Advertentie | |
|
![]() |
|
ja.. een d..
het verhaal is gruwelijk koel.. het idee erachter dan. het is een beetje simpel geschreven, ja [zie krummeltjes reply] het idee vind ik echt heel koel. het wordt alleen zo eenvoudig meegedeeld dat er mensen doodgaan. maar deze keer stopten we omdat er iets brak bij Tim, zijn nek. Sander had met een houten stoel op zijn hoofd geslagen, overal lag bloed, we wisten allemaal niet wat me moesten doen, maar Tim was dood, Tim was helemaal dood. ik zou er nog even naar kijken als ik jou was..
|
Het eerste stuk herschreven, gimme commentaar
Heb je ooit het boek ‘Fight Club’ gelezen, of de film gezien? Nou ik wel samen met een paar vrienden. Het sprak ons wel aan, het hele idee achter het verhaal. We waren allemaal pubers tussen de zestien en achttien, we waren samen opgegroeid in ons dorpje, we waren met zijn zessen, altijd bij elkaar, en we hadden altijd lol. Tenminste totdat we Fight Club hadden gezien. Tim woonde op een boerderij aan de rand van het dorp. We mochten van zijn vader een kleine schuur opknappen en ombouwen tot ‘hangplek’, om ons van de straat te houden. Die schuur was een geslaagde hangplek totdat we er een gingen vechten, net als in de film. De eerste keer was vreemd, we wisten niet hoe we moesten beginnen, zoals altijd bij een eerste keer. We hadden stevige muziek opgezet, en behoorlijk gedronken. Het begon eigenlijk toen een van de jongens mij ongelooflijk hard in mijn ballen schopte. Tegen de tijd dat ik weer een beetje bijkwam en wraak wou gaan nemen, waren ze allemaal elkaar aan het schoppen aan het slaan. Ik weet niet wat ze allemaal deden, pas toen Pieter vol tegen we aan werd geduwd ging ik meedoen, we zijn zeker een half uur doorgegaan. We hebben in de schuur geslapen en de volgende dag werden we wakker bedekt met bloed en blauwe plekken . Toen ik naar huis ging zat mijn moeder aan de keukentafel en toen ze de deur hoorde opengaan en me aankeek zag ik iets in haar ogen dat ik nooit eerder had gezien. Ze sprong op, ging aan me hangen(wat trouwens best pijn deed) en bleef vragen wat er gebeurd was. Ik wou wel een slechte smoes verzinnen, maar ik had het gevoel dat het toch niks meer uitmaakte, ik zei niets, liep door naar mijn kamer, pakte mijn schooltas, smeet de boeken er uit, propte de tas vol met kleren, en vertrok. Ik ging naar de schuur en toen ik naar binnen ging was de rest er al. Alleen Pieter niet, hij wou niet meer. Pieter was altijd al degene geweest die het eerste ergens mee ophield en het laatste ergens mee begon, als hij al begon. Naderhand denk ik dat ik ook wat terughoudender had moeten zijn, dan was dit me in ieder geval niet overkomen. Op het moment dat ik bij de rest ging zetten en in mezelf opnam hoe ze eruit zagen heb ik eraan gedacht om te stoppen, om terug naar huis te gaan, maar ik had me nog nooit zo goed gevoeld en er tegelijkertijd zo slecht uitgezien. Echt lang hebben we niet meer in die schuur gezeten, er gingen namelijk een paar dingen behoorlijk mis. Die avond hebben we weer gevochten, met zijn vijven. Het ging niet meer zo ‘makkelijk’ als de eerste keer, de pijn werd bijna ondraaglijk en ik was te zwak om veel schade aan te richten. Sander heeft wel schade aangericht die avond, en niet zo’n beetje. Sander had een stoel gepakt en die in Tim zijn nek gerost. Tim stond met zijn rug naar Sander toe en Sander sloeg de stoel vol in Tim zijn nek. hij zakte naar de grond en begon hevig te bloeden terwijl hij stopte met ademen. Tim was dood en dat was onze schuld, was moesten we nu? wat moesten we doen? We raakten in paniek en probeerden te hopen dat Tim gewoon bewusteloos was. Het werd pas echt erg toen Tim zijn vader binnenkwam, met een angstige blik rondkeek en tenslotte zijn blik naar de grond liet zakken, naar zijn zoon. We hadden wel wat uit te leggen, maar daar kregen we de kans niet voor. Sander had 112 gebeld en had gehoopt dat er alleen een ambulance zou komen, er kwam helaas ook een arrestatie team nadat de vader van Tim 112 had gebeld. Een uur later zaten we in een cel, op het bureau, onder het bloed, en bedekt met blauwe plekken.
Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 13:41. |
![]() |
||
Citaat:
![]() btw(niet 'goeie reactie' omdat ie negatief is, maar omdat ie slecht is)
||
Citaat:
En natuurlijk is mijn reactie niet goed, maar wel duidelijk. Als je wilt dat ik tijd voor je verhaal vrij maak zal je toch echt met iets beters moeten komen. Als je echt niet verder komt wil ik wel een uitzondering maken, anders blijf je misschien altijd op dit niveau. |
![]() |
|
Offtopic: Vooruit dan maar...
Noot vooraf: Ik heb enkel het herschreven stuk becommentarieerd, omdat ik meen dat hier minder fouten instaan dan de eerst geplaatste versie. Aan dit stuk commentaar kunnen geen rechten worden ontleend; het is uitsluitend mijn mening. Nou ik wel samen met een paar vrienden. Je mist een komma, of een ander scheidingsteken dat ervoor zorgt dat je deze zin niet in één hap leest. Het sprak ons wel aan, het hele idee achter het verhaal. Grammaticaal is deze zin niet goed, je zou beter kunnen plaatsen: “Het hele idee achter het verhaal sprak ons wel aan”. Dan nog vind ik dat je je lauw uitdrukt, omdat het je blijkbaar heel wat meer dan ‘wel wat’ aanspraak. Je sloeg tenslotte je vrienden in elkaar. We waren allemaal pubers tussen de zestien en achttien, we waren samen opgegroeid in ons dorpje, we waren met zijn zessen, altijd bij elkaar, en we hadden altijd lol. Wat een verschrikkelijke zin! Afgezien van het nogal simpele woordgebruik (spreektaal) had je hier minstens drie zinnen van kunnen maken. Daarnaast is een komma met daarachter het woord “en” vaak een slecht plan. (…) totdat we er een gingen vechten(...) Dit klopt niet. De eerste keer was vreemd, we wisten niet hoe we moesten beginnen, zoals altijd bij een eerste keer. Deze zin komt ook behoorlijk vreemd over. Bovendien is een eerste keer helemaal niet per definitie vreemd. We hadden stevige muziek opgezet, en behoorlijk gedronken. Komma gevolgd door ‘en’ kan vaak vermeden worden. Tegen de tijd dat ik weer een beetje bijkwam en wraak wou gaan nemen, waren ze allemaal elkaar aan het schoppen aan het slaan. Je mist waarschijnlijk het woord ‘en’ tussen “schoppen” en “aan”. Ik weet niet wat ze allemaal deden, pas toen Pieter vol tegen we aan werd geduwd ging ik meedoen, we zijn zeker een half uur doorgegaan. “(…)vol tegen we(…)”. Daarnaast is de zin veel te lang, je zou hem gemakkelijk kunnen splitsen. Op het moment dat ik bij de rest ging zetten en in mezelf opnam hoe ze eruit zagen heb ik eraan gedacht om te stoppen, om terug naar huis te gaan, maar ik had me nog nooit zo goed gevoeld en er tegelijkertijd zo slecht uitgezien. Deze zin klopt ook voor geen meter, en raakt bovendien kant noch wal. (Dwz. Dat deze zin er niet in slaagt een duidelijk doel te bereiken) Sander heeft wel schade aangericht die avond, en niet zo’n beetje. Spreektaal dient vermeden te worden, naar mijn mening. hij zakte naar de grond en begon hevig te bloeden terwijl hij stopte met ademen. Hij begon pas met bloeden nadat hij stopte met ademen? Bovendien begin je zinnen doorgaans met een hoofdletter. wat moesten we doen? Zie mijn vorige zin. We raakten in paniek en probeerden te hopen dat Tim gewoon bewusteloos was. Proberen te hopen klinkt mij nogal onhandig in de oren. Sander had 112 gebeld en had gehoopt dat er alleen een ambulance zou komen, er kwam helaas ook een arrestatie team nadat de vader van Tim 112 had gebeld. Tweemaal ‘had’ vlak na elkaar. Deze zin kan gesplitst worden. Arrestatieteam is één woord. Een uur later zaten we in een cel, op het bureau, onder het bloed, en bedekt met blauwe plekken. Deze zin is ook ongelukkig geformuleerd. Bovendien gebruik je weer een komma gevolgd door het woord ‘en’. Ikzelf zou het als volgt hebben geformuleerd: “Een uur later zaten we in een cel op het politiebureau. We waren besmeurd met bloed en bedekt met blauwe plekken.” Conclusie: Ik vond het verhaal echt waardeloos. Het is een soort slap aftreksel van Fight Club. Naast de vele fouten en ongelukkige formuleren, stoort het mij nog het meest dat de schrijver niet de moeite heeft genomen om zelf iets origineels te bedenken. In plaats daarvan heeft hij gebruik gemaakt van een populair(e) film/boek en dat afgezet in een voorstelbare situatie waarin een jeugdige jongen het met zijn vrienden gaat nadoen. Wat dat betreft heeft dit verhaal wel wat weg van een persiflage op de echte schrijver, het is net alsof je de draak met jezelf steekt. Jij doet immers ook iemand na, op een heel slechte manier. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Je kan trouwens wel ontzettend goed schrijven, vind ik. Het blijft interessant, zoals jij schrijft. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Beste Renard,
zit je een jongen af te katten die zijn eigen verhaal niet eens goed noemt? Arrogante mensen die smeken voor kritiek, mag je - onderbouwd - afmaken. Maar vriendelijke jongens van 17 die duidelijk nog zoeken naar hun stijl, mag je niet afkatten. Zeker niet als je zelf 17 bent en zoekt naar je stijl. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() je bent wel erg op jezelf he, je hebt er duidelijk problemen mee als mensen iets tegen/over je zeggen. Misschien moet je wat minder nadenken en wat meer dingen gezegd laten zijn zoals ze gezegd zijn en niet een op een of ander hoog niveau proberen jezelf te beschermen, niemand is perfect hoor...jij ook niet
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je dit >' ![]() ![]() je moet het zien als een inleiding op het stukje dat erna komt, het staat zeg maar voor alles wat in het stukje erna staat: dat het er sterk op lijkt dat je erg op jezelf gericht bent en dat je slecht tegen kritiek kan met 'erg op jezelf' bedoel ik wat het betekend (bij de mensen waar ik mee omga en bij de mensen die ik ken zeg maar) misschien is dat voor jou anders... *edit* waarom zou jij dit gezegd moeten hebben?? Ik moet me niet beschermen tegen kritiek, ik moet het hebben van kritiek maar wel kritiek die invloed heeft op mij dus kritiek die ervoor zorgt dat ik er iets aan wil doen... Ik raak de...kant en de wal...volgens mij best wel: die kritiek die je krijgt van tisch bevoorbeeld(dat is trouwens het soort kritiek wat ik bedoel bij de vorige opmerking) die moet je lezen over nadenken en weer loslaten, lijkt mij iig verstandig Je schrijft zeker op een hoog niveau (ik zal zeker niet de enige zijn die dat vind) en dat kan soms storend zijn, omdat het op veel mensen bot en overheersend overkomt. Die slotopmerking is bedoeld om wat ik erboven heb gezegd te verduidelijken, snap je? die is bedoeld als 'ik ben jou niet, en jij bent mij niet', of als 'doe zoals je wil zijn, niet zoals je bent geworden' en er zijn nog wel een paar verwoordingen voor. En dan last but zeker not least: 'afgezien van je taalgebruik', er is niks mis met mijn taalgebruik, ik schrijf een reactie niet als grammaticaal hoogstandje, maar als reactie ok? ik denk dat dit duidelijk genoeg is...en anders...hit me! ![]()
Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 19:36. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
btw wat je hier zegt: 'Dat is zeker niet oké. Als je wil dat ik je bericht lees zal je er ook iets aan moeten doen om het leesbaar te maken. Sommige zinnen staan echt op de grens tussen wat leesbaar is en niet, om nog maar te zwijgen over de correctheid van deze zinnen.' als antwoord op: 'afgezien van je taalgebruik', er is niks mis met mijn taalgebruik, ik schrijf een reactie niet als grammaticaal hoogstandje, maar als reactie ok? nogmaals ![]() ![]()
|
![]() |
Toon, beste Renard.
Veel, behoudens enkele uitzonderingen, staat of valt bij de toon. Je toon tegen Startrak is hooghartig. Je toon tegen mij is, voor mij, stuitend. Weeg, voordat je je bek opentrekt, eens af wat je ermee kan winnen, of wat je ermee kan verliezen. Denk je dat Startrak beter schrijft als jij hem hardhandig te kijk zet in plaats van subtiel corrigeert? Denk je dat ik je teksten nog lees, als je op elke vorm van kritiek reageert alsof je op een speldenkussen zit? Als je een bericht aan mij begint met: "Hoor eens hier"? Het feit dat je zoekt naar je eigen stijl, heeft terdege te maken met deze discussie; maar dat leg ik niet uit, daar mag je eerst zelf over nadenken, net zoals over je reactie op mijn post. En: waarom reageer ik altijd furieus op elke vorm van kritiek? Waarom slik ik soms de kritiek niet gewoon af? Waarom reageert Tisch via een forum op mijn opmerking en niet via msn? |
![]() |
|
Beste startrak,
Graag bied ik je hierbij mijn excuses aan voor de onbeschofte manier waarop ik je heb benaderd. Ik zie dat het in het verkeerde keelgat is geschoten. De reden achter mijn uitlatingen als "vod" en "niet de tijd waard" is dat ik eens goed duidelijk wilde maken dat het mijns inziens absoluut een slecht verhaal is. Ik raakte geirriteerd door de andere gebruikers die het een "boeiende schrijfstijl" of "mooi geschreven" vonden. Ik had het natuurlijk allemaal wat subtieler moeten brengen, dat zie ik ook wel in. Verder vind ik wel nog steeds dat mijn kritiek oprecht was. Je vroeg er immers zelf om, en dan wind ik er geen doekjes omheen. Je zei zelf dat je 'ging kijken wat je er aan kon doen'. Ik hoop dat we dit dan maar naast ons neer kunnen leggen, want dat lijkt me beter dan elke zin die we zeggen uit te kleden om te speuren naar foutjes, hetzij grammaticaal, hetzij in onze redenaties of argumenten. Groeten, Renard. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Vochtige streken cenerentola | 15 | 05-11-2008 14:54 | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je etc etc. deel 16 Dinalfos | 500 | 16-10-2005 18:00 | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien, en wat vond je ervan?[deel 7] lovetear | 500 | 20-10-2004 16:47 | |
Verhalen & Gedichten |
engelse verhalen Ninnoc | 9 | 20-10-2004 08:57 | |
Films, TV & Radio |
Fight Club-Norton's personage? Martijn | 14 | 11-01-2004 10:38 | |
Films, TV & Radio |
Zelf bedache films part ii Verwijderd | 28 | 05-06-2003 20:04 |