Ik ben het gedeeltelijk eens met de 'noodzakelijke plan-methode'

. Uit ervaring weet ik dat je zonder plan inderdaad de kans loopt ergens halverwege vast te lopen, waardoor je je have verhaal weg kunt gooien. Zonde natuurlijk.
Nu is het bij mij echter zo dat ik met name voor mezelf schrijf, om af te reageren, om mijn 'toekomstdromen' te beschrijven (

) enz. Ik schrijf over het algemeen niet om nou echt een boek te schrijven. Een plan maken zou voor mij dus niet echt werken. Ook niet als ik wel begin te schrijven met het doel het verhaal af te maken zonder in de knoop te raken. zoals ik al zei schrijf ik vor mijn plezier en ik vind het dan ook veel leuker als ik zelf van tevoren ook nog niet precies weet wat er gaat gebeuren, hoe het verhaal en de karakters zich ontwikkelen.
Ik denk dus kortom dat als je schrijft met de ambitie om het uit te laten geven je het verst komt met een plan van aanpak. Het is echter niet noodzakelijk en zeker als je het écht leuk en spannend wil blijven vinden om het te schrijven denk ik dat je niet een al te uitgebreid plan moet maken. Het zijn immers nog aardig wat uren die je aan je verhaal 'moet' besteden en het risico dat het je gaat vervelen moet je toch in eerste instantie mijden

.