Oud 24-03-2004, 18:59
Xabzof
Xabzof is offline
Hi,

Ik heb een piano staan op zolder en zie het wel zitten om er wat op te spelen. Maar als je daar zo zit, dan zit je er maar, zeker als je geen noten kan lezen

Mijn vra(a)g(en): is het echt nodig dat je noten moet kunnen lezen? Kan je bijvoorbeeld ook niet "goed" piano spelen zonder notenkennis, zoals sommige "goed" gitaar kunnen spelen, zonder noten te kunnen lezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2004, 19:34
Verwijderd
Tuurlijk kan dat. Er zijn zat mensen die gewoon op gehoor en gevoel spelen. Als ze eenmaal de beginnoot van een liedje te pakken hebben kunnen ze op gehoor de rest van het nummer uitvinden.....
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 19:35
Daevrem
Daevrem is offline
Ligt aan de muziek die je wilt gaan spelen.

Jazz en klassiek, noten moet.

Rock en blues, noten hoeft niet.

En op een gitaar kun je goed rock en blues spelen, op een piano goed jazz en klassiek.

Als je geen noten leest is een goed oor erg belangrijk.
Oud 24-03-2004, 19:49
Type
Type is offline
Ik kan geen noten lezen, maar wel piano spelen.

Ik ken de centrale C, weet waar die staat op zowel de bas als de normale ladder, en ik tel alles uit.
Duurt even, maar als ik het eenmaal 1 keer gespeeld heb zit het in mijn hoofd en in mijn handen, en dan ratel ik het net zo makkelijk af als iemand die gewoon noten kan lezen.
En dan hoef ik het hele blad niet te zien om het te kunnen spelen. Desnoods speel ik het dan met mijn ogen dicht
Oud 24-03-2004, 20:20
Rodegier
Rodegier is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 24-03-2004 @ 20:35:

Jazz en klassiek, noten moet.

.
in principe wel.
Ik heb echter een oom, als ik een stuk op de piano speel, of hij het hoort op cd, kan hij het al vrij aardig wegspelen. Als hij het een aantal keren goed gehoord en gespeeld heeft zelfs bijna helemaal. Maakt verder weinig uit of het klassiek, pop, jazz of blues is.
Maar toch vind ik altijd dat je voor pianospelen wel een beetje een technische basis moet hebben voordat je gaat spelen...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 20:38
Daevrem
Daevrem is offline
Noten lezen heeft ook helemaal niets met techniek te maken. Maar als je jazz of klassiek wilt spelen ben je gewoon dom als je geen noten leert lezen. Zo moeilijk is het niet. Het is wel moeilijk om een moeilijk stuk in een ruk zo van blad te spelen.
Oud 24-03-2004, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 24-03-2004 @ 20:49:
Ik kan geen noten lezen, maar wel piano spelen.

Ik ken de centrale C, weet waar die staat op zowel de bas als de normale ladder, en ik tel alles uit.
Duurt even, maar als ik het eenmaal 1 keer gespeeld heb zit het in mijn hoofd en in mijn handen, en dan ratel ik het net zo makkelijk af als iemand die gewoon noten kan lezen.
En dan hoef ik het hele blad niet te zien om het te kunnen spelen. Desnoods speel ik het dan met mijn ogen dicht
Ja d'oh, meestal als je live iets gaat uitvoeren wil je niet afhankelijk zijn van het notenschrift, hoogstens als back-up. Maar om het de eerste keer uit te zoeken wordt zo wel een ramp. Zou het echt niet lonen om één keer de namen van de lijntjes in je hoofd te stampen?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 20:47
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
snees schreef op 24-03-2004 @ 21:44:
Ja d'oh, meestal als je live iets gaat uitvoeren wil je niet afhankelijk zijn van het notenschrift, hoogstens als back-up. Maar om het de eerste keer uit te zoeken wordt zo wel een ramp. Zou het echt niet lonen om één keer de namen van de lijntjes in je hoofd te stampen?
idd..die shit heb je snel geleerd, en dan heb je erook wat aan..
Oud 24-03-2004, 20:48
x-Jola-x
x-Jola-x is offline
het kan best, maar dan kun je niet van blad spelen (logisch) dus kost het instuderen van een nummer echt onmens veel werk. En zoveel moeite kost het niet om noten te leren lezen, een kwestie van even tijd er insteken!!
Oud 24-03-2004, 21:59
lucy48
lucy48 is offline
Als je gewoon zelf liedjes bedenkt is notenkennis niet noodzakelijk, maar als je bestaande liedjes wilt spelen, dan kost het denk ik minder tijd om tien liedjes inclusief notenschrift te leren, dan om diezelfde liedjes zonder noten te kunnen lezen in te studeren
Oud 24-03-2004, 22:13
Type
Type is offline
Citaat:
snees schreef op 24-03-2004 @ 21:44:
Dat lukt me dus niet.
Heb ik al vaak genoeg geprobeerd, en ik heb jaaaaaren en jaren gitaarles gehad, noten leren lezen, maar dat blijft bij mij niet hangen.

ik moet alles uittellen, maar heb ik dat ook maar 1 keer gedaan, dan kan ik sowieso dat stuk spelen... Dus heb ik de noten niet meer nodig...
Oud 24-03-2004, 22:14
Daevrem
Daevrem is offline
Je wilt je eigen muziek toch ook op papier hebben? Ik schrijf mijn muziek grotendeels alleen met potloot en papier.
Oud 24-03-2004, 22:20
Artus
Artus is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 24-03-2004 @ 23:14:
Je wilt je eigen muziek toch ook op papier hebben? Ik schrijf mijn muziek grotendeels alleen met potloot en papier.
ik in mn hoofd
veel makkelijker
Oud 24-03-2004, 22:29
count.me.out
count.me.out is offline
noten zijn voor piano belangrijker dan gitaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten