Wat is DirectX?
Windows ondersteunt DirectX 8.0, een voorziening waarmee de multimediamogelijkheden van een computer worden uitgebreid. DirectX biedt toegang tot de mogelijkheden van de video- en audiokaart, waardoor programma's realistische driedimensionale (3D) afbeeldingen en indrukwekkende muziek en geluidseffecten kunnen weergeven. DirectX bestaat uit een reeks low-level API's (Application Programming Interfaces) die krachtige, geavanceerde, door hardware ondersteunde multimediavoorzieningen biedt ten behoeve van Windows-programma's.
Dankzij DirectX kan het programma op eenvoudige wijze vaststellen wat de hardwaremogelijkheden van uw computer zijn en vervolgens de programmaparameters hieraan aanpassen. Daardoor kunnen multimediaprogramma's worden uitgevoerd op elke Windows-computer die hardware en stuurprogramma's bevat die DirectX ondersteunen en kunnen deze multimediaprogramma's optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van geavanceerde hardware.
DirectX bevat een reeks API's waarmee toegang kan worden verkregen tot geavanceerde functies van de nieuwste hardware, zoals chips voor de versnelling van 3D-afbeeldingen en geluidskaarten. Via deze API's worden basisfuncties aangestuurd, zoals versnelling van tweedimensionale (2D) afbeeldingen, ondersteuning voor invoerapparaten zoals joysticks, toetsenborden en muizen, het mengen van geluid en geluidsproductie. Deze basisfuncties worden ondersteund door de volgende onderdelen van DirectX:
Microsoft DirectDraw
Via de API Microsoft DirectDraw is zeer snelle toegang mogelijk tot de geavanceerde hardwarefuncties van de videoadapter van een computer. Deze API ondersteunt standaardmethoden voor de weergave van afbeeldingen via alle videoadapters, en daarnaast ook methoden voor snellere, meer directe toegang wanneer versnelde stuurprogramma's worden gebruikt. DirectDraw is een apparaatonafhankelijke voorziening voor programma's, zoals spelletjes en tweedimensionale (2D) grafische pakketten, en voor systeemcomponenten van Windows, zoals digitale videocodecs, die deze programma's en componenten toegang verschaft tot de voorzieningen van specifieke weergaveapparaten, zonder dat de gebruiker informatie hoeft te verstrekken over de mogelijkheden van deze apparaten.
Microsoft Direct3D
De API Microsoft Direct3D fungeert als interface voor de 3D-weergavefuncties die zijn ingebouwd in de meeste nieuwe videokaarten. Direct3D is een low-level API voor 3D-functies waarmee softwareprogramma's in staat worden gesteld op efficiënte en krachtige wijze te communiceren met alle apparaten die beschikken over versnellingsfunctionaliteit. Direct3D biedt ondersteuning voor gespecialiseerde CPU-instructiesets en versnellingsfuncties voor nieuwere computers.
Microsoft DirectSound
De API Microsoft DirectSound fungeert als koppeling tussen programma's en de functies voor het mengen, afspelen en opnemen van geluid van een audioadapter. Dankzij DirectSound kunnen multimediaprogramma's beschikken over functies voor mengen met weinig vertraging, hardwareversnelling en toegang tot audioapparaten. De API is echter ook compatibel met bestaande apparaatstuurprogramma's.
Microsoft DirectMusic
De API Microsoft DirectMusic is de interactieve audiocomponent van DirectX. In tegenstelling tot de API DirectSound, waarmee digitale audiofragmenten worden opgenomen en afgespeeld, werkt DirectMusic zowel met digitale audio als met muziekgegevens in de vorm van berichten die worden geconverteerd naar digitale audio door de geluidskaart van de computer of door de ingebouwde softwaresynthesizer. De API DirectMusic biedt ondersteuning voor invoer in MIDI-indeling (Musical Instrument Digital Interface) en ondersteunt zowel gecomprimeerde als ongecomprimeerde indelingen voor digitale audio. DirectMusic stelt softwareontwikkelaars in staat indrukwekkende, dynamische soundtracks te maken die reageren op uiteenlopende veranderingen in de softwareomgeving. Een goed voorbeeld hiervan is directe gebruikersinvoer.
Microsoft DirectInput
De API Microsoft DirectInput is verantwoordelijk voor de verwerking van geavanceerde invoer voor spelletjes die afkomstig is van joysticks en andere invoerapparaten, zoals de muis, het toetsenbord en spelbesturingen met torsiekoppeling (force-feedback).
Microsoft DirectPlay
De API Microsoft DirectPlay ondersteunt verbindingen ten behoeve van spelletjes via een modem, het Internet of een LAN. Met DirectPlay wordt de toegang tot communicatieservices vereenvoudigd en kunnen spelletjes met elkaar communiceren, onafhankelijk van het protocol of de on line service. DirectPlay biedt communicatieservices waarmee een spelletje met meerdere spelers eenvoudiger kan worden gestart. Bovendien ondersteunt DirectPlay betrouwbare communicatieprotocollen die ervoor zorgen dat belangrijke spelgegevens niet verloren gaan op het netwerk. Nieuw in DirectPlay 8.0 is ondersteuning voor gesproken communicatie via het netwerk, waardoor het spelen van teamspelletjes met meerdere spelers aanzienlijk eenvoudiger wordt. Dit voegt een extra dimensie toe aan sociale spelletjes doordat spelers nu met andere spelers kunnen praten.
Microsoft DirectShow
De API Microsoft DirectShow biedt geavanceerde voorzieningen voor het opnemen en afspelen van multimediabestanden die zich op uw computer en op Internet-servers bevinden. DirectShow ondersteunt een groot aantal audio- en video-indelingen, waaronder ASF (Advanced Streaming Format), AVI (Audio-Video Interleaved), DV (Digital Video), MPEG (Motion Picture Experts Group), MP3 (MPEG Audio Layer-3), WMA/WMV (Windows Media Audio/Video) en WAV. DirectShow maakt het opnemen van videobeelden, het afspelen van dvd's, het bewerken en mengen van videobeelden, het decoderen van videobeelden met geavanceerde hardware en het afstemmen van verzonden analoge en digitale televisiesignalen mogelijk.
In iedere windows versie (behalve 3.0 & 3.11) staat die uitgebreid in de helpfunctie beschreven.
Dus voor de volgende keer: iets verder zoeken dan je neus lang is.