Oud 30-03-2004, 18:39
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
(dit topic is wel vaker langsgekomen, maar de jongste was in November, ik vond dat er wel een nieuwe mocht zijn. toch?)

Het idee is Engels en Nederlands te studeren in Utrecht. Offtopic: Jaja, ik wil eigenlijk in Leuven, maar dit is dus mijn back-up plan. Of misschien wel het eindplan. Want naar België is zo'n gedoe. Ik wil dus echt twee aparte studies, geen major/ minor combinatie, dat doe ik wel per studie iets anders. Maar ik wil echt bewust twee universitaire studies naast elkaar. (Jaja, dat kost meer tijd, maar een sociaal leven heb ik toch niet.)

Heeft iemand hier ervaring mee of er op een andere manier iets op aan te merken, tips of iets anders?
(Want het is toch zo dat je alleen qua boeken meer geld kwijt bent? Maar maakt de uni het dan mogelijk dat je wel voor allebei de studies je colleges kan volgen?)
Oud 30-03-2004, 18:51
juliettebinoche
Ja. Ik wilde dus eerst in Leuven NL en ENG studeren, daar kan het samen in één studie.
Maar ik wil dus absoluut geen keuze maken tussen Nederlands en Engels.
Oud 30-03-2004, 19:09
juliettebinoche
Citaat:
Zazana85 schreef op 30-03-2004 @ 19:45 :
Ik studeer Nederlands in Nijmegen en ben hier zeker 40 uur per weel mee bezig. Het is op zich al een studie die heel veel tijd in beslag neemt, het is zo ontzettend veel lezen, dat je het eigenlijk niet bij kan houden. Als je d'r ook nog Engels bij gaat doen, lijkt me het wel erg veel worden. Maar ja, je moet het zelf weten... :-)
Ik kan alleen voor Nijmegen spreken, maar hier zijn Engels en Nederlands gewoon helemaal gescheiden, elke taal heeft een eigen secretariaat, en ze zullen dus echt geen moeite doen dat jij de colleges van beide studies kan volgen.
Ik heb trouwens al 27 uur college per week, dus ik zou niet weten hoe je daarmee Engels moest combineren.

Maar ja, nogmaals: ik weet het dus alleen van Nijmegen :-)
Wat doe je zoal precies dan? Behalve 'lezen'?
Oud 30-03-2004, 19:47
Verwijderd
Hoewel vaker betwist, blijf ik van mening dat twee voltijdse studies tegelijk niet mogelijk is. Dit omdat je dan veel rooster- en tentamenoverlap kunt hebben. Het lijkt aanlokkelijk omdat sommige studies weinig urenlast inhouden, maar het lijkt me zeer aan te raden om in elk geval vóoraf alles door te spreken met de faculteit van je keuze.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:54
sublime
sublime is offline
twee studies is erg ambitieus. ik wilde het ook - maar dan geschiedenis en filosofie - maar ben achteraf blij dat ik er niet direct aan begonnen ben.. je bent meer tijd kwijt dan je van te voren denkt (had ik iig) en met dat sociale leven - dat ik ook niet had - komt het razendsnel goed...

misschien is taal en cultuur studies (ook in utrecht) een oplossing? dan heb je ook niet beide talen helemaal, dat is waar, maar je kunt wel precies die onderdelen kiezen die je écht aanspreken...

iig zou ik het zeker het eerste jaar afraden om twee studies naast elkaar te doen; het is toch allemaal nieuw en je moet toch wennen aan de manier van studeren etc.
als je absoluut alle twee wilt doen zou ik in het tweede jaar de tweede er bij nemen > maar dat zal ook nog erg zwaar zijn. en als ik zazana zo hoor, is twee talen vrij onmogelijk - een vriendin van mij heeft een paar maanden engels gestudeerd en die had het daarmee al extreem druk, al had zij maar een uur of 12 college in de week.

ik wil niet je ambities de grond in stampen, maar echt, het valt tegen... (jammer genoeg)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 11:13
Str0nk
Str0nk is offline
Volgens mij kan je engels en nederlands ook combineren binnen de studie taal- en cultuur studies. http://www.let.uu.nl/al/
Oud 31-03-2004, 18:39
juliettebinoche
Citaat:
Str0nk schreef op 31-03-2004 @ 12:13 :
Volgens mij kan je engels en nederlands ook combineren binnen de studie taal- en cultuur studies. http://www.let.uu.nl/al/
die studie spreekt mij nu niet echt aan.
Oud 31-03-2004, 18:41
juliettebinoche
Citaat:
Zazana85 schreef op 31-03-2004 @ 10:46 :
Hier ben ik het mee eens, je kunt beter gewoon eerst met een van de twee beginnen en in het tweede jaar dan die tweede studie erbij gaan doen, mocht je nog tijd over hebben. Maar in elk geval is Nederlands echt heel veel werk, en inderdaad, als student krijg je vanzelf een sociaal leven dat ook nog onderhouden moet worden.

Tabee, ik ga weer leren voor mijn 5 tentamens!
Nouja- ik wil en kan gewoon niet kiezen tussen die twee talen, dus is het niet zo dat ik er maar 1 kies en daarna de tweede. En belie-hieve me, ik gá er geen sociaal leven op na houden. Ik blijf cool.
Oud 31-03-2004, 22:28
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Gewoon doen, er zijn namelijk ook mensen die het wel lukt. Enige vereiste is dat je kan plannen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je nooit voor 8 uur 's morgens begint en na het eten (of na 9 uur ofzo) niks meer aan je studie doet. Zo kan je 's avonds toch nog 'je sociale contacten onderhouden'. En wat betreft de les- en tentamen overlap: elk tentamen kan je minstens een keer herkansen, als je van de ene studie het eerste tentamen doet en van de tweede studie het hertentamen kan je toch nog alles maken. Zorg er wel weer voor dat je het structureert: kies vantevoren een van de twee studies waaraan je in het geval van twee tentamens of twee verplichte colleges voorrang geeft. Anders loop je het risico dat je na twee jaar weer zonder studiepunten staat terwijl je er misschien wel meer dan 120 hebt gehaald
Oud 01-04-2004, 13:20
Emilia
Emilia is offline
Hey!

Ik weet dat er hier in België studenten zijn die Romaanse talen (Frans + Italiaans/Spaans) combineren met filosofie. Ik denk dat je dan snel alles moet begrijpen en inderdaad bereid moet zijn om heel wat vrije tijd op te geven. In België wordt er - voor zover ik weet - geen/weinig rekening mee gehouden dat je twee studies combineert en je bent dan ook verplicht de vakken van een van je studies af te leggen tijdens de tweede zittijd.
Afgezien van alle ongemakken krijg je er (indien je slaagt) veel voor terug en heb je meer kans op een academische carrière (het schoppen tot professor ofzo). Toch denk ik dat je beter de Belgische formule kiest, het zal je veel problemen besparen en alles wordt voor je geregeld (ik volg op die manier Nederlands en Duits en ben er heel tevreden over), maar dat zal dan natuurlijk weer zijn nadelen hebben; een kot zoeken, veel heen-en-weer-gereis, etc. Maar Leuven is koel
Oud 01-04-2004, 17:50
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Het kan best, 2 talenstudies naast elkaar, al lijkt het mij verschrikkelijk zwaar en het zou dan ook niks voor mij zijn, maar als jij denkt dat je het aan kan, waarom niet? In mijn jaar is ook een jongen die dit jaar (2e jaar) met een 2e talenstudie begonnen is. Hij heeft wel vaak dat colleges overlappen en je hebt natuurlijk extra veel tentamens, helemaal nu je in de BA/MA nog maar 2 tentamenperiodes per jaar hebt, maar misschien kun je het in overleg dan een beetje gunstig plannen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 08:33
92.7
92.7 is offline
Nederlands is voor mij wel genoeg. Doe eerst maar eens het eerste jaar. Mocht je je vervelen, kun je in het tweede jaar nog altijd een andere studie erbij nemen. Je komt net van de middelbare af, je weet echt niet wat allemaal op je af komt. Vriendin van mij doet 2 studies tegelijk, alletwee niet direct de moeilijkste, en ze werkt zich wezenloos. Dubbele tentamens, van negen tot half zes colleges. Dat wil je niet, het eerste jaar hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 16:15
juliettebinoche
maar zoals ik zeg, dan is mijn probleem De Keuze!
ik wil niet de ene studie boven de andere verkiezen.
Oud 02-04-2004, 21:13
Str0nk
Str0nk is offline
^Vroeg of laat zal je toch een keus moeten maken, "de mens is gedoemd tot vrijheid".
Oud 03-04-2004, 00:07
Sithan
Sithan is offline
Ik zou eerst een jaar 1 studie volgen dan kan je later altijd nog besluiten er eentje naast te doen, mocht je genoeg tijd over houden...
Zo heb ik dat ook gedaan en dat is me prima afgegaan.
Oud 03-04-2004, 10:53
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 02-04-2004 @ 17:15 :
maar zoals ik zeg, dan is mijn probleem De Keuze!
ik wil niet de ene studie boven de andere verkiezen.
Ik weet dat het geen evidente stap is om in het buitenland te gaan studeren, maar waarom ga je niet in België studeren? Je lijkt het zelf wel te willen.
Je zegt: "Want naar België is zo'n gedoe.", maar ik denk dat je, eens geïnstalleerd, minder 'gedoe' zult hebben dan wanneer je twee studies combineert in Nederland...
Oud 03-04-2004, 11:10
sublime
sublime is offline
Citaat:
Emilia schreef op 03-04-2004 @ 11:53 :
Ik weet dat het geen evidente stap is om in het buitenland te gaan studeren, maar waarom ga je niet in België studeren? Je lijkt het zelf wel te willen.
Je zegt: "Want naar België is zo'n gedoe.", maar ik denk dat je, eens geïnstalleerd, minder 'gedoe' zult hebben dan wanneer je twee studies combineert in Nederland...
kben het hier helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 14:51
juliettebinoche
Citaat:
Emilia schreef op 03-04-2004 @ 11:53 :
ik wil ook in de eerste plaats naar België, maar ik betwijfel het of ik daar een kamer kan vinden en of het gaat lukken met de IB-groep (die doen er zó moeilijk over).
Oud 03-04-2004, 15:26
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 03-04-2004 @ 15:51 :
ik wil ook in de eerste plaats naar België, maar ik betwijfel het of ik daar een kamer kan vinden en of het gaat lukken met de IB-groep (die doen er zó moeilijk over).
Een kot vinden kan geen probleem zijn als je maar vroeg genoeg begint te zoeken. Er bestaan ook wel sites waar je kunt zoeken en je vinkt dan aan welke prijsklasse je verkiest enzo. Dan hoef je niet meteen ettelijke keren in België komen zoeken.
Wat is de IB-groep als ik vragen mag?
Oud 03-04-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 03-04-2004 @ 16:26 :

Wat is de IB-groep als ik vragen mag?
De informatie-beheer groep, die regelen in nederland alles met school en universiteiten, hbo en dergelijke. Zij doen de aanmeldingen voor universiteiten en regelen de studiefinanciering, onder andere
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 17:54
juliettebinoche
Citaat:
Emilia schreef op 03-04-2004 @ 16:26 :
Een kot vinden kan geen probleem zijn als je maar vroeg genoeg begint te zoeken. Er bestaan ook wel sites waar je kunt zoeken en je vinkt dan aan welke prijsklasse je verkiest enzo. Dan hoef je niet meteen ettelijke keren in België komen zoeken.
Ik ga 24 April me inschrijven voor veel residenties en hopen dat ik daar in kom. (Want alleen ergens op kot is geen prettige optie.)
Oud 03-04-2004, 22:21
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 03-04-2004 @ 18:54 :
Ik ga 24 April me inschrijven voor veel residenties en hopen dat ik daar in kom. (Want alleen ergens op kot is geen prettige optie.)
Er zijn nog andere mogelijkheden; een kot waar je met een klein aantal personen woont. Ik woon samen met nog twee mensen van de unief en het bevalt me erg, vooral omwille van de rust. Die residenties zijn aangenaam als je van drukte houdt, maar niet altijd interessant voor tijdens de blok en examens.
Met drie mensen op kot zitten is wel extreem weinig, maar er bestaan ook plaatsen waar je met een stuk of 10 zit en dat lijkt me ook nog gezellig!
Maar dat hangt ervan af waar jij van houdt natuurlijk.
Laat alleszins eens weten wat het geworden is. (Ik zit wel pas binnen twee jaar in Leuven, maar misschien komen we elkaar nog tegen. )
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten