Oud 11-02-2004, 12:15
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Boris van der Ham

10-02-2004 - D66 wil dat er een eind komt het onverdoofd castreren van jaarlijks minstens 6,5 miljoen biggen in Nederland. Ook willen de Democraten dat het zeer stressvolle en pijnlijke bloedtappen van levende biggen alleen nog in uitzonderingsgevallen wordt toegestaan. Morgen legt Kamerlid Boris van der Ham hiertoe een aantal voorstellen voor aan landbouwminister Veerman.

De verdoving kost boeren echter extra geld, omdat deze door een dierenarts moet worden toegediend. Van der Ham wijst er op dat de kosten best meevallen: ‘Door castratie wordt de waarde van een big met ruim tien euro verhoogd. Afhankelijk van de bedrijfsgrote bedragen de kosten van een verdoving door de dierenarts tussen de 25 en 45 eurocent per big. Wij vragen niets extreems’.

Een voor D66 acceptabel alternatief is om de diergeneesmiddelenwet zo aan te passen, dat de boer zelf de verdoving mag uitvoeren. Van der Ham: ‘Het is toch raar dat een boer wel zelf een chirurgische ingreep als een castratie mag plegen, maar voor de verdoving eerst de dierenarts moet laten komen. Dat is dan te duur, dus gebeurt het onverdoofd. De dieren worden het slachtoffer van bureaucratie’.

Bloed tappen

Het bloed tappen van levende varkens gebeurt op minder grote schaal dan het castreren, maar het gaat hier toch ook nog altijd om zo’n een half miljoen dieren. Het tappen gebeurt om dieren te controleren op de blaasjesziekte SVD. Volgens D66 is er geen reden om die periodieke controle te houden op een steekproef van levende dieren. D66 stelt voor de steekproef te nemen aan de slachtlijn.

Achtergrond

Het castreren van biggen gebeurt om de zeer pregnante ‘beergeur’ bij het bereiden van het vlees te voorkomen. Dit kan bij ongeveer drie procent van het mannelijke biggenvlees voorkomen. Er zijn diverse alternatieven om de beergeur te voorkomen, zoals selectie van het vlees aan of na de slachtlijn of zelfs genetische selectie. Het castreren is een zeer pijnlijke en stressvolle aangelegenheid. Doordat de biggen hard schreeuwen worden door de boeren doorgaans oorbeschermers gedragen tijdens de ingreep. Uit onderzoek van onder meer de Dierenbescherming blijkt dat castratie bij biggen ook op lange termijn negatieve gezondheidseffecten voor de dieren heeft.

-------------------------------------------------------------------------

wat vinden jullie hiervan?

Zelf ben ik het volledig met de strekking van dit artikel eens. Ik heb echter begrip voor de slechte financiele situatie van veel boeren, daardoor zullen ze eerder geneigd zijn deze praktijken toe te passen. Ik denk dat boeren daarom minder gebukt moeten gaan onder allerhande regelgeving en misschien financieel gecompenseerd moeten worden voor de verdovingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 12:39
juno
juno is offline
Het kost maar liefst TWEE KWARTJES! Mijn God, ja, dat kost je als boer de kop.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 12:42
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
juno schreef op 11-02-2004 @ 13:39:
Je moet er wel rekening mee houden dat die twee kwartjes per big zijn en dat boeren niet meer, zoals vroeger, tot het rijkere deel van de bevolking horen. Ik denk inderdaad dat geld hierin geen belangrijke rol mag spelen, maar men zou kunnen zorgen dat het voor de boeren geen extra financieel nadeel oplevert.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:24
Jordi
Jordi is offline
Ik vind het eigenlijk sowieso vrij zielig om dieren te castreren, maar als het dan gebeurt, vind ik dat ze op zijn minst verdoofd mogen worden. Eigenlijk vind ik dat ze die beesten helemaal niet hoeven te castreren als er alternatieven zijn, maar ik denk dat die selectie te duur zal zijn en dat de 3 procent minder vlees ook onacceptabel is.

Ik vind het onzin dat die boeren die verdoving niet zelf toe mogen brengen en als een huisarts het moet doen, dan moet de overheid dat maar subsidiëren. Stomme bureaucratie.

Eigenlijk ben ik het wel helemaal met it artikel eens.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
wat is dat nu voor lompe opmerking
als heel nerderland nu gewoon een paar euro meer belasting betaalt kan dat prima, en kunnen de boeren ook gewoon verdergaan
Oud 11-02-2004, 14:17
IKKarlijn
IKKarlijn is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 11-02-2004 @ 15:03:
wat is dat nu voor lompe opmerking
als heel nerderland nu gewoon een paar euro meer belasting betaalt kan dat prima, en kunnen de boeren ook gewoon verdergaan
Dat is wel weer lekker generaliserend hè!! Voor zoveel dingen kun je mensen meer belasting laten betalen, om zo dierenleed te verminderen.. Maar zo werkt dat nou eenmaal niet. Het kan veel mensen echt niet schelen of zo'n big is verdoofd of niet. Daar gaan ze echt geen etra belasting voor betalen..

Ik ben het zelf helemaal eens met het artikel. De bio-industrie gaat veel te ver met de dingen die ze dieren aan doen. Vaak zijn er oplossingen te vinden (zoals ook in het artikel wordt gezegd) en ik vind dat die dan ook gebruikt moeten worden!!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:13
De Veroorzaker
Citaat:
Incubus978 schreef op 11-02-2004 @ 15:17:
Dat is wel weer lekker generaliserend hè!! Voor zoveel dingen kun je mensen meer belasting laten betalen, om zo dierenleed te verminderen.. Maar zo werkt dat nou eenmaal niet. Het kan veel mensen echt niet schelen of zo'n big is verdoofd of niet. Daar gaan ze echt geen etra belasting voor betalen..
als de meerderheid het er mee eens is mogen we allemaal meer belasting betalen
als de meerderheid het er niet mee eens is niet

waarom moeten de boeren opdraaien voor een paar moraalriddertjes?
Oud 11-02-2004, 15:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 11-02-2004 @ 16:13:
als de meerderheid het er mee eens is mogen we allemaal meer belasting betalen
als de meerderheid het er niet mee eens is niet

waarom moeten de boeren opdraaien voor een paar moraalriddertjes?
Nouja, het gaat natuurlijk gewoon om dierenmishandeling. Stel, je castreert je eigen hond of paard: mag dat? Lijkt me niet. Verder kiest de boer er zelf voor om dieren te houden, ook nog met het oogmerk er winst op te maken. Overheidssubsidie lijkt me dan ook totaal niet aan de orde ( worden bezoekjes aan de dierenarts wel vergoed dan?).
Oud 11-02-2004, 15:28
De Veroorzaker
Ja je hebt wel gelijk maar het is allemaal zo krom
Dsm stoot de chemische rotzooi maar de lucht in en verneukt daarmee het hele milieu
Maar stel je voor dat een boertje een varkentje pijn doet wat toch opgegeten word

En ondertussen laten we de negers verhongeren en veraidsen

Daarbij vind ik 30ct per varken best veel

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:32
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 11-02-2004 @ 16:28:
Ja je hebt wel gelijk maar het is allemaal zo krom
Dsm stoot de chemische rotzooi maar de lucht in en verneukt daarmee het hele milieu
Maar stel je voor dat een boertje een varkentje pijn doet wat toch opgegeten word

En ondertussen laten we de negers verhongeren en veraidsen

Daarbij vind ik 50ct per varken best veel
Dat er nu eenmaal een grote boze buitenwereld is betekent nog niet dat we geen kleine vorderingen moeten maken . En zou je het nu echt zo erg vinden om iets van vijf a tien cent per biefstuk (of wat er dan ook van varkens gemaakt word) te betalen. De boeren berekenen het namelijk heus wel in de eindprisj door.
Oud 11-02-2004, 15:52
De Veroorzaker
Citaat:
Joostje schreef op 11-02-2004 @ 16:32:
Dat er nu eenmaal een grote boze buitenwereld is betekent nog niet dat we geen kleine vorderingen moeten maken . En zou je het nu echt zo erg vinden om iets van vijf a tien cent per biefstuk (of wat er dan ook van varkens gemaakt word) te betalen. De boeren berekenen het namelijk heus wel in de eindprisj door.
Sorry slechte dag.

Tja de boeren berekenen het uiteindelijk in de eindprijs maar toch zullen ze het een stuk zwaarder krijgen, anders gebeurde het allang zo.

Dat de boeren het on de prijs doorrekenen is misschien ook een argument om het in de belasting mee te tellen?
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het niet in de BTW kunnen?
Om alvast het argument van de vegetariers te weerleggen.
Oud 11-02-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Happydeath schreef op 11-02-2004 @ 13:15:
wat vinden jullie hiervan?

Zelf ben ik het volledig met de strekking van dit artikel eens. Ik heb echter begrip voor de slechte financiele situatie van veel boeren, daardoor zullen ze eerder geneigd zijn deze praktijken toe te passen. Ik denk dat boeren daarom minder gebukt moeten gaan onder allerhande regelgeving en misschien financieel gecompenseerd moeten worden voor de verdovingen.
Ik ook helemaal mee eens Vind het wel leuk voor de biggen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:18
naam onbekend
naam onbekend is offline
Weet iedereen trouwens ook WAAROM al die biggetjes gecastreerd worden? Omdat bij 3%, ik herhaal: bij 3%, het vlees later gaat stinken.

'Ze voelen er niets van', zei een boer een keer op tv (jaren geleden alweer), maar ondertussen droeg hij bij de ingreep wel van die bouwvakkersoordoppen, omdat hij anders doof gekrijst zou worden door de biggetjes.

Ja, ik ben het zeker eens met Van der Ham (toeval dat juist hij hiermee komt? Met zo'n naam zou je toch bijna gaan denken van niet ). We zijn het er al lang over eens dat dieren net als mensen ook gevoel hebben, dus waarom gaan we dan wel door met dit soort uitermate pijnlijke praktijken?
Oud 11-02-2004, 21:34
Verwijderd
Inderdaad naam onbekend, wat mij betreft schaft men die hele bio-industrie af. De combinatie bio en industrie zegt al genoeg lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 23:37
Verwijderd
Citaat:
50 eurocent x 6,5 miljoen is een aardige kosten post als ik het zo mag stellen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 00:43
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 11-02-2004 @ 16:52:

Dat de boeren het on de prijs doorrekenen is misschien ook een argument om het in de belasting mee te tellen?
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het niet in de BTW kunnen?
Om alvast het argument van de vegetariers te weerleggen.
Oud 13-02-2004, 20:15
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 11-02-2004 @ 18:18:
Weet iedereen trouwens ook WAAROM al die biggetjes gecastreerd worden? Omdat bij 3%, ik herhaal: bij 3%, het vlees later gaat stinken.

Volgens mij stinken alle beren die niet gecastreerd zijn.

Ook is het jammer dat varkens niet zo goed tegen verdoving kunnen en er zelfs dood aan kunnen gaan.
Oud 14-02-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Jaegermeister schreef op 13-02-2004 @ 21:15:
Ook is het jammer dat varkens niet zo goed tegen verdoving kunnen en er zelfs dood aan kunnen gaan.
Oh ja?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 19:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 13-02-2004 @ 21:15:
Volgens mij stinken alle beren die niet gecastreerd zijn.

moeten ze maar leren doseren
Oud 14-02-2004, 19:27
LadyDana1988
LadyDana1988 is offline
welke uitzonderingen zouden er dan kunnen zijn bij het bloedtrappen dan word de prijs van vlees maar wat meer of er moet een wet komen dat de boeren zelf mogen verdoven want onverdoofd castreren... tja jongens willen jullie ut proberen? dat ze die boeren maar castreren!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 19:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
LadyDana1988 schreef op 14-02-2004 @ 20:27:
welke uitzonderingen zouden er dan kunnen zijn bij het bloedtrappen dan word de prijs van vlees maar wat meer of er moet een wet komen dat de boeren zelf mogen verdoven want onverdoofd castreren... tja jongens willen jullie ut proberen? dat ze die boeren maar castreren!
nounou, even rustig. een dier is een dier en die zijn nu eenmaal door god gemaakt om door ons mishandelt te kunnen worden
Oud 15-02-2004, 09:09
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
Joostje schreef op 14-02-2004 @ 20:26:
moeten ze maar leren doseren
Dat help niks ze kunnen er gewoon niet goed tegen.
Oud 15-02-2004, 09:50
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 15-02-2004 @ 10:09:
Waarom verdooft een dierenarts ze dan wel als ze geopereerd moeten worden?
Dat ze er niet tegen kunnen lijkt me enorme onzin...laat maar es een onderzoekje ofsow zien...kgeloof er geen (varkens)pest van.
Lijkt mij gewoon een excuus om niet te verdoven.
Oud 15-02-2004, 12:14
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Maar gelukkig kunnen ze wel erg goed tegen onverdoofde castraties
Oud 15-02-2004, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Hoe groot is de kans dat een varken een verdoving niet overleeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2004, 17:34
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Het kost geen twee kwartjes. Het levert 9 euro 50 op, wanneer een big gecastreerd wordt. Zie artikel.

Bravo voor D'66! Of eigenlijk - slecht dat dit soort praktijken bestaat. Bewijst maar weer dat onmenselijkheid vooral menselijk is.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten