Oud 13-10-2004, 08:50
Kabouter
Kabouter is offline
Ik zat laatst te denken, dat het eigelijk toch belachelijk is dat er bij alle medicijnen wel bijwerkingen zijn.
Mijn moeder had een ontsteking in haar arm en daar had ze heel veel last van, dus kreeg ze ontstekingsremmers. Daar moest ze heel veel van overgeven, dus kreeg ze andere, en daar werd ze ook weer ziek van, dus daar is ze mee gestopt.
Nu stond een poosje geleden in de krant een oproep dat iedereen die dat medicijn gebruikte moest stoppen, want het veroorzaakte beroertes en hartaanvallen.

Ik werd een jaar geleden geopereerd aan mijn teen, ingegroeide teennagel, kreeg ik ook pijnstillers voor, met als bijwerking: hersenvliesontsteking.

'Nou, de pijn in me teen is over, maar ik heb wel hersenvliesontsteking'

Wat vinden jullie hiervan?
Oud 13-10-2004, 08:58
Verwijderd
Ik heb zelf nog nooit een medicijn met erge bijwerkingen geslikt ofzo, dus wat dat betreft kan ik er niet zoveel over zeggen. Wat ik er verder van vind: naja.. je ontkomt er niet aan.. men is toch altijd op zoek naar medicijnen die beter werken en minder bijwerkingen hebben, maar soms is dat niet goed mogelijk. En dan moet je wel iets slikken wat veel bijwerkingen heeft.

Wat ik wel raar vind is het geven van een medicijn tegen een bepaalde aandoening en dan vervolgens weer een medicijn geven tegen de bijwerkingen van dat eerste medicijn, en dan weer een medicijn geven tegen de bijwerkingen van dat tweede medicijn, etc. Soms gebeurt dat.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 13-10-2004 @ 09:58 :
Wat ik wel raar vind is het geven van een medicijn tegen een bepaalde aandoening en dan vervolgens weer een medicijn geven tegen de bijwerkingen van dat eerste medicijn, en dan weer een medicijn geven tegen de bijwerkingen van dat tweede medicijn, etc. Soms gebeurt dat.
Zo raar is dat toch niet. Sommige bijwerkingen zijn echt heel erg vervelend, en dan ben je als patient wel erg blij dat je voor die bijwerking toch iets krijgt. Ik snap wel je punt, je komt dan wel echt in een spiraal van medicijnen terrecht. Maar ja er wordt vaak toch wel over nagedacht door de arts (alhoewel die soms ook geen verstand hebben, niks persoonlijks hoor ).

@topic, ik vind het helemaal niet belachelijk. Je moet blij zijn dat ze al zo ver gekomen zijn met het ontwikkelen van medicijnen. En dat er uberhaupt bijwerkingen zijn tegen bepaalde aandoeningen/ ziektes.
Daarnaast blijven er medicijnen ontwikkeld worden die steeds minder bijwerkingen hebben en beter werken.

Als je het belachelijk vindt dat je bijwerkingen van medicijnen krijgt, moet je ze niet slikken, en gewoon moeder natuur zijn werk laten doen.

Daarnaast volgens mij kan je tegenwoordig van alles wel een beroerte of een hartaanval krijgen, om maar te zwijgen over kanker... Pff...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 10:55
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-10-2004 @ 10:48 :
Zo raar is dat toch niet. Sommige bijwerkingen zijn echt heel erg vervelend, en dan ben je als patient wel erg blij dat je voor die bijwerking toch iets krijgt. Ik snap wel je punt, je komt dan wel echt in een spiraal van medicijnen terrecht. Maar ja er wordt vaak toch wel over nagedacht door de arts (alhoewel die soms ook geen verstand hebben, niks persoonlijks hoor ).

@topic, ik vind het helemaal niet belachelijk. Je moet blij zijn dat ze al zo ver gekomen zijn met het ontwikkelen van medicijnen. En dat er uberhaupt bijwerkingen zijn tegen bepaalde aandoeningen/ ziektes.
Daarnaast blijven er medicijnen ontwikkeld worden die steeds minder bijwerkingen hebben en beter werken.

Als je het belachelijk vindt dat je bijwerkingen van medicijnen krijgt, moet je ze niet slikken, en gewoon moeder natuur zijn werk laten doen.

Daarnaast volgens mij kan je tegenwoordig van alles wel een beroerte of een hartaanval krijgen, om maar te zwijgen over kanker... Pff...
vaak 'moeten' ze die dingen er ook bijzetten, gewoon als bescherming, voor het geval dat...
Oud 13-10-2004, 10:57
Verwijderd
Als aanvulling op wat de rest zegt: Ze moeten in de bijsluiter volgens mij ook alles vermelden wat (meer dan een bepaald aantal keer?) is voorgekomen oid...sommige dingen zijn als bijwerking dan echt heel zeldzaam, maar toch moet het dan in de bijsluiter staan.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-10-2004 @ 10:48 :
Mja ik bedoel ook niet wanneer je normaal gesproken een medicijn tegen een bijwerking krijgt ofzo. Maar soms hoor je echt bizarre dingen..

En ja.. zoals gezegd.. gelukkig krijg je niet alle bijwerkingen die in de bijsluiter vermeld staan. Ik dacht dat je (topicstarter) echt bedoelde dat je een grote kans op ernstige bijwerkingen had bij bepaalde medicijnen. Maar bij de meeste medicijnen krijg je zulke ernstige bijwerkingen niet.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 11:55
Balance
Balance is offline
Het is helemaal niet zo dat alle medicijnen standaard bijwerkingen hebben. Je lichaam reageert op een bepaalde manier op een medicijn en dit KAN een bijwerking veroorzaken. Neemt niet weg dat heel veel medicijnen bij bijna niemand bijwerkingen geeft op een klein groepje mensen na. En vanwege die mensen krijgen wij bij elk medicijn een boekje vol met namen van enge ziektes waarvan sommige mensen dan weer geloven dat je die allemaal krijgt.
Oud 13-10-2004, 11:59
Verwijderd
Bij mij is er tot nu toe weinig gebeurt door bijwerkingen (*klopt af*), wel had ik een keer last van lichte haaruitval. Ik vind wel altijd eng als ik het lees, maar zodra ik merk dat er iets niet klopt, trek ik aan de bel.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 12:02
MieX
MieX is offline
zo'n 75-90% van alle bijwerkingen in de bijsluiter komen bij minder dan 1% van de gebruikers voor, daar hoef je je dus eigenlijk geen zorgen over te maken. Kijk voor de grap maar eens naar de bijwerkingen van paracetamol, wordt je ook niet vrolijk van.

Het is echt ongelooflijk moeilijk om eem medicijn zo selectief te maken dat het alleen op het punt in het lichaam aangrijpt waar het moet aangrijpen (als dat niet gebeurt krijg je dus last van bijwerkingen), dat is bij chemokuren bijvoorbeeld ook een groot probleem.
Oud 13-10-2004, 13:35
Kabouter
Kabouter is offline
Ja, het is onmogelijk om een medicijn te maken zonder bijwerkingen, maar ergens is het toch raar?
Net als wat Alici Silverstone zegt, dat had mijn oma ook.
Ze kreeg een pil tegen duizeligheid, maar daar werd ze misselijk van, dus kreeg ze ook een pil tegen misselijkheid.
Op het laatst kon ze zelf een apotheek beginnen.
Oud 13-10-2004, 13:39
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
Kabouter schreef op 13-10-2004 @ 14:35 :
Ja, het is onmogelijk om een medicijn te maken zonder bijwerkingen, maar ergens is het toch raar?
Net als wat Alici Silverstone zegt, dat had mijn oma ook.
Ze kreeg een pil tegen duizeligheid, maar daar werd ze misselijk van, dus kreeg ze ook een pil tegen misselijkheid.
Op het laatst kon ze zelf een apotheek beginnen.
jah er zit wel wat in maar je moet prioriteiten stellen. Heb je die bijwerkingen over om van je oorspronkelijke klacht af te komen. En vaak zijn die bijwerkingen heel logisch te verklaren, lichamelijk gezien.
Oud 13-10-2004, 13:40
PrimRose
PrimRose is offline
ach ik krijg regelmatig medicijnen tegen een kwaaltje waar als bijwerking hetzelfde kwaaltje staat. Bijvoorbeeld: ik heb galstenen gehad (galblaas is er nu al weer een tijdje uit) maar voordat ze wisten dat het galstenen waren, dachten ze dat het iets met mijn maag te doen had. Mijn symptonen: af en toe koliekpijnen (heel erg, alsof ik dood zou gaan werkelijk waar) misselijk, overgeven, diarree.

Kreeg ik maagtabletten, bijwerkingen: misselijkheid, overgeven, diarree....
Oud 13-10-2004, 14:29
Linda1985
Linda1985 is offline
Zja bij medicijngebruik horen nu eenmaal bijwerkingen. Maarja het is niet anders, ben al vaak genoeg van medicijnen veranderd omdat ik gewoon doodziek werd van de bijwerkingen, maar op een gegeven moment zul je het toch moeten accepteren en blij zijn dat je van je grootste klacht afbent
Oud 16-10-2004, 14:15
Dr.Martenmeisje
Dr.Martenmeisje is offline
Citaat:
Linda1985 schreef op 13-10-2004 @ 15:29 :
Zja bij medicijngebruik horen nu eenmaal bijwerkingen. Maarja het is niet anders, ben al vaak genoeg van medicijnen veranderd omdat ik gewoon doodziek werd van de bijwerkingen, maar op een gegeven moment zul je het toch moeten accepteren en blij zijn dat je van je grootste klacht afbent
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 15:47
-bambi-
-bambi- is offline
Ik slik elke dag 13 pillen op sommige dagen 14.
Al die bijsluiters bij elkaar tellen wel honderden bijwerkingen, eerlijkgezegd heb ik er niet echt veel last van behalve dat mijn haar heel doffig is geworden.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten