Hmm, ok tips:
De laatste regel van de eerste strofe:
Zachtjes vind ik daar niet passen en de regel zelf loopt ook niet zo soepel. Ik mis het woordje "het" in die regel ook eigenlijk. In ieder geval zou ik het woordje "zachtjes" weg laten.
Eerste regel van de tweede strofe:
Die regel vind ik ook niet goed lopen, zou het mooier vinden als je eindigt met breken in plaats van breekt, dan ligt die klemtoon wat anders. Dan moet je misschien ook een paar woordjes veranderen in die regel, maar daardoor loopt het geheel gewoon beter, want met de inhoud zelf is niks mis.
Tweede regel tweede strofe:
Ik zou het zo mooi vinden als je die regel kan eindigen met het woord bestaan. Ten eerste omdat dat rijmt op aan en semirijmt op gaat, en ten tweede omdat als je dan ook die eerste regel van de tweede strofe zo maakt zoals ik voorstelde, dat de klemtonen dan hetzelfde liggen als in de eerste strofe.
Derde strofe:
Ik zou de eerste regel van die strofe liever op zichzelf zien staan, hij geeft een twist aan in het gedicht en als hij dan op zichzelf staat is ook duidelijk dat het gedicht verandert.
Tot slot vind ik opwaaiend net een te lang woord voor die regel, een woord van twee lettergrepen, rijzend ofzo(je kunt vast wel iets verzinnen), zou ik mooier vinden.
Het idee vind ik wel goed, en het gedicht op zich niet slecht, maar nog niet helemaal goed uitgewerkt inderdaad, maar volgens mij lukt dat je nog wel.