Oud 14-01-2004, 20:06
synclinorium
synclinorium is offline
ff korte inleiding: Ik ben vroeger (basisschool) heel erg gepest. Een goede vriend van mij die ik een jaar ken, merkte dat er iets aan de hand was met mij. Hij merkte dat ik nog ergens over in zat. Maar hij wist daar niets van. Na veel moeite heb ik hem dat verteld. ( maandag)Hij zegt dat ik het moet verwerken anders blijft het terug komen ( in dromen etc).

Maar nu is het vraag eigenlijk waar ik mee zit. Nu is het verleden bij mij heel erg omhoog gekomen. ( gevolgen: slaap slecht, constante hoofdpijn, afwezig). Maar ik wil het wel verwerken enzo, maar HOE??

Die vriend van me zegt ook dat ik altijd hem mag bellen en naar toe mag gaan. Maar wat kan ik anders doen dan er met hem over praten of iets dergelijks? Want ik wil er gewoon vanaf. Ik word al 3,5 jaar niet meer gepest, maar de gevolgen zijn er dus nog steeds. ( daar baal ik dus echt heel erg van)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Liefs Irene
Oud 14-01-2004, 20:12
Miracle
Miracle is offline
Ik ben vroeger nooit gepest, dus ik weet niet of ik zo goed advies kan geven, maar ik wil het wel proberen.
Ik vroeg me af wat je er vroeger mee hebt gedaan. Of je er nooit over praatte of alleen heel soms. Als je er nooit over gepraat hebt, is het misschien een idee om dat toch te gaan doen. Probeer het gewoon bij die klasgenoot en kijk hoe dat bevalt.
Als je er echt heel erg mee zit lijkt het me geen onverstandige keuze om met een professioneel iemand te gaan praten.

Succes
Oud 14-01-2004, 20:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik ben best vaak gepest, dat heeft m'n houding erg veranderd, waarvan ik nu negatieve gevolgen ondervind.

Heb niet echt nuttige adviezen...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 20:22
Verwijderd
Erover praten helpt. Luister maar naar die goede vriend van je.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 20:29
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
perseus schreef op 14-01-2004 @ 21:22:
Erover praten helpt. Luister maar naar die goede vriend van je.
Maar als ik er over praat, dan komen steeds meer nare herinneringen terug, en dat is echt moeilijk...
Oud 14-01-2004, 20:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 14-01-2004 @ 21:29:
Maar als ik er over praat, dan komen steeds meer nare herinneringen terug, en dat is echt moeilijk...
Die gevoelens zullen nooit weg gaan als jij niks mee doet.
Oud 14-01-2004, 20:36
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
dreen schreef op 14-01-2004 @ 21:31:
Die gevoelens zullen nooit weg gaan als jij niks mee doet.
Ja, ben ik ook wel achter. Die vriend van mij zegt ook: Nu is het ff moeilijk maar als je het achter de rug hebt dan is het zeker waard geweest.

Is moeilijk om dat nu al te zien, omdat ik me nu steeds rotter en rotter voel. Hoe meer ik er over nadenk en praat.
Oud 14-01-2004, 21:23
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 14-01-2004 @ 21:36:
Is moeilijk om dat nu al te zien, omdat ik me nu steeds rotter en rotter voel. Hoe meer ik er over nadenk en praat.
En dat is ook het moeilijke van verwerken, maar juist door te voelen hoe het was en er dan over te praten, zul je merken dat het steeds beter gaat als je erover praat. Ik denk dat je veel hebt opgekropt in de loop der tijd en dat dit je blokkeert om erover te praten.

Ik zei een keer tegen mijn maatschapplijk werkster dat ik niet wou praten en toen zei ze tegen mij; ''wil je niet praten of wil je niet voelen...?'' En dat heeft me best wel aan het denken gezet, ik denk dat jij hier ook mee zit!
Oud 15-01-2004, 17:33
blacky
blacky is offline
Wat je ook kan doen als je het heel moeilijk vindt om te praten is om te proberen dingen op te schrijven of te tekenen, schilderen e.d......iets zodat je het in elk geval van je af kan schuiven of er stukjes van kan verwerken. Het is heel moeilijk, maar als je met die opgekropte gevoelens blijft zitten blijft het een wroeging voor je.
Oud 15-01-2004, 17:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Niet iedereen verwerkt dingen door erover te praten, dus denk niet dat het advies hier en dat van anderen (die je vrijwel altijd aansporen tot praten) DE absolute waarheid is...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 17:54
ThomasTux
ThomasTux is offline
er over praten is echt niet makkelijk, maar het werkt echt.
Je hebt nu iemand gevonden die je wil helpen, maak daar gebruik van. Praat er over, schaam je nergens voor, beleef het allemaal nog een keer en voel die heerlijke opluchting.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 19:03
Verwijderd
je moet pas gaan praten als jij dat wil. t is natuurlijk hartstikke goed bedoeld van je vriend, en wees maar blij met zo een die geinteresseerd is in je, maar doe t pas als jij daar 'klaar' voor bent. dan heb je er het meest aan.

*ik ben ook gepest, dus ik weet hoe je je voelt.*

succes!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:52
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
ThomasTux schreef op 15-01-2004 @ 18:54:
er over praten is echt niet makkelijk, maar het werkt echt.
Je hebt nu iemand gevonden die je wil helpen, maak daar gebruik van. Praat er over, schaam je nergens voor, beleef het allemaal nog een keer en voel die heerlijke opluchting.

Succes!
Als ik het nog een keer beleef voel ik echt geen opluchting. De angst en machteloosheid, en boosheid komt dan op...
Oud 15-01-2004, 21:00
Auntie M
Auntie M is offline
Als ik heel erg kwaad of boos ben en ik kan het niet kwijt dan schrijf ik het op. En niet alleen waarom ik boos ben maar ook wat ik het liefst zou willen doen en zo ongenuanceerd mogelijk, gaanderweg voel ik dan dat nare gevoel wegzakken.
Als ik dat soort dingen dan later teruglees kan ik het ook veel beter relativeren.
Oud 16-01-2004, 14:55
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb dingen van vroeger ook heel diep weggestopt. Één ding weet ik nu heel zeker: als je dingen wegstopt omdat je ze niet meer wilt herrineren, komen ze juist terug. Bij mij komen ze dan 10 keer erger terug, juist omdat ik er zo'n tijd niet aan gedacht heb.

Als ik jou was, zou ik toch blijven praten met die goede vriend en andere mensen die veel voor je betekenen en waar je je goed bij voelt. Alleen door praten kun je het verwerken (zo werkt het bij mij iig wel zo) Je raakt het dan een beetje kwijt. Daarnaast (als het heel erg blijft) kun je overwegen om proffesionele hulp te zoeken (maar ik weet dus niet hoe extreem het is)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 20:45
synclinorium
synclinorium is offline
Thanks voor alles reacties!

Het blijft moeilijk, maar ben er door jullie reacties nog meer van overtuigt, dat ik toch moet praten om die gevoelens weg te krijgen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten