Oud 19-02-2004, 21:50
Tucker
Tucker is offline
Hoi pschyoforummers,
Ik heb een verhaal en een vraag voor jullie.
Ik ben T. een 15 jarige scout, en beheerder van het chatnetwerk I.
Sinds enige tijd komt er bij mij in de chat een meisje S, die ernstige problemen heeft. Nu praat ik al geruime tijd met haar en verteld ze steeds meer. Ik heb ook contact met haar hulpverleners, die zeggen dat ik goed bezig ben. Maar ik ben bang dat ik op een gegeven moment niet meer kan helpen. Maar ze heeft niemand anders meer die ze vertrouwd. Er is hier sprake van 3 voudige verkrachting pogin tot moord en onder druk drugs dealen, en ze is net 15.
How in the Hell moet ik hier nu mee omgaan?
Ik wil natuurlijk zelf niet gek van worden, maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk.
Jullie mening?
Oud 19-02-2004, 21:56
MissManson
MissManson is offline
this erg sneu voor die meid maar je moet der zelf niet aan onderuit gaan.....als je ergens ff lekker energie kan bij tanken dan is het goed maar als je dat niet kan en constant aan der denkt en der zelf aan kapot gaat dan moet je toch afstand doen...this voor je eigen bestwil...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 21:59
<(-'.'-)>
<(-'.'-)> is offline
Breng haar in contact met slachtoffers die ook dit soort problemen hebben (gehad). Ik denk dat die kunnen er beter over praten.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 22:28
Verwijderd
Je kan ook raad vragen aan haar hulpverleners. Zij kennen de situatie en jou ook een beetje.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 07:36
littlegurl
littlegurl is offline
Ten eerste hoe lullig het ook is, jij hebt absoluut geen verantwoordelijkheid voor haar, je mag je dan ook nooit schuldig voelen als je haar niet kan helpen.
Natuurlijk kan je wel wat doen, zolang je zelf het gevoel hebt dat je dat aankan moet je het vooral doen. Wees gewoon aardig voor haar, zeg dat ze je altijd kan mailen of bellen als ze zich rotvoelt en houd contact met die hulpverlener.
Verder kan je niks voor haar doen.
Oud 20-02-2004, 09:33
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Je zou inderdaad raad kunnen vragen aan haar hulpverleners.
Het is een goede stap van haar om erover te praten. Als ze dat niet deed, werd het voor jou allemaal nog moeiljker denk ik.

Je zou haar kunnen uitleggen dat je er voor haar wil zijn, dat je haar graag wil helpen, maar dat het niet makkelijk voor is je.
Is denk dat ze dat wel begrijpt.
En nee, jij moet er zelf niet onder doorgaan, want als ik je verhaal zo lees, gebeurd dat wel bijna en dat is echt niet de bedoeling.

Denk niet alleen aan haar, maar ook aan jezelf.
Liefs en succes.
Oud 20-02-2004, 10:15
Nona
Nona is offline
Zoals veel mensen al zeggen: het is in de eerste plaats belangrijk dat jij gezond en gelukkig bent. Je moet eerst voor jezelf zorgen, dan pas voor anderen. Zorg ervoor dat je nooit onderuit gaat door pogingen om anderen te helpen.
Zie het anders zo: als je zelf niet gezond en fit bent kun je anderen ook niet helpen.

Daarnaast: je hebt nooit de plicht om meer voor mensen te doen dan een luisterend oor bieden. Mensen mogen geen hulp eisen (ik geloof niet dat ze dat doet) en pas als je echt heel close bent met iemand kun je heel veel voor hem doen. Denk ik.
Oud 20-02-2004, 11:46
Verwijderd
Ik was verbaasd toen ik las dat haar hulpverleners alleen maar blij zijn met jouw hulp. Het is raar dat ze hier niet voorzichtig mee zijn, aangezien het voor jou een gevaar kan zijn.

Wat dat meisje meegemaakt heeft is zeker niet niks. Het is goed dat ze hier hulp voor krijgt. En natuurlijk is het fijn dat ze haar verhaal bij jou kwijt kan. Maar kijk alsjeblieft er mee uit. Laat je niet door negatieve gevoelens meetrekken en denk in eerste plaats aan jezelf. Je bent nog heel jong en je hebt er niet voor geleerd om haar te helpen. Een extra steuntje voor haar zijn is ok, maar alleen zolang JIJ het aankan.

Vertel jouw twijfel eens aan de hulpverleners.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 14:34
Quiana
Quiana is offline
"Ik wil natuurlijk zelf niet gek van worden, maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk."

Zorg je ook goed voor jezelf? Wat Kruimel al zei;
"je moet eerst voor jezelf zorgen, dan pas voor anderen.
Zorg ervoor dat je nooit onderuit gaat door pogingen om anderen te helpen."

Bedenk je dat jij geen hulpverlener bent, en probeer er ook
niet naar te streven om haar echt te helpen...

Iemand steunen, door er 'gewoon' voor haar te zijn, kan ook al ontzettend veel betekenen voor iemand. Voel je niet verplicht om haar te helpen... Ik denk nl dat je dat soort dingen beter aan mensen over kan laten die ervaring en kennis hebben van dit soort dingen, weten hoe in te grijpen wanneer het mis gaat, afstand kunnen houden enz, enz.

Maar goed. Ik val een beetje in herhaling geloof ik.
Oud 20-02-2004, 17:26
Verwijderd
Pas wel op dat jezelf niet meesleurd wordt in alle ellende.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 17:38
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-02-2004 @ 18:26:
Pas wel op dat jezelf niet meesleurd wordt in alle ellende.
Idd. Die mensen zuigen (misschien onbewust) energie. Dan voelen zij zich ietsje beter, maar dan is het wel ten koste van jou. Pas daar heel erg mee op. Want de enige die haar kan helpen is zijzelf, niet jij.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten