Oud 04-05-2002, 23:55
rockyj
rockyj is offline
Op wat voor dingen moet ik dan vooral letten, alleen op de grootte van de schijf? En een schijf via internet bestellen, is dat wat of kan ik er beter 1 uit de winkel halen
Oud 05-05-2002, 00:07
Koen
Koen is offline
Zijn een aantal zaken die een rol spelen. Een merk zegt vaak al veel over een schijf. Vele fabrikanten staan bekend om de kwaliteit schijven die ze maken. Op het merk letten en kijken waar mensen goede ervaringen mee hebben is sowieso een goed plan.

Daarnaast spelen nog een aantal zaken, zoals het aantal RPM dat een schijf kan maken (5400 of 7200 voor IDE schijven, hoe hoger het RPM hoe beter), de toegangstijd (seektime) die een schijf heeft (hoe kleiner de toegangstijd, hoe sneller je schijf werkt) en de warmte die een schijf produceert (hoe warmer de schijf, des te groter de kans op vroegtijdige schade).

Al met al flink wat punten om op te letten. Laat je gewoon eens adviseren in een goede computerzaak, en kijk dan wat je doet.

Bestellen via internet of kopen in de winkel maakt in dit geval weinig uit, in tegenstelling tot een monitor oid die je gewoon moet zien en proberen voor je 'm koopt.

Succes
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 00:15
rockyj
rockyj is offline
hey thnx

maar nog 1 vraag
Als ik nou een schijf van 20 gig wil kopen hoeveel RPM moet die dan minstens hebben ( ik wil namelijk geen schijf die ik na een jaar al weg moet gooien)
Oud 05-05-2002, 00:17
Koen
Koen is offline
Citaat:
rockyj schreef:
hey thnx

maar nog 1 vraag
Als ik nou een schijf van 20 gig wil kopen hoeveel RPM moet die dan minstens hebben ( ik wil namelijk geen schijf die ik na een jaar al weg moet gooien)
Liefst 7200. Is toch eigenlijk wel de standaard tegenwoordig. Dan is het nog zoeken naar een goed merk, want van 20 gig kan je heel veel schijven vinden

Maar weet je zeker dat 20 gig groot genoeg is? Het is met harde schijven goed kijken naar de prijsverschillen. Soms betaal je maar een paar tientjes meer voor een dubbel zo grootte schijf. Let daar goed op bij je aanschaf.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 00:40
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
rockyj schreef:
hey thnx

maar nog 1 vraag
Ik heb dr net 1 gekocht van 20 Gig, van de Maxtor...5400RPM voor zo'n €110 (bij de universiteit..) bij de dynabyte kost die €129

Voor mij is 20Gb genoeg, omdat ik nog een 6Gb dr in heb zitten....et hangt van je download gedrag af denk ik..en et feit of je kan branden...als ik bijv. een film down, gooi ik em meteen op Cd..veel mensen laten em op de schijf staan...als je alles op schijf laat staan raad ik je een 40Gb aan of groter...
Oud 05-05-2002, 00:55
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
D@mien schreef:

en et feit of je kan branden...als ik bijv. een film down, gooi ik em meteen op Cd..
Als ik daar aan zou beginnen dan zou m'n CD-collectie een nog grotere chaos zijn dan dat ie al is.
Ik moet echt eens een CD-merk-stift kopen
Oud 05-05-2002, 01:18
Verwijderd
Het hangt ervanaf waar je hem voor wilt gebruiken. Wil je er veel spellen en programma's van opstarten, of gebruik je hem voornamelijk om MP3'tjes op te bewaren?

Wil je je schijf all-round gebruiken, dwz van booten, spellen van spelen, programma's van draaien, dan kun je het beste een 7200-tpm schijf halen. Aanraders zijn de Maxtor D740X-schijven, verkrijgbaar vanaf 20gig (uit m'n hoofd) - goedkoop, betrouwbaar en snel. Ook goede keuzes zijn de 7200tpm-schijven van Western Digital.

Ben je van plan je schijf meer te gebruiken voor een beetje rustig surfen, tekstverwerken en MP3's opslaan, of heb je erg weinig geld, dan kun je ook een 5400-rpm schijf kopen. Aanraders in dit genre zijn de Maxtor D540X-schijven, de IBM Deskstar xxGV-serie en de Western Digital 5400-rpm lijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 09:24
Chimera
Chimera is offline
Nog een tip BTW: Mocht je de nieuwe schijf samen met je oude schijf in je systeem hangen, laat dan het systeem opstarten van de nieuwe (snelle) schijf.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:10
klootzak2001
klootzak2001 is offline
40 gb is 99€ ex btw (wd 5400tmp)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten