Oud 05-04-2004, 19:42
supahman!
supahman! is offline
hallow luitjes,

ik heb ff een paar vraagjes voor jullie die ik zelf egt niet kan beantwoorden. ik heb overal gezocht op internet enzo maar ik kan het niet vinden. kan iemand mij helpen??

1. in de europese landen was rondom 1900 ook sprake van militarisme. leg uit waarom militarisme ook een bedreiging was voor de wereldvrede.

2. iemand deed rond 1900 deze uitspraak: '' wie vrede wil, bereid zich voor op de oorlog. probeer deze uitspraak te verklaren en leg uit wat de gevolgen hiervan waren.

3. veel landen zochten steun bij elkaar door bondgenootschappen te sluiten. toch kun je stellen dat juist hierdoor de wereldvrede in gevaar kwam. leg uit waarom.

ik hoop dat iemand een antwoord heeft ik kan er echt niet uitkomen!!

vriendelijke groet,

helppie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2004, 20:08
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Slechts zoals ik het me herinner. Kan dus ook verkeerd zijn

1. Door het militarisme gingen de Europese landen zich ook bewapenen; wat denk je dat het gevolg is als je merkt dat één van je 'buurlanden' zijn leger aan het opzetten is? Dan ga je dat zelf ook doen, je weet immers maar nooit. En zodoende is iedereen zich uiteindelijk aan het bewapenen.

3. Als twee of drie landen een bondgenootschap vormen zullen de andere (en met name de omliggende) landen zich bedreigd voelen; dat bondgenootschap is immers sterker dan het ene land op zichzelf. Dus dat ene land gaat ook andere landen zoeken om een bondgenootschap te vormen, wat weer wantrouwen opwekt bij het eerste bondgenootschap.

Eigenlijk werkt het dus exact hetzelfde, alleen bij het een gaat het om militarisme en bewapening, terwijl het bij het ander gaat om bondgenootschappen. Maar het idee is hetzelfde
Oud 05-04-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
helppie! schreef op 05-04-2004 @ 20:42 :

2. iemand deed rond 1900 deze uitspraak: '' wie vrede wil, bereid zich voor op de oorlog. probeer deze uitspraak te verklaren en leg uit wat de gevolgen hiervan waren.
Je vragen gaan allemaal over de wapenwedloop. Het is een kwestie van krachtmeting tussen veel verschillende landen die allemaal willen laten zien dat zij de sterkste zijn. Maar hoe bewijs je dat je de sterkste bent? Door een oorlog te beginnen waarin je laat zien dat jouw land het best en meest bewapend is. Na de oorlog is duidelijk wie de winnaar is. De winnaar is in de meeste gevallen ook de nieuwe leider.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:39
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 05-04-2004 @ 21:08 :
3. * Als twee of drie landen een bondgenootschap vormen zullen de andere (en met name de omliggende) landen zich bedreigd voelen; dat bondgenootschap is immers sterker dan het ene land op zichzelf. Dus dat ene land gaat ook andere landen zoeken om een bondgenootschap te vormen, wat weer wantrouwen opwekt bij het eerste bondgenootschap. *

Aanvulling: Tevens zullen grote bondgenootschappen een domino-effect veroorzaken (wat ook het geval was bij de Eerste Wereld Oorlog). Als je jezelf verbindt met andere landen, roept dat verplichtingen op. Als de een in oorlog is, zullen andere volgen, want dat hebben ze afgesproken.
Niet echt bevordelijk voor de vrede dus...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 21:16
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
MarKel schreef op 05-04-2004 @ 21:39 :
Aanvulling: Tevens zullen grote bondgenootschappen een domino-effect veroorzaken (wat ook het geval was bij de Eerste Wereld Oorlog). Als je jezelf verbindt met andere landen, roept dat verplichtingen op. Als de een in oorlog is, zullen andere volgen, want dat hebben ze afgesproken.
Niet echt bevordelijk voor de vrede dus...
Oh ja, dat ook nog.

Wat gebeurde daar ook weer? Rusland viel het Ottomaanse Rijk aan, toch? Maar daarna?

Natuurlijk zou ik het op kunnen zoeken in mijn geschiedenisboek, maar dat ligt op school en dit is misschien een leuk voorbeeld voor de TS
Oud 09-04-2004, 09:25
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 08-04-2004 @ 22:16 :
Oh ja, dat ook nog.

Wat gebeurde daar ook weer? Rusland viel het Ottomaanse Rijk aan, toch? Maar daarna?

Natuurlijk zou ik het op kunnen zoeken in mijn geschiedenisboek, maar dat ligt op school en dit is misschien een leuk voorbeeld voor de TS

Het begin van de WOI weet ik wel...

Was een Oostenrijkse koning in Tsjechië (bondgenoot van Rusland geloof ik), nadat de koning was vermoord kwam Duitsland in gevecht met Tsjechië. Rusland werd er toen ook bij betrokken... En aangezien Frankrijk, Duitsland en Engeland bondgenoten waren gingen deze 2 landen ook 'meedoen'.

Onder voorbehoud..
Oud 13-04-2004, 21:23
Jarahh
Jarahh is offline
[QUOTE]helppie! schreef op 05-04-2004 @ 20:42 :

1. in de europese landen was rondom 1900 ook sprake van militarisme. leg uit waarom militarisme ook een bedreiging was voor de wereldvrede.
Er gaat dreiging uit van militairisme, andere landen gaan zich ook bewapenen.

Landen moesten laten zien dat ze niet makkelijk te annexeren waren, ze moesten zich dus voorbereiden op de oorlog en hiermee ook proberen de 'tegenstander' af te schrikken.

3. veel landen zochten steun bij elkaar door bondgenootschappen te sluiten. toch kun je stellen dat juist hierdoor de wereldvrede in gevaar kwam. leg uit waarom.
Wederom speelt dreiging een grote rol; als landen bondgenootschappen afsluiten dmv verdragen oid dan voelen andere landen zich misschien bedreigd enz.

Zoiets....
Oud 14-04-2004, 09:30
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Philemon schreef op 09-04-2004 @ 10:25 :

Was een Oostenrijkse koning in Tsjechië (

Prins
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic