Oud 05-06-2004, 17:06
Squidward
Squidward is offline
Ik snap een paar termen nog niet helemaal...kan iemand ze me goed uitleggen?

-Normen & Waarden
-Belangen

Oud 05-06-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Squidward schreef op 05-06-2004 @ 18:06 :
-Normen & Waarden
-Belangen
Laten we eerst maar beginnen bij wat de Van Dale hiervan zegt:
  1. norm (de ~, ~en)
    1 manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten
    2 regel voor de normalisatie => criterium, graadmeter, ijkpunt, maatstaf, normering, standaard

waar·de (de ~ (v.), ~n, ~n/~s, ~n/~s)
    1 betekenis die iets heeft als bezit of ruilobject
    2 zedelijke, esthetische of persoonlijke betekenis van iets => belang, gewicht, gewichtigheid, importantie, zwaarte
    3 [muz.] (van een noot) tijdsduur
    4 getal, bedrag dat een meter aanwijst

be·lang (het ~, ~en, ~en)
    1 zaak waaraan men aandacht schenkt omdat er voordeel mee gemoeid is => interesse
    2 waarde, belangrijkheid

De Van Dale is misschien niet helemaal duidelijk. Ik vind overigens de definitie van 'waarde' zelf niet erg toereikend.
Dus, hoe zit het?

Vooraf - onthou: een waarde ligt achter de norm.

Wat is een waarde? Ik bypass even de Van Dale en hanteer een andere definitie: "collectieve voorstellingen binnen een maatschappij of groepering over wat goed, juist en daarom nastrevenswaardig is" (Mok/De Jager 1999, p.347).
'collectieve voorstellingen'? Zeg maar opvattingen of ideeën die in de samenleving breed gedragen worden. Iets waarover veel mensen in een samenleving hetzelfde denken. Voorbeeld: heb anderen lief.
Met andere woorden: waarden zijn kortweg idealen in een samenleving of groepering, die men zo goed of juist acht, dat men vindt dat iedereen dat zou moeten nastreven. Zo vindt men dat iedereen zijn naasten lief moet hebben.

Wat is een norm? Hier is de Van Dale meer bruikbaar. Die zegt dat het 'een manier van handelen is, waarnaar mensen zich kunnen richten'.
'Een manier van handelen'?
'kunnen richten'?
Het is inderdaad een beetje vaag geformuleerd. Eigenlijk is hier bedoeld, dat een norm een soort concreet handelsvoorschrift is, die mensen kunnen of moeten volgen om een nastrevenswaardige waarde hoog te houden. Dat wil zeggen: een norm is een soort voorschrift die mensen kunnen toepassen in de praktijk om een waarde hoog te houden.
Voorbeeld: we nemen de bovenstaande waarde - heb uw naasten lief. Nu, hoe doen we dat? Dat is verwoord in normen. Normen vertellen ons hoe wij deze waarde hoog kunnen houden: door bijvoorbeeld te stellen dat wij niet mogen stelen van een ander. En dat wij de ander niet onnodig pijn moeten doen. Een norm vertelt ons dus meer hoe wij een waarde kunnen bewerkstelligen.

Dus:
Waarde is een soort ideaal
Norm is een soort concreet handelsvoorschrift om dat ideaal hoog te houden.
Normen volgen uit achterliggende waarden.

Ik meen dat belangen voor zich spreken. Ook de definitie van de Van Dale is naar mijn mening toereikend. Zo niet, dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 12:18
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
misschien wordt het duidelijker met een voorbeeldje.

Je vind gezondheid erg belangrijk. Je waarde is dan gezondheid. Normen die hierbij passen zijn bijv.
Niet roken
Veel groente en fruit eten
Veel sporten

Belangen zijn dingen die mensen belangrijk vinden. Bij het vak maatschappijleer heb je vaak te maken met tegenovergestelde belangen. Een voorbeeldje:

Werknemers (dus de mensen die voor iemand werken) hebben als belang zo veel mogelijk geld verdienen . Zij zijn dus voor loonsverhoging

Werkgevers (de "bazen")hebben als belang zoveel mogelijk winst maken . Als zij hun arbeiders weinig loon geven maken ze meer winst.

Vaak zijn belangen dus tegenstrijdig en wordt er een compromis gezocht. Dus een beetje hoog loon en een beetje winst

Dit is natuurlijk kort door de bocht, want als de bazen geen winst meer maken, gaat de fabriek failliet en verdienen de werknemers niets meer... maarja meer voor de duidelijkheid.

Snappie?
Oud 28-06-2004, 17:15
fib
fib is offline
wormen en maden
Oud 01-07-2004, 15:13
Squidward
Squidward is offline
thanks..khad een 8.2 voor maatschappijleer
Oud 01-07-2004, 17:39
Verwijderd
Citaat: