Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik ben het heel erg met je eens dat mensen dingen alleen maar vanuit zichzelf kunnen bezien/beoordelen etc etc. daar is niks gewaagds aan, het is gewoon zo. maar, jouw bewustzijn is niet perse het enige bewustzijn, het is alleen maar IN JOUW ogen het enige bewustzijn, en daarom denki je ook dat het het enige is, omdat je alleen jouw ogen hebt. maar dat hoeft dus niet zo te zijn. subtiel verschil. en nu ga ik eten ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
En je bent zo verzekerd van je zaak. (korte termijn)Geheugen is een deel van je bewustzijn. Verder zoals je misschien gemerkt heb, kun je ook nog dingen zien horen voelen proeven enz, neem nou al die dingen bij elkaar en we spreken van een bewustzijn. Maar je hebt mij nog geen antwoord gegeven waar dat vandaan komt aap! En zeg niet, "van de hersenen" want dat zou weer bewijzen van je short-mindedness Groetjes, Lucas |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
en als je dit onderwerp filosofisch wilt benaderen, stel dan filosofische vragen en geen biologische...wellicht dat je dan merkt dat ik niet zo down to earth ben als dat je nu denkt
|
Oke stoere filosoof Nemo.
Je weet dus blijkbaar van de theorie van Charles Darwin. Dan weet je dus ook zijn theorie over de vijver, van al die mineralen en straling. Waardoor de eerste eiwitverbindingen tot stand kwamen. Dat zouden we de eerste micro-organismen kunnen noemen, tot nu toe mee eens, Nemo??? Nou gingen die micro organismen delen en delen en evolueren. Hadden die micro organismen ook al bewustzijns? Ik denk het niet, dus ze evolueerden tot ingewikkeldere organismen. Totdat bewuste dieren ontstonden. En natuurlijk komt het bewustzijn van de hersenen. Maar als je een beetje dieper nadenkt dan de biologische kant, dan kom je toch tot een vraag die we niet kunenn omvatten. Alleen doe ik een poging, door deze stelling te geven. |
![]() |
||
Citaat:
en duh dat er dingen zijn die je niet kan omvatten
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
als ik het goed heb was de volgorde van ontstaan: aminozuren->eiwitten->koolhydraten->bacterien/schimmels->cellen of vergeet ik er nu stages tussen te zetten?
||
Citaat:
||
Citaat:
En volgens mij is dit niet darwin's idee, weet niet wie ik dat zag zeggen.
||
Citaat:
klopt, dit is pas veel later uitgevonden. (darwin had ook niet de middelen om aminozuren te kunnen onderzoeken). en yep, eerst werd DNA gevormd, hoewel DNA niet zonder cellen bestaat, en omgekeerd ook niet, ik denk dat ze dus samen gaan.
|||
![]() |
Citaat:
Dit heeft totaal niets met Darwin te maken. Darwin ontdekte hoe soorten ontstaan, niet hoe leven ontstaat. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
nee, de erosie van een berg is door externe krachten, niet door de berg zelf. (en uiteraard moesten de theisten mijn standpunt weer afkraken, lees het volgende keer eerst volledig aub)(denk er als dat mogelijk is zelfs over na....)
||
Citaat:
Dat gequeruleer of leven en bewustzijn mag ook ophouden. Volgens biologen zijn de zeven kenmerken van leven: groei, ademhaling, beweging, prikkelbaarheid, uitscheiding, voedselopname en voortplanting. Bewustzijn is onlosmakelijk met het leven verbonden aangezien prikkelbaarheid, van het object betekend dat het object waarneemt, dus bewustzijn kan vertonen.
|
dat is allemaal nog steeds geen bewustzijn. in een botanische tuin zag ik als kind een platje dat in elkaar kromp als je het aanraakte, en verder zijn er nog de vliegenvangende plantjes. die reageren om opgeving, en toch lijken ze mij geen bewustzijn te hebben. je weet het niet, maar mij lijkt het sterk
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
LEKKER LATE REACTIE MAAR IK VOND HET GRAPPIG ![]() ![]()
||
Citaat:
alle hokjes van universa vormen 1 geheel, wat heb je dan een grid Juist, wat leuk dat de TS zich/haarzelf tegenspreekt oftewel je hebt een vel papier maar dat is verdeeld in zoveel hokjes als dat er bv. mensen zijn. en elk van dat hokje functioneerd eigenlijk dus ook weer in de vorm van een geheel, wat dan weer onderverdeld is, nu is de vraag: waar stopt het?
|||
Citaat:
Citaat:
ad2)ademhaling : Om adem te halen heb je longen nodig ,planten hebben geen longen(gebruiken wel zuurstof/stikstof) maar zijn toch leven. ad3)bewegen : Een steen is niet levende materie , het bevindt zich bijvoorbeeld op de aarde , de aarde draait om zijn as en om de zon . De positie van die steen veranderd telkens met die beweging in de 3-dimensionale positie binnen de ruimte , dus de steen beweegt ook , maar is nog steeds niet levend. ad4) prikkelbaarheid : een uiting van een bewustzijn , wel op toepassing van de mens , niet zozeer op een grassprietje (heeft ook bewustzijn ,ook al heeft het geen hersenen). Een bewustzijn is voor mij een goede reden om "leven" te identificeren. ad5) uitscheiding : (of afscheiding?) , sommige chemische processen produceren een uitscheiding van bepaalde stoffen , maakt voor mij nog geen "leven" ad6) voedselopname : Stroom is de "voeding" voor electrische apparatuur , voor mij weer geen "leven". ad7) voortplanting : Deze lijkt me duidelijk , iets wat leeft wil voortplanten.(goed argument dus) mijn defenitie voor leven(tot nu toe) : 1)voortplanting 2)bewustzijn(ook plantjes) ![]()
Laatst gewijzigd op 27-07-2004 om 20:00. |
![]() |
||
Citaat:
??? om even je geologie bij te spijkeren: diamant ontstaat als koolstof onder extreme druk wordt samengeperst bij hoge temperaturen. diamanten groeien niet, ze ontstaan, de grootte afhankelijk van de massa van de koolstoflaag die werd samengeperst.
|
![]() |
Je kunt een appel niet eens 0,0001 promiel vergroten of verkleinen. Als je dat doet dan kloppen de natuuurwetten niet meer. Je zou wel een stuk appel weg kunnen halen of toe kunnen voegen.
Over bewustzijn. Ik denk dat je wel kunt stellen dat vanuit jou perspectief je eigenlijk alleen zelf bestaat. Je kunt nooit het bewustzijn van iemand anders direct waarnemen. Laat ik het maar gewoon hebben over de boom die omvalt in het bos. Als er niemand is om die boom te horen maakt deze geen geluid. Maar als er niemand is om de boom te horen gebeurd er nog steeds hetzelfde. Werkelijkheid zoals wij die zien bestaat alleen in het bewustzijn van iemand. Je moet wel degelijk rekening houden met de subjectiviteit en het beperkte voorstellingsvermogen van je bewustzijn rekening houden.
||
Citaat:
![]() bewustzijn : http://storms.org/volk/np/programma9...ewustzijn.html Zoiets denk ik
|
Verwijderd
|
In zekere zin denk ik te begrijpen wat je bedoelt en kan ik daar in meegaan..
Als je een vel papier hebt met ruitjes, en stelt dat wij als 'wezen' zijnde zo'n ruitje zijn, betekent dat dus dat al die ruitjes samen de wereld vormen. Dit betekent dat je allemaal aparte ruitjes hebt, die allemaal hun eigen muren hebben, hun eigen compacte leefwereld en hun eigen bewustzijn. Wij kunnen niet zeker weten dat anderen bestaan, of slechts een illusie zijn van onze eigen hersenen. Aan de andere kant ben ik vanuit mijn visie dan weer eerder geneigd te geloven dat we op zo'n blad papier (=de wereld) leven waarin met potloodlijntjes allemaal ruitjes zijn getrokken. Wij zijn vanuit onze onwetendheid niet krachtig genoeg om te doorzien dat het slechts neppe lijntjes zijn, lijnen die er niet behoren te staan en die ons van elkaar scheiden. Daardoor voelen we ons afgescheiden van elkaar, terwijl we eigenlijk op een dieper niveau allemaal één zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Je moet de wanden van de ruitjes ook niet zien als muren , maar meer als een membraam waar informatie doorheen kan
Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 00:12. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
zelgemaakte werkelijkheid Dame Blanche | 50 | 22-05-2006 21:21 | |
Flora & Fauna |
OMFG wat kan ik hier nijdig om worden! bloemkool | 256 | 17-11-2004 18:25 | |
Verhalen & Gedichten |
De dag dat de wereld verging Mother Earth | 7 | 17-01-2004 13:05 | |
Beleidszaken |
ondemocratische benadering de abt van sion | 217 | 19-07-2003 11:03 | |
Psychologie |
ik leef in me eigen wereldje en durf niemand binnen te laten Asmodeus | 21 | 11-03-2002 23:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |