Vanochtend om 7.15 uur is mijn oma overleden.
Het is de eerste keer dat ik iemand die me dierbaar was verlies. Ik zag haar maar een keer of drie per jaar, maar het blijft een raar idee, dat ik haar nu nooit meer zal zien.
Iedereen hier lijkt het wel best te vinden. Mijn zusje van 8 vindt het allemaal wel interessant en vraagt maar door over van alles en nog wat. Mijn broertjes vinden het ook wel best zo, ze zagen haar toch maar sporadisch.
Ook mijn vader (het ging om zijn moeder) leek er nuchter onder te blijven. Hij vond het niet leuk, maar leek wel op de een of andere manier voorbereid te zijn. En dat terwijl het toch aardig onverwacht aankwam; we wisten alleen dat ze gisteren ziek was. Griep ofzo, dachten we.
Mijn ouders zijn nou daar op bezoek om de begrafenis (op oudjaarsdag) te regelen, dus mijn andere opa en oma kwamen hier om op te passen. We hebben gewoon spelletjes zitten spelen. Van huilen is geen sprake geweest, alleen van een collectief 'ja, jammer'-gevoel.
Zelf heb ik ook geen idee of ik nou heel bedroefd moet zijn of hoe ik me eigenlijk überhaupt voel.
Ik blijf er ook best vrolijk onder volgens mij.
Is het niet vreemd dat iedereen er hier zo luchtig mee omgaat? Hoe gaan jullie normaliter om met het verlies van een dierbare? En hebben jullie misschien nog specialen manieren van rouwen?