Ik heb aan mezelf gemerkt dat ik altijd na ga hoe het met iemand gaat. Door te kijken, het te vragen, en voor diegene op te komen, etc.
Als ik bijv. met meerdere mensen afspreek zorg ik er altijd voor dat iedereen het leuk vindt. Dat iedereen aandacht krijgt etc.
Als ik iets wil voorstellen vraag ik me altijd van te voren af of ze dat wel leuk vinden.
Ik geef vaak dingen toe ipv mijn eigen weg te gaan omdat ik bang ben andere mensen pijn te doen.
Soms ben ik de enige die het opvalt dat er iemand aanwezig is met verdriet. Ik merk dat altijd op (denk ik) en probeer diegene dan te benaderen. Terwijl anderen er gewoon overheen walsen.
En dan kijk ik naar mezelf, en denk ik: ik denk nooit aan mezelf. Ik doe nooit wat ik wil. Altijd wat anderen willen. Niemand heeft het door als ik me rot voel. En als ik het uitspreek, zeggen ze dat ze het klote vinden maar komen er vervolgens nooit op terug. Terwijl ik zelf altijd erg bezorgd ben en altijd vraag hoe iets is afgelopen.
Ik dacht altijd dat alles wat je geeft, vanzelf weer bij je terugkomt. Maar ook al huil ik van pijn, niemand ziet het. Nouja, bijna niemand
Ben ik te zorgzaam voor anderen, moet ik meer aan mezelf denken? Heet dat dan assertief zijn?