Oud 05-06-2004, 17:04
mobie
mobie is offline
Alain Courtois denkt aan WK in ons land
vr 04/06/04 - Alain Courtois kan niet stil zitten. Na Euro 2000 heeft Courtois nu een project gestart om het WK 2018 naar ons land te halen. En ook dit keer ziet MR-volksvertegenwoordiger een samenwerking met Nederland als dé enige mogelijkheid.

Alain Courtois is een ambitieus baasje. Nu startte Courtois zowaar een project om het WK 2018 naar België te halen. Net zoals Euro 2000 wil hij het wereldgebeuren samen met de Nederlanders op poten zetten.

"Een WK in Nederland en België is geloofwaardig. Eerst en vooral omdat we al in 2000 het EK georganiseerd hebben. En vervolgens omdat er geen hele grote investeringen voor nodig zijn. De TGV, autowegen, communicatiesystemen,... die hebben we", zegt Courtois in de Waalse kranten.

Nederlanders zijn al op de hoogte

Courtois heeft de daad ook al bij het woord gevoegd: hij had immers een verkennend gesprek met zijn Nederlandse collega's.

"Nu is het aan de technici om het dossier voor te bereiden. Dat moet tegen november op punt staan, daarna leggen we het voor aan beide voetbalbonden",
meent Courtois. Bij de Belgische bond lieten ze al weten positief te staan tegenover het project.

Vier jaar geleden leidde Courtois Euro 2000 in goede banen. Eerder was hij secretaris-generaal bij de voetbalbond. Momenteel is hij volksvertegenwoordiger voor de MR, de Franstalige liberalen
Oud 05-06-2004, 17:05
mobie
mobie is offline
WK-koorts slaat al toe bij de Belgen
za 05/06/04 - Het idee van Alain Courtois heeft menig topman en bestuurder wakker geschud. Een Belgische WK-organisatie lokt enthousiasme uit. Maar Courtois waarschuwt wel: "De infrastructuur in ons land is een ramp."

In HLN legt Alain Courtois de vinger op de wonde. "We moeten wel iets doen aan de infrastructuur, want dat is een ramp. Zelfs het Koning Boudewijnstadion is niet goed genoeg voor de Uefa." Courtois is zeker dat België een dergelijk toernooi qua mobiliteit en telecommunicatie aankan. Maar de stadions baren hem het meeste zorgen. "Als we samen met Nederland organiseren, hebben we elk vijf nieuwe stadions nodig."

"De capaciteit verhogen mag geen probleem vormen. Hier hebben we dat voor het EK gedaan in Charleroi, met succes. Nu het dossier op poten zetten." Courtois ziet een eventuele organisatie van de Spelen niet in het gedrang komen door zijn plannen. "Toen Spanje in '82 het WK organiseerde, diende het ook zijn kandidatuur in voor de Spelen."

En in 1992 was het inderdaad zo ver. In Barcelona hield de olympiade halt. "We kunnen profiteren van elkaars kandidatuur en infrastructuur. Met dit project kan het op sportief vlak noodlijdende België weer zuurstof krijgen."

Courtois gaf in de rand mee dat bondsvoorzitter Jan Peeters en diens voorganger Michel D'Hooghe zich achter zijn standpunten kunnen scharen.

Wie zeker staat te springen voor een WK-organisatie is de Antwerpse burgervader Patrick Janssens. "Het is dé kans om een historische fout recht te zetten (zijn stad werd niet betrokken in de EK-organisatie, red). Het is realistischer dan de Spelen. We weten allemaal dat we Parijs niet kunnen kloppen. Het zou ook een kans bieden om in mijn stad aan een topploeg te bouwen", geeft Janssens mee.

Jeu Sprengers, de topman van de Nederlandse voetbalbond, vindt het "een fantastisch idee". Maar hij waarschuwt: "We mogen niet trekken aan een dood paard, dat heeft geen zin."

Vlaams Minister van Sport Marino Keulen ziet er geen concurrentie in voor de organisatie van de Spelen. "Ik verwelkom elk initiatief dat de sport in Vlaanderen een extra dynamiek geeft." Volgens bondsvoorzitter Jan Peeters (foto) is de weg al geplaveid: "Wie een EK weet op te zetten, kan ook een WK in goede banen leiden. En het zou goed zijn voor de infrastructuur, dat zeker."

Michel D'Hooghe, mee aan de wieg van Euro 2000, juicht het initiatief toe. "Het is haalbaarder dan de Spelen. Maar ik betwijfel of de Fifa, die liever één land ziet organiseren, het steunt."
Oud 05-06-2004, 17:12
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
3 Letterds: OMG
Oud 05-06-2004, 17:15
Agamemnon
Agamemnon is offline
Lijkt me leuk, WK in Nederland, maar wel een beetje onrealistisch...
Oud 05-06-2004, 17:27
Verwijderd
Op dit moment hebben ze de stadions er in ieder geval nog niet voor.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 17:28
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
2018
Oud 05-06-2004, 17:33
Ketjing
Ketjing is offline
ze missen 1 groot stadion, een stadion van 75.000+

verder heeft belgie niet echt grote stadions. Kan het niet Nederland+Ruhrgebied worden? dan heb je zeker 2 grote stadions erbij
Oud 05-06-2004, 17:35
Guissie
Guissie is offline
Wel leuk natuurlijk maar, er lopen natuurlijk nog minstens 10 onderzoeksprojecten van landen die ook wel een WK willen organiseren.
Oud 05-06-2004, 17:37
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Ketjing schreef op 05-06-2004 @ 18:33 :
ze missen 1 groot stadion, een stadion van 75.000+

verder heeft belgie niet echt grote stadions. Kan het niet Nederland+Ruhrgebied worden? dan heb je zeker 2 grote stadions erbij
Het idee was Belgie en daar kwam Nederland dan bij en dan kom jij met Nederland Ruhrgebied

Maar het zou idd wel een goede oplossing zijn voor grote stadions; Het Westfalenstadion en de Arena Aufschalke.
Oud 05-06-2004, 18:38
mobie
mobie is offline
Citaat:
Guissie schreef op 05-06-2004 @ 18:37 :
Het idee was Belgie en daar kwam Nederland dan bij en dan kom jij met Nederland Ruhrgebied

Maar het zou idd wel een goede oplossing zijn voor grote stadions; Het Westfalenstadion en de Arena Aufschalke.
Daar spelen ze in 2006 het WK al hoor

Heel vreemd allemaal, België steeds zo bescheiden en ineens willen ze zowel de Olympische Spelen als het WK voetbal naar hier halen
Oud 05-06-2004, 18:42
Verwijderd
Nee, met Rührgebied er ook nog bij, dan gaat het zeker niet door.
Of geen WK in NL/BEL houden of extra stadions bouwen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 18:45
mobie
mobie is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 05-06-2004 @ 19:42 :
Nee, met Rührgebied er ook nog bij, dan gaat het zeker niet door.
Of geen WK in NL/BEL houden of extra stadions bouwen.
Staat er toch in dat er dan gebouwd zal moeten worden
Oud 05-06-2004, 19:53
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Hoeven we ons tenminste niet te kwalificeren
Zou wel leuk zijn, maar ja, tis nog ver weg, dus eerst eens kijken welke landen ook kandidaten zijn.
Oud 06-06-2004, 09:09
ikuh
ikuh is offline
Nederland is toch al vol, hoe kunnen we dan al die andere mensen die naar het WK af komen er ook nog bijlaten?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 09:44
P&C
P&C is offline
Citaat:
ikuh schreef op 06-06-2004 @ 10:09 :
Nederland is toch al vol, hoe kunnen we dan al die andere mensen die naar het WK af komen er ook nog bijlaten?
<

omdat die ook wel weer weg gaan,
eindelijk zitten onze hotels weer is vol

wat is OMG eigelijk ?
Oud 06-06-2004, 09:57
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
niets aantrekken, verkiezingen zijn in aankomst en ze worden bang...Nou late we even de olympische spelen naar vlaanderen halen... dat lijkt nu onhaalbare kaart omdat Parijs zich ook ingeschreven heeft.. nou als dat niet lukt, proberen we het wk wel... ik hou mijn hart vast wat het volgende grote evenement gaat worden...
Oud 06-06-2004, 10:57
Alexanchez
Alexanchez is offline
Voor een WK heb je dubbel zoveel stadions nodig als bij een EK. En ik zie eerlijk gezegt een wedstrijd als Frankrijk-Brazilie niet zo snel gespeelt worden in het oosterpark o.i.d. En Belgie zal het nog veel lastiger krijgen.

Hoewel Kooimeerplaza dan wel waarschijnlijk af is.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 10:59
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 06-06-2004 @ 11:57 :
Voor een WK heb je dubbel zoveel stadions nodig als bij een EK. En ik zie eerlijk gezegt een wedstrijd als Frankrijk-Brazilie niet zo snel gespeelt worden in het oosterpark o.i.d. En Belgie zal het nog veel lastiger krijgen.

Hoewel Kooimeerplaza dan wel waarschijnlijk af is.
Jij bent ook niet helemaal op de hoogte want Groningen krijgt een nieuw stadion, en volgens mij gaan er in het Kooimeerplaza ook niet zo veel mensen.
Oud 06-06-2004, 11:56
USPalermo
USPalermo is offline
Het lijkt mij toch niet zo veel uit te maken wat de capaciteit is van de stadions? Oké b.v. 15.000 is wat weinig, maar 25.000, 30.000 of 40.000 lijkt me allemaal prima.

Heerenveen heeft het stadion behoorlijk aangepast.
AZ krijgt een nieuw stadion net als Groningen en Den Haag.
Twente heeft plannen om het stadion uittebereiden.

In 2018 hebben we ongetwijfeld 5 á 6 stadions in Nederland met een capaciteit van 30.000.

Maar dan nog, de UEFA en de FIFA verdienen geld aan de tv-rechten. De kaartverkoop levert niet zo bar veel op...

Als je alles aan infrastructuur voor elkaar hebt, en je kunt veiligheid in de speelsteden verzekeren, dan heb je zeker een kans.

En nu hebben we toch al zeker 4 grote stadions(+ 3 iets kleinere): de ArenA, de Kuip, Gelredome, Philips Stadion, Nieuw Galgenwaard, Parkstad Limburg Stadion en het Abe Lenstra Stadion(in mindere mate). Maargoed 14 jaar vooruit kijken is ietwat ver....
Oud 06-06-2004, 12:06
Alexanchez
Alexanchez is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 06-06-2004 @ 11:59 :
Jij bent ook niet helemaal op de hoogte want Groningen krijgt een nieuw stadion, en volgens mij gaan er in het Kooimeerplaza ook niet zo veel mensen.
Dat Groningen een nieuw srtadion krijgt wist ik niet, nee.
Dat er in Kooimeerplaza niet heel veel mensen kunnen, wist ik wel.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 12:28
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 06-06-2004 @ 13:06 :
Dat je dat niet weet trouwens.
Valt me best tegen van jou
Oud 06-06-2004, 19:15
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik zou het wel leuk vinden, dan zijn we met z'n alle 14 jaar ouder
Maar ik weet niet of het realistisch is, we zullen mogen afwachten
Oud 06-06-2004, 22:35
Tejay
Tejay is offline
Voor België wordt dat inderdaad wel nog een probleem. Op dit moment hebben we slechts 5 stadions die 30000 mensen kunnen binnenlaten:
- Jan Breydel-stadion (Club Brugge)
- Constant Vandenstock-stadion (Anderlecht)
- Sclessin (Standard Luik)
- Stade Du Pay (Charleroi)
- Koning Boudewijn-stadion
Maar ik dacht dat de vereiste capaciteit voor een WK een stuk hoger lag dan voor een EK? Ik ben daar zelfs behoorlijk zeker van..
Maar het blijft wel meer haalbaar dan de Olympische Spelen natuurlijk
Oud 06-06-2004, 22:58
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Nederland heeft ook maar 4 stadions waar meer dan 30.000 mensen in gaan die ene meer maakt niet uit denk ik.
En in Nederland zijn veel clubs met een nieuw stadion of ze krijgen komende jaren een nieuw stadion waarvan de plannen al gemaakt zijn en er naar mijn weten geen stadion tussen zit waar meer dan 30.000 in kunnen.
En aangezien het voetbal in Nederland finacieel op z'n reet ligt is er voorlopig geen geld voor nieuwe stadions.

Ik vind dit plan net zoiets als dat de Nederlandse Antillen op het WK2006 wereld kampioen willen worden, ze zijn nog niet eens gekwalifiseerd.
Vind dat je het daar mee kan vergelijken: Onbegonnen werk dus.
Oud 06-06-2004, 23:33
Roeleke
Roeleke is offline
Citaat:
Tejay schreef op 06-06-2004 @ 23:35 :
Voor België wordt dat inderdaad wel nog een probleem. Op dit moment hebben we slechts 5 stadions die 30000 mensen kunnen binnenlaten:
- Jan Breydel-stadion (Club Brugge)
- Constant Vandenstock-stadion (Anderlecht)
- Sclessin (Standard Luik)
- Stade Du Pay (Charleroi)
- Koning Boudewijn-stadion
Maar ik dacht dat de vereiste capaciteit voor een WK een stuk hoger lag dan voor een EK? Ik ben daar zelfs behoorlijk zeker van..
Maar het blijft wel meer haalbaar dan de Olympische Spelen natuurlijk
Er zouden 5 stadions in België en 5 in Nederland moeten zijn die aangepast zouden zijn aan de normen: verbouwen/nieuwe zetten dus.
Oud 07-06-2004, 07:37
Krugdinho
Krugdinho is offline
in 2018 ben ik al 30
Oud 07-06-2004, 10:17
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Roeleke schreef op 07-06-2004 @ 00:33 :
Er zouden 5 stadions in België en 5 in Nederland moeten zijn die aangepast zouden zijn aan de normen: verbouwen/nieuwe zetten dus.
En in Nederland zal dat financieel niet haalbaar zijn denk ik.
Oud 07-06-2004, 11:47
mobie
mobie is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 07-06-2004 @ 11:17 :
En in Nederland zal dat financieel niet haalbaar zijn denk ik.
Hmm, weet ik zo nog niet. Als je bekijktt wat ze in Portugal neergepoot hebben En Portugal is toch niet meteen het meest welvarende land van Europa.
Oud 07-06-2004, 16:17
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
mobie schreef op 07-06-2004 @ 12:47 :
Hmm, weet ik zo nog niet. Als je bekijktt wat ze in Portugal neergepoot hebben En Portugal is toch niet meteen het meest welvarende land van Europa.
Kijk ff hoeveel clubs er afgelopen seizoenen een nieuw stadion hebben gekregen of krijgen in de toekomst, dat zijn er veel en je gaat mij niet vertellen dat gemeentes binnen nu en 18jaar weer nieuwe stadions gaat bouwen voor een WK terwijl die stadions dan pas 14jaar oud zijn (of iets ouder).

Dat kost miljoenen misschien wel miljarden en dat is er gewoon niet.
Oud 07-06-2004, 16:47
Alexanchez
Alexanchez is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 06-06-2004 @ 20:15 :
Ik zou het wel leuk vinden, dan zijn we met z'n alle 14 jaar ouder
Maar ik weet niet of het realistisch is, we zullen mogen afwachten
Dan ben ik net zo oud als ParisPlage nu

@Emilio:
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:49
Alexanchez
Alexanchez is offline
Meestal gebruiken ze op een WK 16 stadions...
Dus dat is al helemala onhaalbaar.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:03
Shox
Shox is offline
Ik las laatst in het officiële feyenoord supportsverening blad, dat waarschijnlijk Feyenoord ook een nieuw stadion krijgt met een capiciteit nabij de 75.000 plaatsen. Maar ik weet niet meer voor wanneer dat gereed moest zijn, volgens mij ook zo rondom 2018......
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:42
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Shox schreef op 07-06-2004 @ 18:03 :
Ik las laatst in het officiële feyenoord supportsverening blad, dat waarschijnlijk Feyenoord ook een nieuw stadion krijgt met een capiciteit nabij de 75.000 plaatsen. Maar ik weet niet meer voor wanneer dat gereed moest zijn, volgens mij ook zo rondom 2018......
Dat was volgens mij al een tijdje bekent, ik wist het iig al.
Oud 07-06-2004, 18:43
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 07-06-2004 @ 17:47 :

@Emilio:
Het is je vergeven
Oud 07-06-2004, 18:44
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 06-06-2004 @ 13:06 :

Hier ffeen link naar het nieuwe stadion van Groningenlink stadion groningen
Citaat:
13.500

Laatst gewijzigd op 07-06-2004 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:46
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Guissie schreef op 07-06-2004 @ 19:44 :
[B]

13.500
Zo weinig?

Euroborg (nieuwe stadion FCG dus ) krijgt 20.000 stoelen.
Oud 07-06-2004, 18:52
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 07-06-2004 @ 19:46 :
Zo weinig?

Euroborg (nieuwe stadion FCG dus ) krijgt 20.000 stoelen.
Weet ik, Groningen heeft ook een veel grotere aanhang, meer een volksclub ook.
Oud 07-06-2004, 18:57
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Guissie schreef op 07-06-2004 @ 19:52 :
Weet ik, Groningen heeft ook een veel grotere aanhang, meer een volksclub ook.
Je oke dat is wel waar maar AZ gaat er niet veel opvooruit vind ik.
Oud 07-06-2004, 19:07
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 07-06-2004 @ 19:57 :
Je oke dat is wel waar maar AZ gaat er niet veel opvooruit vind ik.
Ze gaan er vast wel (financieel) op vooruit hoor, maar AZ is zo'n club die nooit heel veel impact op de omgeving zal hebben.
Oud 07-06-2004, 19:18
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Guissie schreef op 07-06-2004 @ 20:07 :
Ze gaan er vast wel (financieel) op vooruit hoor, maar AZ is zo'n club die nooit heel veel impact op de omgeving zal hebben.
Komt dan zeker omdat Ajax in de buurt zit lijkt me?
Oud 07-06-2004, 19:20
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 07-06-2004 @ 20:18 :
Komt dan zeker omdat Ajax in de buurt zit lijkt me?
Ajax is meer een landelijke club, niet een club waar heel Noord-Holland fan van is(duh). Maar toch het is toch een beetje een vage club met een beetje corrupt sfeertje vind ik.
Oud 07-06-2004, 19:23
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
mobie schreef op 05-06-2004 @ 19:38 :
Daar spelen ze in 2006 het WK al hoor
Ook, nog maar het is niet zo dat ik zeg van: 'Ja doe het Ruhrgebied erbij' zoals Ketjing zegt. Maar ik vind wel dat het een goede optie is, iig beter dan twee megastadions bouwen die daarna toch geen club krijgen of nooit volstromen met supporters.
Oud 07-06-2004, 21:17
Verwijderd
als het ruhrgebied erbij wordt gehaald heb je Nederland/Belgie/Duitsland... beetje teveel van het goede imo.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 23:35
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 07-06-2004 @ 22:17 :
als het ruhrgebied erbij wordt gehaald heb je Nederland/Belgie/Duitsland... beetje teveel van het goede imo.
Denk eigenlijk ook niet dat Duitsland daar op zit te wachten en de Uefa/Fifa met zo hard niet.
Oud 09-06-2004, 12:14
Stefan18
Stefan18 is offline
Als de Nieuwe Kuip eenmaal een feit is. En dat gaat ook zeker gebeuren over een aantal jaren. De nieuwe Kuip zal komen op waarschijnelijk de Waalhaven met tussen de 75.000 en 80.000 plaatsen krijgen. Nu nog dat gebouwtje in A'dam . Gooi eerst het dak eraf en zet er een ringetje bij en plant het dak er weer op. Dan heb je al 2 grootte stadions. Als dat ook in Belgie gebeurd dan komt het wel goed. Met de infrastructuur zit het wel goed. Zo hebben we de Thayes vanuit Frankrijk en de HSL vanuit Duitsland. Ook is schiphol een van de grootste mainports van de EU. Dus met de infrastructuur zit het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 12:58
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Dat kosten miljoenen en die zijn er op dit moment niet anders waren de Nederlandse clubs wel beter dan op dit moment dus je zegt het wel erg makkelijk maar ik denk dat het gewoon weg niet haalbaar is.

Zou verstandiger zijn om het niveau van het voetbal omhoog te krikken ipv een geld uit te geven aan nieuwe stadions voor een WK.
Oud 09-06-2004, 13:06
Tejay
Tejay is offline
Het is hen anders in Japan en Zuid-Korea ook gelukt om het WK te organiseren. Japan heeft geld genoeg denk ik, maar Zuid-Korea lijkt me toch een stukje armer. En daar was het voetbal trouwens nog totaal niet zo populair als hier, dus was er waarschijnlijk ook minder interesse vanuit de privésector en dergelijke.
Ik denk dat als het daar kan, wat gebleken is, het hier in België en Nederland zéker moet kunnen. Het is alleen een kwestie van willen.
Oud 09-06-2004, 13:08
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Ja maar volgens mij stelt het club voetbal daar nog niks voor, en om eerlijk te zijn heb ik liever een Nederlandse club die het elke jaar goed doet in Europa dan een WK in eigen land.
Oud 09-06-2004, 18:42
Verwijderd
jezus man,... 2018... dan benk er 33
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 22:53
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
vijf schreef op 09-06-2004 @ 19:42 :
jezus man,... 2018... dan benk er 33
Dan kun je met je kind naar het stadion
Reageren