Oud 10-04-2004, 10:11
filmfreak
filmfreak is offline
Vorig weekend heb ik bij een opticien een zonnebril op sterkte uitgezocht (prijs: 280 euro). Eigenlijk besefte ik op dat moment nog niet goed hoeveel geld dat is (omgerekend naar gulden`tjes). Ik hoefte de bril nog niet te betalen omdat deze eerst bestelt moest worden, vanuit Duitsland. Bij ophalen zou ik dan moeten betalen. De winkel heeft al mijn gegevens en ze zouden me bellen zodra ik de bril op kan halen.
Nu heb ik dezelfde bril veel en veel goedkoper gezien bij een andere opticien. Nu is mijn vraag: heb ik nu een koopverplichting? Ik heb alleen een papiertje gekregen met het, bij afhalen, te betalen bedrag. Ik heb zelf niets ondertekend, en heb alleen een mondelingen koopovereenkomst gesloten. Ik wil er dolgraag vanaf, en hoop dat het nog kan, omdat ik nog niet betaald heb. Hoe zit het precies? Wat zijn m`n rechten/plichten? Hoe kom ik van deze overeenkomst af.
Bij voorbaat hartelijk dank.

p.s: op de site van stichtingdeombudsman, kon ik mijn vraag niet terug vinden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2004, 10:51
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat ligt aan het gegeven of je een overeenkomst hebt, wat bij een zonnebril op sterkte wel eens gedaan wordt...

Aangezien ik niet weet of je een bindende overeenkomst hebt (mondeling of schriftelijk) kan ik je niet meer vertellen...

Ik raad je aan gewoon heel eerlijk hun op te bellen en je probleem te omschrijven, zeg dat je een arme student bent en eigenlijk dus iets doms gedaan hebt. Zeg dat je daar nu spijt van hebt en graag onder de verplichting uit wil komen.

Maar eerst even vragen of je een verplichting hebt en of ze dat even (middels hun papierwerk) aan je willen laten zien. Als ze dit kunnen, zul je moeten betalen... Kunnen ze dit niet, dan groet je vriendelijk en ga je naar die andere opticien.

Monturen en glazen kosten hun echt geen ruk, geloof mij maar
Oud 10-04-2004, 11:03
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Normaal gesproken heeft een consument tot 7 dagen na ontvangst van de gekochte zaak het recht om een koopovereenkomst te ontbinden. Dit geldt niet wanneer (onder meer) de zaak:

duidelijk persoonlijk van aard is
of
door hun aard niet kunnen worden teruggezonden

Punt is hier of de zonnebril op sterkte aan te merken is als een zaak die duidelijk persoonlijk van aard is of door zijn aard niet kan worden teruggezonden. Aangezien in mijn studie de consumentenkoop nog niet behandeld is kan ik er niet veel meer over vertellen. Vraag het eens aan Nare Man.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 13:26
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 10-04-2004 @ 12:03 :
Normaal gesproken heeft een consument tot 7 dagen na ontvangst van de gekochte zaak het recht om een koopovereenkomst te ontbinden. (...)
Ik wou eigenlijk net aan jou vragen waar je dat vandaan haalt. Volgens mij heb je namelijk alleen de mogelijkheid binnen zeven dagen te ontbinden bij een zogenaamde koop op afstand, dus via internet of postorder. Dat laat zich logisch verklaren vanuit het feit dat je de zaak niet met eigen ogen kunt zien. Van consumentenkoop weet ik overigens niet veel, ik doe geen specifiek burgerrechtelijke vakken.

Bij een gewone koopovereenkomst is er volgens mij niet de mogelijkheid om zonder opgave van reden te ontbinden. Bij consumentenkoop zijn er vaak afwijkende bepalingen, maar dat ziet dan meer op de garantieverplichting, de bevoegdheid van de rechter en de algemene voorwaarden.

Het hangt dus af van wat er overeengekomen is. Vooropgesteld dient te worden dat een mondelinge overeenkomst net zo geldig is als een ondertekende overeenkomst. Die handtekening maakt de overeenkomst niet meer of minder geldig. Je zou moeten kijken in de algemene voorwaarden van die winkel, of gewoon eens moeten informeren wat hun gebruik is op dat terrein.

Je kunt er in elk geval van op aan dat ze jou niet voor de rechter dagen voor een brilletje van nog geen driehonderd euro. Dat is teveel moeite, het kost griffierecht en het financiële belang is gewoon te klein.

In dit soort gevallen is eigenlijk niet een algemene regel te geven omdat alles zal afhangen van de voorwaarden van de winkel. Ik zou gewoon eens een belletje geven en hun antwoord afwachten, meer kun je eigenlijk ook niet doen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 14:16
Verwijderd
Kan je geen smoes verzinnen?
Dat je een ooglaseroperatie gaat doen, waardoor je die zonnebril op sterkte dus niet meer nodig hebt... Ik noem maar wat.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 10-04-2004 @ 15:16 :
Kan je geen smoes verzinnen?
Dat je een ooglaseroperatie gaat doen, waardoor je die zonnebril op sterkte dus niet meer nodig hebt... Ik noem maar wat.
Als die winkel serieus is en van plan is hem aan die overeenkomst te houden, zullen ze het echt niet slikken dat hij met een smoesje aankomt. Overeenkomst is overeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 16:20
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 10-04-2004 @ 14:26 :
bij een zogenaamde koop op afstand, dus via internet of postorder. Dat laat zich logisch verklaren vanuit het feit dat je de zaak niet met eigen ogen kunt zien.
Ohja, dat was wat ik bedoelde. Is inderdaad logisch dat dat alleen zo is bij postorder.
Oud 10-04-2004, 19:37
filmfreak
filmfreak is offline
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Heel raar vanmorgen: ik liep net met het telefoonboek naar de telefoon om de winkel op te bellen dat ik de bril te duur vond, gaat de telefoon ineens....3x raden wie dat was>> "Meneer uw bril ligt klaar". "Euhh oke." Toen maar besloten om hem toch maar op te halen. Bril was inderdaad "persoonlijk" gemaakt, had daar al een oogmeting gedaan, speciale glazen uitgezocht etc. Maar goed, ik moet er nu maar mee leven dat ik een veel te dure bril heb gekocht
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 20:09
Gimme more beer
Citaat:
filmfreak schreef op 10-04-2004 @ 20:37 :
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Heel raar vanmorgen: ik liep net met het telefoonboek naar de telefoon om de winkel op te bellen dat ik de bril te duur vond, gaat de telefoon ineens....3x raden wie dat was>> "Meneer uw bril ligt klaar". "Euhh oke." Toen maar besloten om hem toch maar op te halen. Bril was inderdaad "persoonlijk" gemaakt, had daar al een oogmeting gedaan, speciale glazen uitgezocht etc. Maar goed, ik moet er nu maar mee leven dat ik een veel te dure bril heb gekocht
Jah, het is wel een goede les voor de volgende keer. Als je ooit een dure aankoop doet eerst een weekje goed erover nadenken, bijvoorbeeld. En andere prijzen vergelijken. Ik heb vergelijkbare dingen meegemaakt
Oud 11-04-2004, 20:11
Verwijderd
Precies. Bedenk goed dat het bij een andere zaak misschien goedkoper was, maar kreeg je daar dezelfde service? En waren die glazen op sterkte? Bij bepaalde merken betaal je daar echt gigantisch veel voor.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:00
filmfreak
filmfreak is offline
Twas een rayban, maar hoorde dus dat eyewish groeneveld beweert spotgoedkoop te zijn in goede merken (o.a rayban) met ook nog eens t/m 8 mei gratis(!) glazen op sterkte. Khad nu glazen met superontspiegeling voor 90(!) euro per stuk. Dus ben benieuwd hoe dat bij eyewishgroeneveld was geweest...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 10:45
never mind
never mind is offline
Citaat:
filmfreak schreef op 12-04-2004 @ 17:00 :
Twas een rayban, maar hoorde dus dat eyewish groeneveld beweert spotgoedkoop te zijn in goede merken (o.a rayban) met ook nog eens t/m 8 mei gratis(!) glazen op sterkte. Khad nu glazen met superontspiegeling voor 90(!) euro per stuk. Dus ben benieuwd hoe dat bij eyewishgroeneveld was geweest...
die grats glazen schijnen verrotte slecht te zijn
Oud 13-04-2004, 10:49
Gimme more beer
Citaat:
never mind schreef op 13-04-2004 @ 11:45 :
die grats glazen schijnen verrotte slecht te zijn
Och... Ze hebben al die extraatjes niet. Als je daar genoegen mee neemt, is het ideaal...
Oud 13-04-2004, 16:01
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Die gratis glazen zijn gewoon standaard glazen, en dat zal weinig uitmaken aangezien jij superontspiegeling glazen wil/wilde..! Dus van dat gratis glazen element zou ik me niet te veel aantrekken, dat is netzoals bij pearle de 2e bril gratis, je kunt niet kiezen wat voor glazen je wilt..!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Die superontspiegeling is ook gewoon érg duur, daar betaal je echt voor.
En kan je niets verhalen bij je verzekering? Omdat het toch wel glazen op sterkte zijn.

Maar goed, als je echt wil weten hoeveel eyewish voor dezelfde bril (met dezelfde glazen) vraagt, kan je toch gewoon eens langs gaan om dat te vragen? Volgens mij gebruiken zij nml. hele simpele standaard glazen zonder iets. Wil je wel iets extra's? Dan kost het je alsnog wel geld.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 10:07
never mind
never mind is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-04-2004 @ 11:49 :
Och... Ze hebben al die extraatjes niet. Als je daar genoegen mee neemt, is het ideaal...
nou volgens de consumentenbond waren de glazen zélf gewoon slecht, ook zonder de extraatjes
Oud 17-04-2004, 11:17
Gimme more beer
Citaat:
never mind schreef op 17-04-2004 @ 11:07 :
nou volgens de consumentenbond waren de glazen zélf gewoon slecht, ook zonder de extraatjes
Okee...
Oud 17-04-2004, 11:42
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-04-2004 @ 14:26 :
Ik wou eigenlijk net aan jou vragen waar je dat vandaan haalt. Volgens mij heb je namelijk alleen de mogelijkheid binnen zeven dagen te ontbinden bij een zogenaamde koop op afstand, dus via internet of postorder. Dat laat zich logisch verklaren vanuit het feit dat je de zaak niet met eigen ogen kunt zien.
Maar als hij nu eens z'n bril niet ophad?
Oud 17-04-2004, 12:46
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 17-04-2004 @ 12:42 :
Maar als hij nu eens z'n bril niet ophad?
Dat is zijn eigen verantwoording.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten