Oud 03-05-2002, 21:51
JCH83
JCH83 is offline
Er ontstond laatst een heftige discussie op de mat bij ons, over het uitvoeren van harai-goshi. Moet het standbeen gebogen of gestrekt zijn? Laat ff weten hoe jullie hem doen, en hoe die volgens jullie eigenlijk zou moeten. Ikzelf voer hem met een nagenoeg gestrekt standbeen uit, maar mijn partner (1e dan) zweerde dat ie met een sterk gebogen been moest..... help!

Owja, de leraren hadden ook verschillende meningen.....
Oud 06-05-2002, 17:58
Verwijderd
klein beetje gebogen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 11:13
cubert
cubert is offline
het is een worp waarbij je zwaait met je been dus tmeeste gestrekt krijg je een grotere zwaai. kzou ook zeggen klein beetje gebogen
Oud 08-05-2002, 00:27
Egyptian
Egyptian is offline
ik = 2e dan (en 2voudig nederlands kampioen)

Er bestaan inderdaad verschillende opvatting over hoe hem uit de voeren. de meeste doen 't met een kleine buiging in de knie.

Echter, tijdends een trainingstage van Mark Huizinga kwam dit ook aan bod, en daar werd gezegd je been helemaal te strekken, en de spier ook helemaal aan te spannen dus. maar pas op het moment dat je tegen de ander aanzit, dus niet tijdens de zwaai, maar zodra je hem raakt span je al die spieren om je been zo stijf mogelijk te krijgen. Hierdoor zou je meer kracht kunnen zetten en een hardere worp uit kunnen voeren omdat je been in aangespannen stand harder/sterker zou zijn.
Oud 08-05-2002, 15:00
JCH83
JCH83 is offline
Citaat:
Egyptian schreef:
ik = 2e dan (en 2voudig nederlands kampioen)

Er bestaan inderdaad verschillende opvatting over hoe hem uit de voeren. de meeste doen 't met een kleine buiging in de knie.

Echter, tijdends een trainingstage van Mark Huizinga kwam dit ook aan bod, en daar werd gezegd je been helemaal te strekken, en de spier ook helemaal aan te spannen dus. maar pas op het moment dat je tegen de ander aanzit, dus niet tijdens de zwaai, maar zodra je hem raakt span je al die spieren om je been zo stijf mogelijk te krijgen. Hierdoor zou je meer kracht kunnen zetten en een hardere worp uit kunnen voeren omdat je been in aangespannen stand harder/sterker zou zijn.
Kijk, dit is info waar ik nog eens wat aan heb... Bij mijn sportschool (Pauel) hebben we het ook nog ff doorgenomen, en kwamen tot de conclusie dat het idd met een gestrekt been moest. Is logisch i.v.m. met de zwaai. Dat aanspannen van je spieren werkt in ieder geval erg goed <evil grin>

Thnx allemaal!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten