Hallo,
Zou iemand mij kunnen helpen, ik moet vandaag dit practicum doen en kom er niet helemaal uit.
Ik moet I en V over een 6 V lampje meten tot V = 7.
Grafiek en tabel maken van I tegen V. Je krijgt zo de weerstand R neem ik aan.
Maar hoe kan ik hieruit(uit de grafiek) de weerstand afleiden van het "koude" lampje?
Want hij begint toch als de stroomkring gesloten is meteen al te gloeien(en de R verandert dan toch)?
Idd, de weerstand veranterd maar als je een paar punten in de grafiek hebt kun je dan niet de lijn doortrekken??? (hij zal niet lineair zijn, maar beetje de vorm volgen)
Als je de stroom en de spanningsmeter gewoon in de schakeling met de lamp opneemt dan meet je toch gewoon de functie van de stroom tegen de spanning(die je verandert met steeds een batterij extra)?
En op het moment dat er een spanning door loopt zal de weerstand van het lampje ook nog eens toenemen omdat het draadje warm wordt? Dus hoe kan je het dan meten door de lijn door te trekken?
Misschien maar ik een denk fout ofzo, maar kan iemand dit misschien nog wat meer uitleggen?
Nee, ik mag het lampje niet op de multimeter pluggen om de weerstand te meten helaas...
coen1234 schreef: Hier mij nog even vanaf andere gast account.
Als je de stroom en de spanningsmeter gewoon in de schakeling met de lamp opneemt dan meet je toch gewoon de functie van de stroom tegen de spanning(die je verandert met steeds een batterij extra)?
En op het moment dat er een spanning door loopt zal de weerstand van het lampje ook nog eens toenemen omdat het draadje warm wordt? Dus hoe kan je het dan meten door de lijn door te trekken?
Misschien maar ik een denk fout ofzo, maar kan iemand dit misschien nog wat meer uitleggen?
Nee, ik mag het lampje niet op de multimeter pluggen om de weerstand te meten helaas...
Coen
U = IR... Dus R = U/I, das dus de afgeleide van de U(I) grafiek. Nah je bepaalt I bij een aantal U's. Dan krijg je dus een kromme. En dan teken je een raaklijn bij U = 0 en daarvan bepaal jke de RiCo.