Oud 04-01-2004, 15:39
Negrotiator
Negrotiator is offline
[Ik noem hier scholieren en studenten beide "studenten"]

Veel van jullie zijn wel bekend met het huidige onderwijs in Nederland.

Een aantal jaren geleden is het Studiehuis ingevoerd in Nederland. Centraal stonden zelfwerkzaamheid, namelijk het cultiveren van de zelfstandigheid van de student, en ook het op een vrij actieve manier "opleiden" van de student, dat wil zeggen, hem volgens die term letterlijk "naar boven leiden", omhoog, de maatschappij in. Dit probeerde men te bewerkstelligen door een toename van het aantal mondelinge presentaties, werkstukken, en bij Nederlands bijvoorbeeld, het schrijven van sollicitatie-brieven of het voeren van een nep-sollicitatiegesprek.

Het lijkt er steeds meer op dat studeren in de richting gaat van opgeleid worden, namelijk zo hoog mogelijk in de maatschappij gesitueerd worden. Studenten schijnen actief bij studeren betrokken te moeten worden.

Ook in het Hoger en Wetenschappelijk Onderwijs schijnt een dergelijke trend of wellicht zelfs norm haar intrede te hebben gedaan. Studenten moeten actief met elkaar in discussie met de docent meer als een veredelde discussieleider dan als een werkelijke leraar. Bovendien zien we dat studenten in het HO of WO tegenwoordig drie, vier, en voor sommige studies nog wel meer presentaties per jaar moeten houden.

Beroepskeuze lijkt zeer belangrijk te zijn geworden. In de derde klas van de middelbare school moeten kinderen al een profiel of en daarmee voor een deel een beroep kiezen. Op het WO wordt ook telkens gehamerd op wat je met bepaalde dingen kunt.

Zeker bij het HO en WO heb ik hiertegen bezwaar. Studeren is daar nog altijd een vrijwillig iets. Juist omdat het moet gaan om stofoverdracht en niet om "opleiding" moet, denk ik, de nadruk veel meer daarop komen te liggen. Het is droevig dat het onderwijs straks een instelling is die mensen zo hoog mogelijk in de maatschappij probeert te lanceren.

Bij wijze van spreken wil ik volledig anoniem en onopgemerkt mijn WO-studie af kunnen maken. Het is te droevig voor woorden dat ik door de docent in discussies betrokken wordt, dat hij mede op basis daarvan mijn cijfer bepaalt en dat hij me verplicht met een andere persoon een presentatie te doen over een bepaald onderwerp. Individualiteit moet absoluut voorop staan.

Het studiehuis is ook een droevige instelling geworden van nutteloze opdrachten en aanwezigheidsplicht bij zelfstandigwerkuren. Ook op het WO is af en toe aanwezigheidsplicht. Dat vind ik zeer droevig. Bij wijze van spreken moest het mij mogelijk worden gemaakt zonder bijwoning van de les het tentamen met goed gevolg te maken.

Wat is jullie kijk hierop?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2004, 15:48
Verwijderd
Ik snap een ding niet; wanneer je álles thuis doet bij je studie WO, en je slaagt toch voor je tentamens, hoe weet men dan dat je later wanneer je gaat werken, kán werken. Veel afgestudeerde WO-ers komen terecht in het bedrijfsleven waar ze in teams moeten werken... Onderzoekers moeten daarnaast vaak ook onderwijs geven en ook zij moeten goed kunnen samenwerken...

Dus ja, waarom is die opkomstplicht zo erg? Ja goed, omdat je geen zin hebt... maar verder?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 15:50
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-01-2004 @ 16:48:
Ik snap een ding niet; wanneer je álles thuis doet bij je studie WO, en je slaagt toch voor je tentamens, hoe weet men dan dat je later wanneer je gaat werken, kán werken. Veel afgestudeerde WO-ers komen terecht in het bedrijfsleven waar ze in teams moeten werken... Onderzoekers moeten daarnaast vaak ook onderwijs geven en ook zij moeten goed kunnen samenwerken...

Dus ja, waarom is die opkomstplicht zo erg? Ja goed, omdat je geen zin hebt... maar verder?
Werken werken werken werken

Mijn "betoog" heeft dus als uitgangspunt dat studeren niet om later moet gaan maar om nu! Niet om werken maar om het studeren zelf!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 04-01-2004 @ 16:50:
Werken werken werken werken

Mijn "betoog" heeft dus als uitgangspunt dat studeren niet om later moet gaan maar om nu! Niet om werken maar om het studeren zelf!
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:03
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-01-2004 @ 16:52:
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ook al aangetast door de consumptiemaatschappij.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:04
Verwijderd
Het onderscheid tussen opleiden en studeren vind ik nogal vergezocht. Elke studie of opleiding heeft in beginsel tot doel je persoonlijke kennis te vergroten. Soms wordt dat aangewend om meer kansen te hebben op de arbeidsmarkt, soms ook om een ander doel na te streven, bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek. In snap wel waar je heen wilt, en ik ben het met je eens voor zover je het over de universiteiten hebt. Dat hogescholen praktisch gericht zijn, met aanwezigheidsplicht, samenwerkingsuren enz. spreekt voor zich. Dat is uitvoeringsniveau. Ik ben het wel roerend met je eens dat ervoor gezorgd moet worden dat het wetenschappelijk onderwijs in elk geval niet verwordt tot uitvoeringsniveau. Het gaat om onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2004 @ 17:04:
Ik ben het wel roerend met je eens dat ervoor gezorgd moet worden dat het wetenschappelijk onderwijs in elk geval niet verwordt tot uitvoeringsniveau. Het gaat om onderzoek.
Onderzoek heeft ook z'n deadlines, want helaas moeten universiteiten ook zekerheid hebben... en geld...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten