Oud 18-06-2004, 11:52
Kim en Linda
..:: HeEy MeNsUh! ::..

Wij moeten een profielwerkstuk voor geschiedenis maken over Jeanne d'Arc, en we willen jullie hierbij vragen om jullie mening te geven over dit onderwerp en wat jullie er al vanaf weten.. Zouden jullie ons kunnen helpen??

Thanx alvast,

..:: Kim & Linda ::..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2004, 12:46
Verwijderd
ik weet er best veel vanaf, heb er ook een keer een verslag van gemaakt.

wat info
Jeanne d’arc is op 6 januari 1412 geboren in Domrémy. Dat is een klein dorpje in Frankrijk aan de Maas. Haar vader heette Isabelle Romée en haar vader jaques d’arc. Ze had 3 oudere broers en 1 jonger zusje. Ze was een stil en serieus meisje. Ze was eigenijk alleen ongehoorzaam over het feit dat ze vaak naar de kerk ging om naar de pastoor te luisteren. Daar werd ze zelfs om gepest.
Tijdens haar jeugdjaren hadden Frankrijk en Engeland al bijna 75 jaar oorlog. Dit was de 100 jarige oorlog. In die tijd probeerden de Engelsen Orléans te veroveren. Dit was het laatste stukje van Frankrijk dat ze nog moesten veroveren.
Op zich was jeanne d’arc een heel normaal meisje. Maar op haar 13de hoorde ze een keer een stem. Er was veel licht. De engel sint Michaël was aan haar verschenen. Hij zei dat Sint Caterina en Sint Magaratha aan haar zouden verscheinen. Dit gebeurde ook. Zij zeiden dat ze een gehoorzaam meisje moest zijn en naar de kerk moest gaan. Ze kreeg ook opdrachten. Ze moest de Fransen bevrijden van de Engelse bezetters. Orléans moest weer Frans worden en kroonprins Karel moest gekroons worden tot koning in Reims.
In de maanden die erachter kwamen probeerde ze kapitein de Baudricourt te ontmoeten. Zodat hij haar kon begeleiden op de tocht naar kroonprins Karel. Dit was heel moeilijk maar het lukte haar door haar gave te gebruiken. Ze vertelde namelijk wat er op zijn verslagen was gebeurd terwijl ze er niet bij geweest was. Hij was overtuigd.
Na een brief naar de kroonprins gestuurd te hebben mocht ze hem ontmoeten. Hij haalde alleen wel een list uit. Zij moest wel eerst kunnen uitzoeken wie hij was. Dus zette hij een man op de troon die knapper was dan hijzelf. Alleen Jeanne haalde hem er gelijk uit. Ze mocht met hem praten en ze overtuigde hem van haar missie.
Er werd een vaandel voor haar gemaakt met Jezus en Maria erop. Ze kreeg een harnas en een zwaard. Ze was klaar om naar Orléans te gaan.
Eerst vroeg ze de Engelsen vriendelijk weg te gaan, dit deden ze niet. Dus gingen Frankrijk ten aanval. Dit duurde 8 dagen. Daarna heeft ze nog 4 veldslagen uitgevoerd. De Engelsen verloren ze allemaal.
Op 17 juli 1429 werd kroonprins Karel in Reims gekroond en gezalfd. Jeanne was daar ook bij aanwezig.
Ze had haar missie vervuld. Ze hoorde ook geen stemmen meer. Alleen liet Karel haar niet gaan
In 1430 trok ze weer ten strijde naar Parijs. Alleen nu niet voor god maar voor de koning. Ze hoorde toen de stemmen weer. Ze zeiden dat ze in de zomer van 1430 gevangen zou worden genomen. Dat gebeurde ook door de Bourgondiërs. Karel deed niets om haar terug te krijgen. Ze probeerde te ontsnappen maar dat mislukte. Uiteindelijk werd ze verkocht aan de Engelsen.
Ze werd later beschuldigt van het dragen van mannenkleren en ketterij. Waarschijnlijk stond al die tijd al vast dat ze verbrand moest worden.
Op 29 mei 1431 mocht ze nog 1 keer biechten en te communie. Hetkom haar allemaal toen niets meer schelen.
Ze werd de volgende dag naar de brandstapel in Rouen gebracht. Toen ze verbrand werd schreeuwde ze alleen de naam van Jezus. Sommige mensen zeggen dat er een duif uit haar lichaam kwam toen ze stierf. Iemand schreeuwde toen: ‘we hebben en heilige verbrand.’
Gelukkig is het proces ongeldig verklaard. Er werd een nieuw onderzoek gestart en daar werd ze onschuldig verklaard.
In april 1909 werd ze zalig verklaard en in 1920 werd ze in Rome heilig verklaard. Jeanne d’arc is de patroonheilige van Frankrijk.

mijn mening
Waarom ik de held gekozen heb
De held die ik heb gekozen is Jeanne d’arc. Voor mij is zij een held omdat zij zo moedig was om te gaan vechten tegen de Engelsen in Frankrijk.
Ze is altijd voor haar geloof opgekomen en nooit bang is geweest om te vertellen dat ze stemmen van heiligen hoorden. Terwijl dat in die tijd juist heel gevaarlijk was, mensen beschuldigden je snel van ketterij.
Ik vind het heel knap van haar dat ze zo naar de kroonprins durfde te gaan om hem te vertellen dat ze wilde vechten en wat ze had gehoord. En toen te strijde trok.
Ik vind het heel erg dat ze is verbrand omdat de mensen dachten dat ze een heks was. Ik vind dat je iemand niet kan veroordelen voor zijn geloof. Iedereen moet vrij zijn om te kunnen geloven. Verder vind ik het heel moedig van haar dat het haar na een tijd niets meer kon schelen wat er met haar gebeurde. Ze mocht immers nog één keer biechten en te communie gaan.
Wat ik onderhand nog wel het ergste vind is het onbegrip dat ze altijd heeft gekregen van de mensen. Eerst loven en eren ze haar en later willen ze haar verbranden. Dat kan ik gewoon niet begrijpen.

succes ermee
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 17:01
Rensketje
Rensketje is offline
Oh.. dat vind ik zo'n geweldig onderwerp! Ik ben ook in het geboortedorpje en omgeving e.d. geweest. Ik doe ook frans, maar wij hebben een saaier onderwerp (terwijl we beiden idd ook iets met jeanne d'arc wilden doen.)

Kijk iig ff in de videotheek, er zijn geweldig mooie films (3 uur) over gemaakt!!!

gr's rens
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 11:01
Verwijderd
ja idd die film is echt super goed, zat ik echt van te janken.

bij mij op school heeft er ook iemand een profielwerkstuk over gemaakt, dit is de link:

http://www.heemlanden.nl/vakkenweb/v...ofdpagina.html

heel veel succes iig.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 11:16
Tox
Tox is offline
Joan d'arc is ook één van de weinig grote vrouwen uit de history (sorry maar het is gewoon een feit dat geschiedenis geschreven word door grote mannen)
Oud 21-06-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Tox schreef op 21-06-2004 @ 12:16 :
Joan d'arc is ook één van de weinig grote vrouwen uit de history (sorry maar het is gewoon een feit dat geschiedenis geschreven word door grote mannen)
ja, omdat vrouwen bijvoorbeeld onderdrukt werden?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:39
-=>Knuckles<=-
-=>Knuckles<=- is offline
Citaat:
Lisaaah schreef op 21-06-2004 @ 12:24 :
ja, omdat vrouwen bijvoorbeeld onderdrukt werden?
ze heeft wel gelijk
mannen namen vroeger voorl veel macht omdat vrouwen vroeger gezien werden als schoonmaakhulpjes(soms nu nog steeds)
kijk maar vooral naar de geschiedenis van frankrijk
bekende koningen king henry
maar als je naar engeland kijkt had je ook zo'n bekende vrouw
(kan ff niet meer bedenken hoe ze het...)
zij vocht ook tegen de engelse
dus eigenlijk worden niet alle vrouwen in de geschiedenis (en nu ) onderdrukt
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten