Op het volgende artikel moet ik mijn beargumenteerde mening geven, uitleggen waar het om draait, waarom de coalitie tegen de bezuiningen is en het kabinet voor... Maar ik loop helemaal vast. Kan iemand misschien helpen?
Uit de eerste reacties van de fracties op de miljoenennota blijkt dat de coalitiefracties (CDA, D66, VVD) in de Tweede Kamer een aantal punten in de miljoenennota willen aanpassen, zoals het schrappen van bezuinigingen op onderwijs, het grijze kenteken en VUT en prepensioen.
Zo wil het CDA de werknemers van 55 jaar recht laten houden op prepensioen of VUT-regelingen, terwijl het kabinet vindt dat dit moet gelden voor werknemers die 57 jaar of ouder zijn.
VVD en D66 zien niets in de bezuinigingen in het onderwijs. Ze willen in ieder geval af van de verhoging van het collegegeld en de korting op het onderwijsachterstandenbeleid. Van de plannen om studeren moeilijker te maken voor 30-plussers en studenten van buiten de EU moet D66 ook niets weten.
De VVD vindt dat het grijze kenteken moet behouden worden en er moet meer in de veiligheid geïnvesteerd worden.
De LPF keurt de bezuinigingen van het kabinet af. Vooral AOW’ers zonder aanvullend pensioen, chronisch zieken en gehandicapten moeten buiten de bezuinigingen gehouden worden. Het LPF wil echter een ambtenarenstop voor de rijksoverheid, geen belastingsverhogingen en besparingen in de zorg op het gebied van bureaucratie en logistiek en de zorg van meer dan 1 miljard.
Ook GroenLinks presenteerde een tegenbegroting, waarin zij meer dan 1 miljard meer investeert dan het kabinet. Met deze begroting zegt GroenLinks 50.000 meer banen te kunnen scheppen dan het kabinet.
Ook de PvdA, SP en ChristenUnie presenteerden tegenbegrotingen.
|