door de dokter voorgeschreven recept (een soort medicijn en pijnstiller) hij mocht er 3 tegelijk nemen, maar dat was wel max, maar het deed gewoon heel veel pijn vandaar.

je hebt wel gelijk hoor, en ik weet wel dat je het niet om mij zegt.
-xxx-
Oud 12-06-2003, 21:08
Verwijderd
mijn moeder heeft ook ooit zon jicht aanval gehad, in haar dikke teen. verder heeft ze er gelukkig nooit last van gehad. het hoeft dus niet meteen heel ernstig te zijn maar het is natuurlijk wel heel vervelend als het zoveel pijn doet. *knuf*
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 21:29
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 12-06-2003 @ 22:08:
mijn moeder heeft ook ooit zon jicht aanval gehad, in haar dikke teen. verder heeft ze er gelukkig nooit last van gehad. het hoeft dus niet meteen heel ernstig te zijn maar het is natuurlijk wel heel vervelend als het zoveel pijn doet. *knuf*
het is te hopen dat dat bij mijn vader ook zo is.
-xxx-
Oud 12-06-2003, 23:35
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
... schreef op 12-06-2003 @ 19:58:
jij ook sterkte.
thnx, maar valt wel mee, kheb t nu al meer dan 1,5jr, dus dan raak je dr wel aan gewend.
Jah, kan me wel voorstellen dat je dan ff schrikt. Maar over t algemeen zijn dr wel goede medicijnen voor, je gewoon wel ff oppassen, maar als je dr vroeg bij bent bij dat soort ziektes, kun je meestal wel gewoon opzoek gaan wat voor medicijnen er bij je passen. Wat voor medicijnen heeft je vadr eig prcies? Gewonene pijnstillers? naja, daar is ook weer verschil in, je kunt iets van brufen of ibrufen krygn of gewoon simpelere pijnstillers i de vorm van para.

He heel veel sterkte, kzal maar iig wel ffies vdr zoeken op Inet, want dr is wel heel veel te vinden. Toen mijn vriend hoorde dat ik reuma had enzow is ie na n poosie ook es gaan kijken wat t nou prcies inhoud enzow en wat sites afgezocht. Kdenk dat je vadr t wel waardeerd iig en tis ook voor jezelf wel goe om te weten hoe en wat enzow.

Naja, kweet nie veel boeiends meer te zeggn of jou te helpeh ofzow, dus em, bye

Liefs van Sara
Oud 13-06-2003, 20:02
Verwijderd
Mijn vader heeft al sinds ik me denken kan jicht. Daardoor heb ik meegekregen wat jicht eigenlijk is en misschien heb je nog iets aan die informatie:

Door bepalde voedingsstoffen komt purine in het bloed. Dit wordt soms niet goed afgebroken (wanneer bijvoorbeeld je nieren niet goed meewerken). Wanneer je een te hoog purine gehalte in je bloed krijgt gaat dit kristalletjes op de gewrichten vormen. Hierdoor gaan de gewrichten tegen elkaar aan schuren en dit laat ontstekingen ontstaan, oftewel jicht.

Afgelopen jaar heeft mijn vader een zeer zware jichtaanval gehad (arsten hebben gezegd dat ze zoiets niet eerder hebben meegmaakt; van zn voeten tot aan zn nek zat het. Hij kon dus zo goed als niets meer hierdoor. Maar even voor de duidelijkheid, dit is dan ook heel erg extreem en zal zeker niet gauw voorkomen, dus wees daar niet bang voor dat je vader dit overkomt!)

Iniedergeval heel erg veel sterkte voor je vader, en ook voor jou, je moeder en eventuele zusjes en broers (iedereen krijgt ervan mee in het gezin en ieder moet wat inleveren.) Dus veel sterkte en liefs, hanne
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten