Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb geen idee, maar het gebeurt mij ook soms. Ik hoor inderdaad iets in mijn hoofd. Daar hoef ik niet eens die persoon zelf voor te zien, het gebeurt ook wel met een briefje of kaartje dat ik ontvang. Ik zie ook wel eens of een nieuwe baby een jongetje of een meisje wordt. Handig met kadootjes kopen.
Maar ik luister er niet altijd naar. Ik ben net de logeerkat twee dagen en nachten kwijt geweest, en ik ging steeds maar zoeken op ongeveer hetzelfde plekje. Daar zat nog een voor mensen moeilijk bereikbaar hoekje achter, dus ik liet het bij roepen op twee meter afstand, want ik had geen zin om mijn nek te breken. Maar de rotkat liet zich mooi niet zien, tot gisteren: precies, hij kwam uit dat hoekje geworsteld: zat klem.. Als ik daar nou meteen gekeken had... ( maar waarom mauwt die sukkel dan niet even, vraag je je af. Tja, bang. Keeltje dichtgeknepen van angst.) Dus, wijze raad: luister naar dat instinct, ga het niet wegredeneren als het je even niet uitkomt.
|
![]() |
De vraag is, zoals wel vaker de vraag is bij dit soort 'boven-natuurlijke' gave`s, herinner je dat je dat die naam in je hoofd had, of had je hem echt in je hoofd. Het is vergelijkbaar met de, onderhand bekende, wetenschappelijke uitleg van een dejavu. Je kan ook die naam onbewust opgepikt hebben: het is eigenlijk vrij arrogant om te denken dat je over een uitzonderlijke gave bezit
![]() edit: Jammer trouwens dat poesiefox de reactie op Nare Man heeft gewist ![]() Laatst gewijzigd op 16-07-2003 om 12:52. |
![]() |
||
Citaat:
het is zo dat best veel jongeren tegenwoordig op een of andere manier zo'n gave hebben. En heel vaak klagen ze erover in spirituele forums, omdat ze het vervelend vinden, de toekomst te weten. Bijv. als ze voorvoelen dat iemand dood zal gaan. Sommigen menen ook nog, dat ie dood ging, omdat ze dat zelf dachten, dat ie dood zou gaan. Er zijn ook mensen, die helderziend, heldervoelend zijn, maar die er helemaal niet over schrijven. Als je zo'n gave hebt, dan kan je er gewoon niets aan doen dat je m hebt. Je hebt hem niet uitgekozen, zoals je in een supermarkt boodschappen uitkiest. Dan is er helemaal geen arrogantie in je te bekennen. Alleen heb je soms gevoelens/beelden/inzichten, die anderen niet hebben. Wie vindt deze gevoelens etc. een "uitzonderlijke gave"? Dat zijn de anderen toch? Als je zelf een gave hebt, voelt die meestal juist heel gewoon aan. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat heb ik gemerkt bij paranormale mensen met wie ik praatte. En in mezelf merk ik het ook, bij dingen die ik zelf toevallig kan. Misschien is dat alleen in het begin nog niet zo, als je er nog even aan moet wennen. Dan wil je het graag vertellen aan anderen. Maar dat gaat snel over. Dan voel je je helemaal niet meer dan een ander. je praat over wat je zelf als heel gewoon aanvoelt ondertussen. Alleen begrijpen anderen dat niet, want voor hún gevoel komt je arrogant over. Dat denken ze, zonder je te kennen. helaas ... peter. |
![]() |
|
Allereerst snap ik de reactie "Ik heb je gePM'ed" niet. Het gaat hier toch om een openbare discussie?
Daarnaast zou er wel eens een NIET mystieke verklaring achter kunnen zitten: Voordat je de vraag stelt kunnen er wel 100'den namen door je hoofd gaan, maar het goede valt extra op, omdat dat het antwoord blijkt te zijn. Je dacht dan "hey dat wist ik van te voren", terwijl je dat bij 100'den namen gedacht zou hebben. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Maar beste pe51, natuurlijk zijn er erg veel jongeren die tegenwoordig, naar eigenzeggen, over zo`n soort gave beschikken. Dat trek ik ook geen moment in twijfel, waar ik echter wel vraagtekens bij zet, is of die gave wel zo boven natuurlijke is. Ook Fade of Light is gekomen met een erg redelijke verklaring, eentje die wat minder strookt met het verstand. Nog nooit is er iemand geweest die van te voren een voorspelling heeft gedaan, en het heeft bewezen. Wat erg vreemd is, want het heet niet voor niets voorspelling.
Wel zijn er inderdaad veel jongeren met psychologische problemen, grootheidswaanzin, en de waanbeelden die daarbij horen, of zelf waanbeelden alleenstaand, komen, tot mijn grote verdriet, steeds vaker voor. Zelfmoord, voorspelt of niet, is ook niet ongewoon onder jongeren: het is dan ook erg bezwaarlijk om jongeren wijs te maken, dat die voorspellingen kloppen. Want dan wordt het, zoals merendeel van de 'voorspellingen' die uitkomen zijn, een Self-fulfilling Prophecy. Ik sluit me ook geheel aan bij Fade of Light, dit is een forum: gezien het onderwerp en de band die de topic-beginner en pe51 hebben, zie ik niet in waarom iets persoonlijk moet worden bericht. Laatst gewijzigd op 16-07-2003 om 16:49. |
![]() |
|
oeh, dat heb ik ook wel es
![]() ![]() ook een tijd trug (was in gr. 4 ![]() Toen ging ik naar een nieuwe school..toen ging ik naar binnen, in de klas...op mn stoel zitten...verder was er nog niemand binnen, want het was pauze..toen keek ik de klas een beetje rond..naar de tafels kijken...toen bleven mn ogen stilstaan bij 1 tafel...toen dacht zo bij mezelf.."wie zal daar zitten?" "Ik denk dat Marco daar zit". En was ook nog zo..ik schrok er best wel van ![]() Of laatst toen ik uitging, zag ik zo'n leuke jongen..ik dacht zo bijmezelf.."Hij heeft vast Mike." Toen gingen we bij zijn groepje staan, omdat een vriendin van mij hun kent..Toen zei iemand tegen hem "He Mike mag ik een peuk van je" echt raar. ![]()
|
voor hetgeen hierboven zijn er ook zat niet mystieke verklaringen. Namelijk de weg der beredenering.
1) Persoon zat er net ook, dus de kans dat die er nu zit is ook groot. 2) je hebt onbewust toch gekeken 3) je hersens werken ook niet in 0,0000000000000000000000000000000000000000000001 seconde. Soms is er sprake van vertraging, waardoor je deja vu verschijnselen krijgt. Dit kan ook zo met voorspellingen zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Joh.. ik heb dat ook wel eens.. dan gaat bij een meer keuze vraag er een lichtje branden... en dan is dat het goede antwoord(niet op school ofzo.. maar als ik geen idee heb wat het moet zijn.. bij het fotoboek spelletje..)
maar ik vind het niet overtuigend genoeg om te kunnen zeggen dat ik een gave heb.. misschien weet ik het onderbewust wel.. dat weet je nooit.. |
![]() |
||
Citaat:
Een gave werkt soms heel duidelijk als iemand het echt nodig heeft, en minder duidelijk als het niet nodig is. Dat zit er denk ik ook achter, dat paranormale mensen blunderen als er wetenschappelijk onderzocht wordt. Als er op een paranormale manier geholpen kan worden moet je dat in principe zien als een manier van helpen, die paranormaal is. Als een manier van helpen dus. En niet als iets paranormaals. Of als "een 6e zintuig". Wanneer je het als een manier van helpen ziet, dan is het vrij normaal, en ook te verwachten, dat hij minder goed gaat werken of niet werkt als er niemand geholpen moet worden, maar als mensen hun nieuwsgierigheid op een wetenschappelijke manier willen bevredigen. Dan is het ook te verwachten, dat het minder goed of helemaal niet werkt. Omdat het gebeuren niet bedoeld is voor de wetenschap of voor andere belangstelling. Als je zo'n paranormaal gebeuren ziet als helderziendheid, heldervoelendheid enz, dan zie je alleen het uiterlijke effect, het uiterlijke gebeuren. Als je het ziet als het helpen van mensen die op een andere manier niet geholpen kunnen worden, dan kijk je naar de binnenkant, naar de bedoeling. Dit is een overtuiging, die de laatste tijd steeds sterker wordt in me. peter. |
![]() |
|
![]() |
Opvallend dat pe51 niet op mijn reactie in gaat, maar de, onuitgesproken doch duidelijk aanwezige, uitdaging blijft bestaan. Bewijs mij het bestaan van dit soort voorspellingen, en met een klein legertje jongeren, die er naar jouw zeggen ook 'last' van hebben, moet het toch erg makkelijk te bewijzen zijn? Om te zeggen, dat paranormale mensen blunderen als er wetenschappelijk onderzocht wordt, is natuurlijk wel erg gemakkelijk. Ik kan vliegen, tot er iemand kijkt? Deze logica wordt erg veel gebruikt door psychopaten, samen met de even bekende "er is geen reden om te vliegen als er iemand bij is". Percentueel gezien is de kans erg klein als één persoon zijn gave probeert te bewijzen, maar gezien de hoeveelheid van mensen die blijkbaar over zo`n gave beschikt, is het hoogst waarschijnlijk, mits deze gave bestaat, dat het bewezen wordt. Maar tot nu toe geen resultaat, hoe zou dat, na al die 'voorspellingen', komen denk je pe51?
Misschien is het een gave dat zo voorspellend is, dat het niet voorspelt omdat de gave doorheeft dat het gebruikt zal worden om het bestaan van diezelfde gave bewijzen?? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
privé-problemen in een mystiek forum Een paranormaal of mystiek forum kan 2 functies hebben:
Een deel van die problemen is té persoonlijk om het antwoord in een openbaar forum te geven. Ik leg bijv. ook wel dromen uit in droomforums. Dan gaat het vaak over persoonlijke gevoelens, bijv. sexuele gevoelens, over mensen die verliefd zijn op een klasgenoot maar dat echt niet willen vertellen. Of over persoonlijke gevoelens, waar onbekende mensen geen respect voor hebben. Of die ze niet zonder meer kunnen begrijpen. Jij zult bijv. óók niet al je gevoelens aan iedereen kunnen laten merken. In zulke gevallen is mijn voorkeur: iemand persoonlijk antwoord te geven. Ook in twijfelgevallen. --- voorspellend Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt, dat dromen, tarotkaarten enz., en voorgevoelens voorspellend bleken te zijn. Een meisje met wie ik chatte, gaf me een keer antwoord, voordat ik de vraag had gesteld. Het ging om een nieuw onderwerp. Zij had voorgevoelens hierover. Voor mij is het geen vraag, of er voorspellingen bestaan of niet. Maar het is niet iets, wat als een machine kan werken, met een groot betrouwbaarheidspercentage. Het is vaak de bedoeling niet, dat we het leven voorspelbaar kunnen maken, en dergelijke gaven lijken zich ook aan wetenschappelijke onderzoek te onttrekken. Zie ook wat ik hierover schreef in mijn vorige bericht aan Cytherea in deze topic. --- paranormale gaven Natuurlijk is het altijd belangrijk om als het kan, uit te zoeken, of iemand echt een gave heeft die boven het normale uitgaat of dat iemand dat maar meent. Nuchterheid kan soms verhelderend werken. Het is ook waar dat er mensen zijn die een paar voorspellinkjes in hun dromen kregen, zien dat ze uitkomen, en dan menen, "de gave van het voorspellen middels dromen" te hebben. Ik heb zelf ook wel zulke voorspellende droompjes, maar dan vind ik dat niet ik, maar de droom kan voorspellen. Dan kan iemand zeggen dat je droom een deel van jezelf is - dat kan, maar dan van je ON-bewuste zelf, en dat heet niet "ik". Als je het over "ik"hebt, dan betekent dat dat het om een bewust deel van jezelf gaat. Dit menen, zelf te kunnen voorspellen, kan een valkuiltje zijn, waar je per ongeluk in stapt. Je kunt volgens mij niet zeggen, dat het wel onzin zal zijn of wetenschappelijk met toeval te verklaren. Dat kán het zijn, maar soms is het gewoon alleen met het idee "paranormaal gebeuren" te verklaren. Dan ben ik ervoor, je aan de waarheid te houden, en te begrijpen dat er ook iets is als zo'n paranormaal gebeuren. Als je deze dingen ontkent, dan geef je mensen die de ervaringen of voorgevoelens hebben, weer extra angsten. Terwijl er ook veel mensen op paranormale manieren geholpen worden. Dit staat dan tegenover jouw argument, dat mensen hun gevoelens als 'self-fullfilling prophecy' kunnen opvatten. In een forum als dit kunnen mensen hun paranormale ervaringen delen, waardoor er wederzijdse herkenning is. Vooral als je ouders, schoolomgeving, kennissen dit een taboe vinden, kan het fijn zijn er hier over te kunnen praten. En te leren aanvaarden, dat er zo'n paranormale gave op een of andere manier in jezelf zit. Te begrijpen dat je niet gek bent. En dat vaak het enige probleem is, dat je omgeving het niet begrijpt, en dit soort dingen niet kan geloven. peter. |
![]() |
||
Citaat:
--- paranormaal =/= psychopatisch Gelukkig is het idee "ik kan vliegen" niet gebruikelijk onder mensen die met het paranormale bezig zijn. Dat vind je eerder bij mensen die chemische drugs, psylocybine enz. gebruiken. Aan godsdienstfanaten en mensen die lijden aan godsdienstwaanzin kun je de waarde van godsdiensten niet zien. Aan verpleegsters die elke psychologische afwijking in zichzelf menen te herkennen, kun je de waarde van de psychologie niet zien. Zo kun je de waarde van het paranormale niet zien aan mensen die zich in het paranormale gebeuren vergissen. de waarde van het paranormale moet gevoeld, ervaren worden. Dat ervaar je meestal als je een probleem hebt, wat op deze manier kan worden opgelost. Net als de waarde van een godsdienst, of van de psychologie. Het paranormale is méér als een cleane techniek, die door ons al of niet wetenschappelijk werkende verstand bevat kan worden. --- bewijs niet altijd nuttig De reden, dat overal ter wereld er geen legertjes jongeren of ouderen zijn die de wetenschap helpen bewijzen dat het paranormale te onderscheiden is van fantasie, is volgens mij dat mensen met zulke ervaringen daar helemaal geen behoefte aan hebben. Waarom zouden zij? En omdat het paranormale voor sommige mensen goed is, maar voor anderen ongezond, daarom heeft het volgens mij ook geen zin om dit te bewijzen. Veel mensen zouden zo met onnodige angsten opgezadeld raken, een een totaal verkeerd beeld van dit gebeuren krijgen. Ze zouden het niet zozeer als mogelijke hulp ervaren, maar als "paranormaal gluren in je geest" en zo je privé-dingen ontdekken. Voor zulke mensen kan het paranormale gebeuren geen functie vervullen. Het wetenschappelijke gebeuren (psychologie) wél. Omdat hun hele wereldvisie gebaseerd is op het idee dat zulke dingen (inclusief god) niet bestaan. Dat ze veilig zijn. Ze kunnen het niet positief genoeg bekijken, dat anderen soms dingen van hun kunnen zien. En ze kunnen dan niet genoeg vertrouwen dat ze veilig zijn voor misbruik. Wat zou er dan nog voor reden zijn om een "wetenschappelijk bewijs" te construeren, wat deze mensen dwingt, in het boven-normale te gaan geloven? Dan bestaan er "paranormale vermogens van andere mensen", in plaats van "hulp van boven via andere mensen op paranormale wijze". Dan heeft de wetenschap ze misleid, door ze het eerste te laten geloven. De aard van het gebeuren is dan namelijk niet wetenschappelijk onderzocht. Alleen het betrouwbaarheidspercentage. eerste verkenning van het paranormale Wat van belang is als je het paranormale gebeuren wilt begrijpen is, dat je dit gaat beschouwen als een van de manier om mensen met problemen te helpen. En verder is het belangrijk dat je aanvaardt dat met je menselijke verstand niet bij de gave kunt. Het is een geestelijke gave, geen materiële. Het is niet zoiets als onderzoeken hoe de zon in elkaar zit. Ik kan met mijn verstand bijv. niet begrijpen, hoe de tarot werkt. Terwijl hij wel werkt, als ik hem tenminste alleen op eigenlijke manieren raadpleeg (niet voor wetenschappelijk bewijs dus). Ga ook eens na, waaróm je graag wilt weten, of het paranormale wel of geen onzin is. Wat zit erachter? Hoe zou je je voelen als het bleek, dat het wél bestaat. Wat zou dit betekenen voor je gevoelsleven? Hoe zou je je voelen als je zelf voorspellende gevoelens bleek te hebben, die nog uitkwamen ook, telkens weer? Zou je aan jezelf gaan twijfelen? Of wat dan wel? --- Ondertussen, Tsalon, zie je dat ik geen (wetenschappelijke) redenering heb gegeven voor het bestaan van het paranormale. Het enige wat je hiervan kan denken is: "Dit is wat sommigen in de paranormale wereld ervan zeggen. Ik moet nog zien, of het waar is". Meer zit er ook niet in, volgens mij. groeten, peter. Laatst gewijzigd op 16-07-2003 om 20:22. |
![]() |
||
een gedeelte ben ik wel met je eens peter, alleen als het weer om de "eerste stpajes van het paranormale" gaat, dan denk ik weer "jongen waar ben je toch mee bezig" hehehe
![]() Dat komt waarschijnlijk omdat we hier weer duidelijk van standpunt verschillen: Citaat:
Dat we er nog niet bij kunnen met het menselijk verstand is omdat de wetenschap nog niet zover is, dat kan nog goed wel komen en tevens een hoop onzin eruit filteren. Om nog maar niet te vergeten de mensen die direct denken paraonormaal te zijn bij situaties waar(bij een te grote kans op) toeval bij om te hoek kan kijken. En waarom zou iemand die het niet geloofd, wel bewijs willen zien? Misschien omdar het die persoon wel leuk lijkt om te kunnen, maar er geen tijd in steekt om het te leren, omdat het nou nog gewoon een droom lijkt o.i.d. Daar hoef je verder echt niet zover iets achter te zoeken IMHO |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
peter. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik reageerde op dit stuk van je: Citaat:
dat heb ik niet erg duidelijk gedaan, snap je nu wel wat ik bedoel(de)? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
nee zo is het niet gegaan, absoluut niet honderden namen. Ik dacht namelijk helemaal NIET aan die man of naam. Ik dacht gewoon heel snel, het ging supervlug van 'hij heet ROB' en daarom vroeg ik dus 'hoe heet hij?' zonder dat ik eerst 1000 andere namen voorbij ging hoor. zij kwam niet met die naam, ik vroeg het omdat ik zoiets hoorde.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
net als Rob ja, ik wist t trouwens vorig jaar ook van iemand die (op ze amerikaans gezegd) rachel heette. is niet echt algemeen?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk wel, he. Maar goed, ik heb het ook weleens. Namen die in mij opkomen. En dan kan het best zijn dat het soms opeens klopt. Wow. Maar soms ook niet. Minder wow. Ja, het is een leuk spelletje.
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[PHP] simpele if/else Dr HenDre | 7 | 15-08-2005 04:44 | |
Psychologie |
Angst en fobie .. ? Verwijderd | 28 | 31-05-2005 08:20 | |
Lichaam & Gezondheid |